خواص نعناع در ماه رمضان

نعناع
نعناع

در روزهای ماه مبارک رمضان با توجه به طولانی بودن فاصله ی افطار تا سحر بدن با کمبود آب و… مواجه است و معمولا نوشیدنی های خاصی مورد استفاده قرار می گرد تا بتواند بخشی از آب از دست رفته بدن را جبران کند. از جمله این نوشیدنی ها می توان به نوشیدنی نعناع اشاره کرد. در واقع برای جبران این کمبودها ،نعناع یک گزینه ی عالی است. با خوردن نعناع به پوست و کبد و دهها بخش مهم بدنتان کمک کنید. در ادامه با گوشه ای از خواص نعناع در ماه رمضان آشنا می شویم.

دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد. نعناع گیاهی است که بوی مطبوعی دارد و در سرتاسر جهان کشت می شود. این گیاه از تیره دو لپه ای های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان می باشد و جز سبزی های خوراکی است. از محل گره های ساقه، ریشه هایی خارج می شوند که ساقه جدید را درست می کنند.

 

خواص نعناع در ماه رمضان:

 دستگاه گوارش

در ماه رمضان بسیاری از افراد به دلیل نوشیدن آب و چای فراوان بعد از افطار و هم چنین پرخوری، دچار نفخ و درد معده می شوند. نعناع، باد معده را برطرف می کند و درد معده را  تسکین می دهد. علاوه براین نعناع به دلیل داشتن فیبر فراوان یبوست را درمان می کند.

بنر گل من و تو

 

  پوست

در ماه مبارک رمضان به علّت کم آبی بدن، خواب ناکافی و تغذیه ی نادرست، پوست صورت دچار خشکی و آکنه می شود. اما می توان با مصرف نعناع، التهاب پوست را برطرف کرد. علاوه براین نعناع غنی از بتاکاروتین و ویتامین C است و به بهبود آکنه و نرمی پوست کمک می کند.

 

 کلیه

در ماه مبارک رمضان تشنگی طولانی مدت، باعث کم آبی بدن شده و کلیه ها عملکرد همیشگی را ندارند. بدین ترتیب سم بیشتری در بدن ذخیره می شود. اما نعناع با دارابودن خاصیت ادرارآوری و با به کارانداختن کلیه ها، سموم را از بدن دفع می کند.

 

نعناع
نعناع

 

 سردرد

برخی افراد معمولاً در ماه رمضان به عللی از جمله کم آبی بدن، کم خوابی و… بیش از دیگر موقعیت ها دچار  سردردهای میگرنی می شوند.

نعناع سرشار ازمنتول است و منتول ماده ای ضد درد است. استفاده ی موضعی نعناع به همراه روغن زیتون و یخ نیز می تواند برای کاهش دردهای میگرنی مفید باشد.

 

 کاهش وزن

برخی افراد در ماه رمضان به دلیل پرخوری در زمان افطار و… برخلاف تصور دچار اضافه وزن می شوند و باید بیشتر مراقب تغذیه ی خود باشند.

نعناع سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و میزان چربی سوزی را بالا می برد. هم چنین اگر نعناع را پیش از غذا یا همراه با غذا میل کنید، فیبر فراوان آن باعث احساس سیری زودرس می شود و از افزایش وزن پیشگیری می کند.

 

 قوه ی جنسی

 نعناع انرژی فراوانی در بدن تولید می کند. در نتیجه، بی حالی ناشی از روزه داری را از بین می برد و جسم را آماده ی رابطه ی جنسی می کند.

بنابراین اگر احساس می کنید در ماه رمضان رابطه ی جنسی تان کمتر شده، نعناع می تواند به بازگشت قوه ی جنسی تان کمک کند.

 

علاوه بر موارد گفته شده، نعناع فواید دیگری چون رفع بوی بد دهان در ماه رمضان، خنک کردن بدن، رفع بی خوابی های ماه رمضان و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا و … نیز دارد. بنابراین نعناع را پیش از غذا، همراه با غذا و پیش از خواب مصرف کنید تا سالم تر بمانید. همچنین نعناع بهترین دوست کبد است. کبد را تمیز کرده و صفرا را رقیق می کند و کلسترول خون را پایین می آورد. برای این مورد دم کرده نعنا را قبل از غذا بنوشید.