خواص و کاربرد برگ شیرین یا استویا

خواص و کاربرد برگ شیرین یا استویا
خواص و کاربرد برگ شیرین یا استویا

همه شیرین کننده ها یکسان ساخته نشده اند. بازار پر است از جایگزین های شکر: از ساخارین گرفته تا آسپارتام، راه های زیادی وجود دارد تا تلخی را از قهوه و چای خود بگیرید. خیلی ها به خاطر اینکه مقدارکالری مصرفی خود را کاهش دهند به این شیرین کننده های مصنوعی و طعم نه چندان خوشایندشان پناه می برند.

میزان بالای چاقی و فراوانی غذاهای سرشار از قند و شیرین باعث شده انسان پیوسته به دنبال راه حلی شیرین اما سالم باشد.

برگ شیرین یا استویا (stevia) یک گیاه بومی آمریکای جنوبی است که امروزه در کشورهای مختلف اروپایی کشت و مصرف می‌شود. خوشبختانه کشت برگ شیرین چند سالی است که در زمین‌های شهرهای شمالی ایران نیز شروع شده است. استویا یک گیاه با قدرت شیرین کنندگی بسیار قوی می‌باشد که می‌تواند یک جایگزین مناسب برای قندهای تصفیه شده باشد. این گیاه همیار لاغری است، فشار خون را کاهش می‌دهد، با دیابت و قند خون بالا مقابله می‌کند. برای آشنایی با گیاه استویا یا برگ شیرین (شیرین کننده صد در صد طبیعی) با ما همراه باشید.

بنر گل من و تو

در کشور های آمریکای جنوبی، استویا را به طور سنتی برای درمان سوختگی، معده درد، کولیک و حتی یک روش طبیعی پیشگیری از بارداری استفاده می کنند.

خواص استویا برای پوست صورت

خواص و کاربرد برگ شیرین یا استویا
خواص و کاربرد برگ شیرین یا استویا

1- لاغری و کاهش وزن

گیاه استویا یک شیرین کننده ی طبیعی کم کالری است که با کنترل و قابت نگه داشتن سطح قند خون به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

مطالعه ای نشان داده که اگر 30 دقیقه قبل از غذا، استویا مصرف کنید می تواند به کاهش اشتها کمک کند و مانع از پرخوری شود.

2- دیابت و قند خون

یکی از مهم ترین خواص گیاه استویا، توانایی آن برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت می باشد. استویا یک جایگزین ایده آل برای شکر در افراد مبتلا به دیابت محسوب می شود.

ترکیب گلیکوئیدی استویوساید موجود در گیاه استویا هنگامی که تجزیه می شود، ذرات حاوی گلوکز را در روده بزرگ جذب کرده و مانع از ورود آن ها به جریان خون می شود و به این ترتیب به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

مطالعات نشان داده که مصرف استویا به کاهش قند خون ناشتا کمک کرده و مقاومت به انسولین را در افراد دیابتی بهبود می بخشد.

3- جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گیاه استویا به رفع چین و چروک صورت کمک کرده و برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

ماسک ضد چروک استویا

1 قاشق غذاخوری پودر برگ های خشک شده استویا را با یک قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید تا زدوتر نتیجه بگیرید.

4- درمان اگزما

استویا یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان بیماری های پوستی از جمله اگزما می باشد، استفاده ی موضعی از گیاه استویا به عنوان یک استروئید عمل کرده و به درمان اگزما و خارش ناشی از آن کمک می کند.

 5- فشار خون

استویوساید موجود در گیاه استویا عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشد و به عنوان یک دیورتیک طبیعی با افزایش ادرار و در نتیجه افزایش دفع سدیم به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.-

6- ترک سیگار

تحقیقات جدید نشان داده که مصرف گیاه استویا به دلیل مقادیر بالای ویتامین C و خاصیت مدر که دارد به سم زدایی و دفع نیکوتین از بدن کمک کرده و برای ترک سیگار مفید می باشد.

7- سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های کورستین، کائمفرول و سایر ترکیبات گلیکوئیدی موجود در استویا برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پانکراس مفید هستند.

