خواص سبوس برنج برای بدن و سلامتی

خواص سبوس برنج برای بدن و سلامتی
خواص سبوس برنج برای بدن و سلامتی

خواص سبوس برنج : سبوس برنج، پوسته خارجی دانه های برنج است. سبوس برنج غنی از مواد مفیدی نظیر فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین E، ویتامین های  B، اسیدهای چرب ضروری، پروتئین، نشاسته و مواد معدنی مختلفی است که در حین فرایند آماده سازی برنج سفید از آن جدا می شوند.  به همین دلیل برنج بسیاری از خواص خود را از دست می دهد. سبوس برنج که دارای طبعی متعادل است، فواید و خواص زیادی برای بدن دارد. در این مطلب با گوشه ای از خواص سبوس برنج برای بدن آشنا می شویم.

خواص سبوس برنج برای بدن:

– سبوس برنج به کاهش کلسترل بد خون، کاهش تری گلیسیرید و  و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک می کند.

– سبوس برنج با دارابودن مقادیر بالای فیبر سبب تنظیم حرکات روده می شود. همچنین به درمان اختلالات روده مانند یبوست، نفخ و گاز روده کمک می کند.

بنر گل من و تو

– مقادیر بالای فیبر موجود در سبوس برنج به بهبود متابولیسم بدن، سم زدایی از بدن و کاهش جذب چربی در بدن کمک می کند.

– سبوس برنج برای حفظ سلامت قلب مفید است.

– سبوس برنج با دارابودن فیبر فراوان سبب ایجاد احساس سیری طولانی مدت و کاهش اشتها می شود. بدین ترتیب به کنترل وزن و جلوگیری از چاقی کمک می کند.

– سبوس برنج به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

–سبوس برنج سرشار از ویتامین های مختلف به ویژه ویتامین های گروه B است که سبب کاهش روند پیری می شوند.

– وجود ویتامین های B5 و B6 در سبوس برنج برای تقویت حافظه مفید است و سبب پیشگیری از بیماری های شناختی مرتبط با سن از جمله زوال عقل می شود.

خواص سبوس برنج برای بدن
خواص سبوس برنج برای بدن
سایر خواص سبوس برنج

– سبوس برنج با دارا بودن فیتوسترول ها به کنترل قند خون کمک می کند.

– سبوس برنج به سلامت پروستات در مردان کمک می کند.

– سبوس برنج به پیشگیری از شکلگیری سنگ کلیه کمک می کند.

– سبوس برنج خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.

– سبوس برنج به روشن شدن پوست و کاهش علائم پیری زودرس پوست کمک می کند.

– سبوس برنج با دارابودن فسفر به جذب بهتر کلسیم در استخوان ها کمک می کند. همچنین از بروز پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می کند.

– سبوس برنج حاوی با دارابودن ویتامین های گروه B و آهن برای درمان بیماری کم خونی یا آنمی مفید است.

– سبوس برنج به تقویت مو، جلوگیری از نازک شدن تارهای مو، جلوگیری از ریزش مو و درمان موخوره کمک می کند.

نحوه مصرف سبوس برنج

شما میتوانید این ماده بی نظیر غذایی را با کاهش برنج سفید و در عوض مصرف برنج قهوه ای به وعدههای غذایی خودتون اضافه کنید و یا با مخلوط کردن سبوس برنج در ماست، سالاد و ترکیب با خوراکی های صبحانه، مصرف روزانه بصورت دم نوش و حتی در صورت استفاده از برنج سفید ترکیب مقداری سبوس بصورت دستی در آخرین مرحله از پخت برنج به آن به راحتی از این ماده در غذاهای روزانه خود استفاده کرده و از خواص اون بهره ببرید.

خواص سبوس برنج
خواص سبوس برنج

اثرات جانبی مصرف سبوس برنج

درسته مصرف این ماده غذایی اثرات خوبی برای سلامتی شما دارد ولی مصرف بیش از حد آن باعث به وجود آمدن مشکلات رودوی، ایجاد نفخ و ناراحتی معده برای شما خواهد شد پس حتما در مصرف اون دقت لازم رو داشته باشید. این ماده غذایی در مواردی منع مصرف داره که از این موارد میتوان به : داشتن چسبندگی و زخم های روده و معده بهتره کمتر از سبوس استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای برخی افراد و مواقع حمام سبوس منجر به ایجاد خارش و قرمزی پوست شما میشود پس کسانی که از اگزما و حساسیت های پوستی رنج میبرن بهتره که با احتیاط از آن استفاده کنند.

تداخل دارویی

به علت وجود مقدار خیلی زیادی فیبر در این ماده غذایی در کاهش اثر دارو نقش زیادی دارد پس احتما کاهش اثر برخی دارو ها را دارد برایانکه نداخل دارویی نداشته باشید سبوس برنج را با فاصله حداقل یک ساعت پس از خوردن داروها خودتون مصرف کنید.

مطالب مرتبط :

خواص آلوبخارا برای سلامتی بدن

خواص نخود برای سلامتی در یک نگاه

علل کم‌ خونی و نگاهی به فقر آهن و ویتامین B6