خواص ماش؛ 14 خاصیت خارق العاده ماش برای سلامتی بدن

ماش
ماش

ماش از جمله حبوبات پرفایده و خوش طعم است که بومی هندوستان می باشد. ماش که سبز رنگ و کوچک است، طبعی کمی سرد و خشک دارد. ماش سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی است و علاوه بر کاربرد در آشپزی دارای فواید و خواص فراوان برای سلامتی و تندرستی بدن است. در این مطلب با چند مورد از خواص ماش برای بدن آشنا می شویم.

خواص ماش برای بدن:

بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

ماش با دارابودن فیبر فراوان به هضم بهتر غذا، درمان معده درد  و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین با دارابودن نشاسته باکتری های سالم روده را تقویت می کند و سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. علاوه بر این برای درمان اسهال، سوء هاضمه، نفخ، یبوست و سوزش سر دل مفید است.

 

مفید برای خانم های باردار:

ماش با دارابودن فولات فراوان سبب کاهش خطر زایمان زودرس و نقص لوله های عصبی جنین می شود. همچنین وجود مقادیر بالای پروتئین در ماش باعث می شود که به افزایش انرژی خانم های باردار کمک کند.

بنر گل من و تو

علاوه بر این ویتامین های امگا 3 و امگا 6 موجود در ماش به تولید سلول های مغز جنین، آهن موجود در ماش به کاهش خطر ابتلا به کم خونی در دوران بارداری و فیبر موجود در آن به کاهش خطر ابتلا به یبوست در زنان باردار کمک می کند.

 

خواص ماش برای بدن
خواص ماش برای بدن

 

سلامت دهان و دندان:

ماش با دارابودن کلسیم و سدیم برای سلامتی لثه و دندان ها مفید است. همچنین به درمان درد، قرمزی، بوی بد و خونریزی لثه کمک می کند.

 

کاهش قند خون:

ماش با دارابودن شاخص گلیسمی پایین به تنظیم متابولیسم بدن و کاهش قند خون کمک می کند. همچنین وجود مقادیر بالای فیبر و پروتئین در آن برای کاهش قند خون مفید است.

از طرفی آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین موجود در ماش عملکرد انسولین را بهبود می دهند و سبب کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو می شوند.

 

خواص ماش
خواص ماش: کاهش قند خون

 

بهبود حافظه و تمرکز:

ماش با دارابودن مقادیر بالای آهن به بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی به اندام ها از جمله مغز کمک می کند. به همین دلیل برای بهبود حافظه و تمرکز مفید است.

 

کاهش وزن:

این ماده غذایی کم کالری با دارابودن فیبر فراوان سبب افزایش ترشح هورمون مرتبط با سیری می شود. بدین ترتیب با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این ماش دارای پروتئین است که با اثر گرمایی خود به کالری سوزی و کاهش وزن کمک می کند.

 

خواص ماش:
خواص ماش: کاهش وزن

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

ماش دارای مقادیر قابل توجهی آهن است. بنایراین سبب افزایش تولید گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین از بدن در برابر انواع عفونت ها و بیماری ها مراقبت می نماید.

 

کاهش فشار خون بالا:

ماش با دارابودن منیزیم سبب آرام سازی رگ های خونی و کاهش فشار خون بالا می شود. همچنین وجود پتاسیم  و فیبر در ماش برای کاهش فشار خون بالا مفید است.

 

خواص ماش
خواص ماش: کاهش فشار خون بالا

 

سلامت استخوان ها:

ماش دربردارنده کلسیم و فسفر است. بنابراین برای حفظ سلامت استخوان ها و کاهش خطر بروز شکستگی و پوکی استخوان مفید است.

 

سلامت پوست:

ماش با دارابودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مس برای کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست مفید است. همچنین به درمان جوش و آکنه کمک می کند.

 

خواص خردل: حفظ سلامت کلیه ها
خواص ماش: سلامت پوست

 

سم زدایی بدن:

مقادیر بالای آهن و مس موجود در ماش به بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی در بدن کمک کرده و از این طریق بدن را پاک سازی و سم زدایی می کنند.

 

تقویت موها:

ماش با دارابودن مواد مغذی مانند مس، آهن، کلسیم و منیزیم برای تقویت، ضخیم شدن و افزایش رشد مو مفید است.

 

خواص ماش:
خواص ماش: تقویت موها

 

مبارزه با سرطان:

ماش با دارابودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد مبارزه و مقابله می کند. بدین ترتیب سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان و تومور و جلوگیری از رشد و تکثیر سلول های سرطانی می شود.

 

درمان کم خونی:

ماش با دارابودن فیبر و آهن به تشکیل گلبول های قرمز خون و درمان کم خونی و علائم آن مانند خستگی، رنگ پریدگی و سردرد کمک می کند.