خواص چای کوهی؛ 9 خاصیت شگفت انگیز چای کوهی برای بدن

خواص چای کوهی برای بدن:
خواص چای کوهی برای بدن:

چای کوهی، چای چوپان یا چای پشمی نوعی گیاه با نام علمی Stachys lavandulifolia و از سردهٔ سنبله‌ای می باشد. این چای خوش عطر و خوش طعم می باشد و طعمی شبیه ترکیبی از بابونه، نعناع و لیمو دارد. این گیاه که طبیعتی گرم و خشک دارد، دارای ماده شیمیایی به نام هاپیرین، ماده قرمز رنگی بنام هایپریسین، تانن و اسید نیکوتین است. چای کوهی فواید و خواصی برای بدن است که در ادامه با چند مورد از خواص چای کوهی برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص چای کوهی برای بدن:

کاهش اضطراب و درمان بی خوابی:

چای کوهی با دارابودن متابولیت‌های پینن به نام‌های میرتنول و وربنول دارای خواص آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است. بنابراین به کاهش اضطراب و درمان بی خوابی و داشتن خوای راحت کمک می کند. همچنین روی هوشیاری افرد نیز اثر می گذارد.

 

از بین بردن ویروس ها:

این چای به از بین رفتن ویروس ها کمک می کند. همچنین روی ویروس بیماری AIDS اثر دارد و سبب تقویت سیستم دفاعی بدن مبتلایان به بیماری ایدز شده و از این طریق سبب کاهش بیماری در آن ها می شود.

بنر گل من و تو

 

پاکسازی مجاری ادراری:

چای کوهی به صورت طبیعی به پاکسازی و ضد عفونی کردن سیستم مجاری ادراری کمک می کند.

 

خواص چای کوهی برای بدن:
خواص چای کوهی برای بدن

 

درمان افسردگی:

این چای از طریق مکانیزم مهار آنزیمی دارای خواص ضد افسردگی است و برای درمان افسردگی و رفع بی خوابی مفید است.

 

افزایش وزن:

این چای دارای ویژگی اشتها آوری است. بنابراین به افزایش اشتها و چاق شدن کمک می کند. به همین دلیل برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند مفید است و برای افراد دارای اضافه وزن پیشنهاد نمی شود.

 

خواص چای کوهی برای بدن:
خواص چای کوهی برای بدن: افزایش وزن

 

بهبود هضم و سلامت معده:

این چای مدر ملایم می باشد و در به تنظیم اعمال گوارشی مخصوصا بهبود هضم غذا و تقویت کبد کمک می کند. همچنین برای درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توأم با تحریکات عصبی، مفید است و با تنظیم گوارش باعث کاهش معده درد و سلامت معده می شود.

 

کمک به سلامت پوست:

برگ های چای کوهی با دارابودن ماده قرمز رنگِ هایپریسین به از بین بردن سوختگی ها کمک می کند. علاوه بر این چای کوهی برای برای درمان زخم ها، کاهش درد ناشی از نیش حشرات و درمان جای نیش حشرات مفید است.

 

خواص چای کوهی برای بدن:
خواص چای کوهی برای بدن: کمک به سلامت پوست

 

مبارزه با سرطان:

این چای با دارابودن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی روی احتمال بروز انواع سرطان ها اثرگذار است. ترکیبات پامی فرین ایی و متوکسی ساکورانتین به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی دهانه رحم کمک می کنند. این چای تا حد زیادی از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

 

تنظیم چرخه قاعدگی :

چای کوهی دارای خاصیت قاعده آوری می باشد و به کنترل و تنظیم چرخه قاعدگی و میزان خونریزی در دوره قاعدگی خانم ها کمک می کند.