خواص لپه؛ 12 خاصیت حیرت آور لپه برای سلامتی و تندرستی بدن

خواص لپه برای بدن:
خواص لپه برای بدن:

لپه نوعی حبوبات است که از پوست کندن، نصف کردن و خشک شدن دانه‌های حبوبات بدست می آید. در واقع لپه ای در ایران رایج است و مورد استفاده قرار می گیرد از نوعی نخود با نام نخود کفتری بدست می آید. ولی لپه دیگر حبوبات مثل لپهٔ عدس، لپهٔ لوبیا و لپهٔ باقلا نیز وجود دارد. لپه دارای ویتامین ها مانند تیامین (ب1)، ریبوفلاوین (ب2)،نیاسین ، پانتوتنیک اسید (ب5)، ویتامین ب6، ویتامین ک،ایی ،ث ،کولین ، فسفر، منگنز، منگنز، پتاسیم و منیزیم می باشد. بنابراین دارای فواید و خواصی برای بدن است که در این مطلب با چند مورد از خواص لپه برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص لپه برای بدن:

حفظ سلامت دستگاه گوارش:

لپه با دارابودن فیبر برای بهبود هضم غذا، کاهش معده درد و از بین بردن خطر ابتلا به بیماری های گوارشی نظیر سندرم روده تحریک پذیر و دیورتیکولوز مفید است.

 

درمان یبوست و اسهال:

مقادیر بالای فیبر موجود در لپه از طریق بهبود حرکات روده سبب پیشگیری و درمان یبوست و اسهال می شود.

بنر گل من و تو

 

خواص لپه برای بدن:
خواص لپه برای بدن

کاهش فشار خون:

لپه با دارابودن پتاسیم به گشاد کردن رگ ها و کاهش گرفتگی خون و  فشار خون کمک می کند.

 

خواص لپه برای بدن:
خواص لپه: کاهش فشار خون

 

تنظیم قند خون:

لپه با دارابودن فیبر فروان برای تنظیم سطح قند خون مفید است. در واقع فیبر محلول موجود در لپه سبب کاهش جذب قند ها و کاهش سرعت آزاد سازی گلوکز در بدن می شود. بدین ترتیب از افزایش قند خون در بدن جلوگیری می کند.

 

خواص لپه: کاهش فشار خون
خواص لپه: تنظیم قند خون

 

مفید برای خانم های باردار:

لپه با دارابودن مقادیر بالای ویتامین های B  به خصوص فولات برای کاهش خطر ابتلا به نقص لوله های عصبی جنین، جلوگیری از زایمان زودرس و همچنین سلامت خانم های باردار مفید است. علاوه بر این به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک می کند.

 

کاهش وزن:

این ماده کم کالری با دارابودن فیبر سبب ایجاد احساس سیری، کاهش اشتها و افزایش متابولیسم می شود و به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این پروتئین موجود در لپه نیز برای کاهش وزن مفید است.

 

خواص لپه: کاهش وزن
خواص لپه: کاهش وزن

 

 

حفظ سلامت قلب:

فیبر موجود در لپه سبب کاهش کلسترول بالای خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود. علاوه بر این لپه با دارابودن پتاسیم به کاهش فشار خون بالا کمک می کند و از این طریق هم به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

 

خواص لپه:: حفظ سلامت قلب
خواص لپه: حفظ سلامت قلب

 

جلوگیری از پوکی استخوان:

لپه حاوی فسفر و کلسیم است که برای تقویت استخوان های بدن و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان مفید هستند.

حفظ سلامت پوست:

لپه با دارابودن فولات، روی و ویتامین ها می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. علاوه بر این به پاک سازی پوست، روشن تر و سفید تر شدن پوست کمک می کند.

حفظ سلامت پوست:
خواص لپه: حفظ سلامت پوست

کبد:

لپه زرد دربردانده مقدار زیادی مولیبدن است. مولیبدن برای سم زدایی و پاک سازی کبد از سولفیت ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی مفید است.

 

حفظ سلامت مو ها:

لپه با دارابودن فولات، روی و ویتامین ها می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. علاوه بر این به پاک سازی پوست، روشن تر و سفید تر شدن پوست کمک می کند.

حفظ سلامت مو ها:
خواص لپه: حفظ سلامت مو ها

درمان بی خوابی شبانه:

لپه دارای مقادیر بالای آمینو اسید تریپتوفان است که با افزایش ترشح سروتونین در خون سبب بهبود خلق و خو می شود. همچنین برای درمان بی خوابی شبانه نیز مفید است.