8- کلسترول خون و قلب

مطالعات داده که مصرف استویا می تواند باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در استویا برای پیشگیری از بیماری های قلبی و حمله ی قلبی مفید هستند.

9- کبد

گیاه استویا یک دیورتیک طبیعی است که به سم زدایی و پاک سازی بدن و کبد کمک کرده و برای درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب مفید می باشد.

10- پوکی استخوان

مطالعات نشان داده که استویا با افزایش متابولیسم کلسیم، به افزایش تراکم استخوان کمک کرده و برای درمان پوکی استخوان مفید است.

11- سلامت دهان و دندان

استویا یکی از بهترین مواد طبیعی است که به کاهش باکتری در دهان و پوسیدگی دندان ها کمک کرده و به عنوان یک افزودنی محبوب برای خمیر دندان و دهانشویه محسوب می شود.

طریقه مصرف استویا

برگ شیرین یا استویا
برگ شیرین یا استویا

برگ های سبز و عصاره ی استویا را می توان برای تهیه انواع نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای، بستنی، سس، نوشابه، آب نبات، نان، کیک، آدامس و انواع دسر ها استفاده کرد.

نکته : استویا خام، زمانی که در مکان سرد و خشک نگهداری شود به مدت طولانی باقی می ماند اما در معرض رطوبت ممکن است شکرک بزند.

مقدار مصرف استویا

گفته می شود که با توجه به وزن بدن می توان روزانه بین 3 تا 9 قاشق چای خوری برگ های استویا را مصرف کرد.

استویا را از کجا تهیه کنیم؟

این گیاه چند سالی است که در شهرهای شمالی کشورمان کشت می‌شود. این محصول به صورت برگ‌های خشک بسته‌بندی شده و همچنین عصاره به فروش می‌رسد.

طبع استویا

طبیعت استویا گرم و خشک می باشد. استویا حاوی مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم، انواع آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها و گلیکوزید ها می باشد.

استویا گیاهی بومی آمریکای جنوبی بوده و ارتفاع درختچه ی آن تا یک متر می رسد. استویا یکی از بهترین مواد طبیعی جایگزین شکر محسوب می‌شود، این گیاه به‌طور معمول برای بهتر کردن طعم دارو ها و چای استفاده می‌ شود.

انواع استویا

استویا ( برگ شیرین )
استویا ( برگ شیرین )

استویا بیش از 200 گونه در طبیعت دارد و چون مصرف استویای خام ممکن است عوارضی داشته باشد در سه فرم به بازار عرضه می شود؛

برگ های سبز استویا : این حداقل فرم پردازش استویا است که 30 تا 40 برابر شیرین تر از شکر می باشد و مزه ی آن کمی تلخی دارد.

برگ های استویا را می توان تازه یا به صورت برگ های خشک شده و پودر شده مصرف کرد.

عصاره استویا : عصاره استویا که ار برگ های سبز این گیاه به دست می آید، 200 برابر شیرین تر از شکر بوده و مزه ی تلخ برگ ها را ندارد.

استویا اصلاح شده : این نوع استویا 200-400 برابر شیرین تر از شکر بوده و اغلب به عنوان بدترین نوع استویا محسوب می شود.

استویا اصلاح شده به شکل پودر سفید رنگ عرضه می شود.

بهترین فرم مصرف استویا، برگ های سبز استویا هستند و بهتر است که استویای ارگانیک را استفاده کنید تا کمتر دچار تغییر شده باشند.

استویا بدون کالری است، اما اگر جایگزین قندش کنید ضرورتا باعث کاهش وزن نمی شود

استویا به نظر یک راه حل جادویی برای همه آنهایی که می خواهند چند کیلو کم کنند است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شیرین کننده های جایگزین می توانند میل به شیرینی را در فرد مهار کنند و یا از پرخوری جلوگیری نمایند. در واقع افرادی که نوشابه های رژیمی می خورند بیشتر دچار پرخوری می شوند. برای اینکه بگوییم مزایا و مضرات استویا قطعا چه چیزهایی است همچنان به تحقیقات بیشتر نیاز داریم.