خواص منگوستین؛ 10 خاصیت شگفت انگیز منگوستین برای بدن

خواص منگوستین
خواص منگوستین

منگوستین یا ترگیل میوه ای با نام علمی Garcinia mangostana است. این میوه از تیرهٔ گل راعیان و راستهٔ چنارسانان محسوب می شود. منگوستین که میوه ای خوش طعم و آبدار است، بومی مجمع الجزایر مالایی است. این میوه گرد و به رنگ بنفش تیره و یا بنفش مایل به قرمز می باشد. قسمت خوردنی منگوستین به رنگ سفید بوده و نرم و دارای طعم شیرین است. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و برای سلامتی بدن فواید و خواصی دارد. در این مطلب با چند مورد از خواص منگوستین آشنا می شویم.

خواص منگوستین برای بدن:

کاهش وزن:

این میوه کم کالری دارای فیبر فراوان و بدون چربی های اشباع شده است. فیبر موجود در آن سبب کاهش اشتها می شود. علاوه بر این با تنظیم حرکات روده و بهبود هضم برای عمل دفع و کاهش وزن مفید است.

 

بهبود هضم و گوارش:

منگوستین با دارابودن خاصیت ضد التهابی به سلامت روده و معده کمک می کند. علاوه بر این مقادیر بالای فیبر موجود در آن برای بهبود عمل هضم و تنظیم حرکات روده مفید است و از این طریق یبوست را درمان می کند. در واقع مصرف این میوه برای درمان بیماری های گوارشی و روده مانند یبوست، گرفتگی، نفخ، اسهال و…مفید است.

بنر گل من و تو

 

خواص منگوستین یا ترگیل برای بدن:
خواص منگوستین برای بدن

 

کمک به سلامت دهان و دندان:

این میوه با دارابودن مواد مغذی به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می کند. علاوه بر این برای درمان بیماری پریودنتال که مرتبط با لثه است مفید می باشد.

 

کنترل دیابت و قند خون:

ترگیل با دارابودن فیبر فراوان برای تثبیت قند خون و کنترل دیابت مفید است. این میوه همچنین سبب جلوگیری از بروز اختلالات مرتبط با دیابت می شود.

 

خواص منگوستین برای بدن:
خواص منگوستین برای بدن: کنترل دیابت و قند خون

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

ترگیل با دارابودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات ضد باکتریایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. زانتون موجود در این میوه به مقابله با رادیکال های آزاد می پردازد و ویتامین C تولید و سبب بهبود فعالیت لکوسیت ها یا گلبول های سفید خون می شود که هر دو برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

 

حفظ سلامت قلب :

ترگیل با دارابودن ویتامین ب کامپلکس و ویتامین B1 برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید است. وجود این مواد در کنار هم سبب تولید انتقال دهنده عصبی به نام استیل کولین شده و به عملکرد درست قلب کمک می کند. این ویتامین ها همچنین فعالیت سیستم عروق و اعصاب را بهبود می بخشند.

 

کاهش فشار خون:

این میوه دارای مواد مفیدی نظیر منگنز، مس و پتاسیم است که همه ی این مواد سبب تعادل و تنظیم فشار خون می شوند. پتاسیم مشکلات مربوط با فشار خون بالا مثل بیماری های قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می دهد.

 

خواص منگوستین برای بدن
خواص منگوستین برای بدن: کاهش فشار خون

 

مبارزه با سرطان:

ترگیل با دارابودن ترکیبات پلی فنولی به نام زانتون به کاهش رشد تومورها کمک کرده و به مبارزه با سلول های سرطانی می پردازد.

 

حفظ سلامت پوست:

منگوستین با دارابودن خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهابی، ضد آلرژی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی برای حفظ سلامت پوست مفید است. همچنین به درمان آکنه و جلوگیری از بروز علائم پیری زودرس پوست کمک می کند.

 

حفظ سلامت پوست:
خواص منگوستین برای بدن: حفظ سلامت پوست

افزایش انرژی:

این میوه با خاصیت انرژی بخشی خود سبب ایجاد انرژی در بدن و احساس شادابی می شود.