نگاهی به خواص کرفس کوهی

نگاهی به خواص کرفس کوهی
کرفس کوهی

کرفس کوهی که به نام کلوس یا کرفس بختیاری هم شناخته می شود، نوعی کرفس با ریشه‌ای شلغم مانند است. کرفس کوهی گیاهی است وحشی از خانواده ی چتریان که در فصل بهار می روید. این گیاه در ایران به صورت وحشی رشد می کند و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. کرفس کوهی به رنگ سبز مایل به زرد یافت می شود و بسیار خوش عطر می باشد. این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی ریشه و ساقه آن، دارای خواص دارویی و درمانی نیز می باشد. در ادامه با گوشه ای از خواص کرفس کوهی آشنا می شویم.

خواص کرفس کوهی:

لاغری و کاهش وزن

چاقي يكي از عوامل خطرناك در ایجاد بيماري هاي مختلف و فقدان اعتماد به نفس است. کرفس کوهی باعث تنظیم میزان اشتها می شود. به نظر محققان این گیاه با دارا بودن ترکیبات فلانوییدی و اثر آنتی اکسیدانی باعث کاهش چربی های مضر خون و در نتیجه کاهش وزن می شود.

بر اساس مطالعات نصورت گرفته، مصرف روزانه یک لیوان آب کرفس کوهی به همراه لیمو ترش می تواند به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند.

بنر گل من و تو

 

نگاهی به خواص کرفس کوهی
کرفس کوهی و کاهش وزن

 

دیابت و قند خون

کرفس کوهی دارای خواص ضد التهابی قوی است که مصرف آن می تواند با کاهش حساسیت به انسولین به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کند.

از طرفی گفته می شود که مقادیر بالای پلی فنول های موجود در کرفس کوهی به پیشگیری و درمان دیابت کمک می کند.

فشار خون

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی عصاره هیدروالکلی کرفس کوهی و اثر آن بر میزان فشار خون محققان به این نتیجه رسیدند که این گیاه اثرات قابل توجهی در پیشگیری و کاهش فشار خون دارد. همچنین مقادیر قابل توجه پتاسیم موجود در کرفس کوهی منجر به کاهش فشار خون بالا می شود.

 

چربی خون و قلب

مقادیر بالای فلاونویید های موجود در کرفس کوهی به کاهش کلسترول و چربی خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آتروز اسکلروزیس را کاهش می دهد. از طرفی منیزیم و پتاسیم موجود در این گیاه برای افرادی که دارای بیماری‌های قلبی و عروقی و گرفتگی عضلات هستند مفید است. مردم محلی بیشتر از صمغ کرفس کوهی در مداوای ناراحتی‌های قلبی، چربی و فشار خون و همچنین کمردرد استفاده می‌کنند.

معده و دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص کرفس کوهی، بهبود وضعیت سیستم گوارش است. گفته می شود که مصرف کرفس کوهی به بهبود هضم غذا کمک می کند، برای پیشگیری و درمان معده درد، زخم معده، کرون و کولیت روده مفید است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

همچنین فیبر موجود در گیاه کرفس کوهی ملین بسیار مناسبی است و مصرف برگ و ساقه‌های کرفس در مورد کسانی که از ناراحتی‌های گوارشی نظیر یبوست رنج می‌برند، بسیار مفید است.

استرس، اضطراب و افسردگی

به طور سنتی کرفس کوهی به دلیل خواص آرام بخشی که دارد برای کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی استفاده می شود.

به اعتقاد جوامع محلی و عشایری که از کرفس کوهی به شکل‌های مختلف استفاده کرده‌اند، این گیاه دارای اثرات ضد درد، ضدالتهاب و آرامش بخش است.

روماتیسم، آرتروز، سیاتیک و سنگ‌ کلیه

کرفس کوهی به دلیل خواص ضد التهابی که دارد در طب سنتی برای درمان کمردرد، روماتیسم، آرتروز و سیاتیک استفاده می شود.

در واقع یکی از مهمترین فواید مصرف کرفس کوهی خاصیت ادرار آوری آن بواسطه وجود پتاسیم است که برای پاک کردن اسید اوریک در بدن مفید بوده و مصرف آن به بیماران مبتلا به نقرس و روماتیسم توصیه می‌گردد. بنابراین از جلمه شاخص‌ترین خواص کرفس کوهی می‌توان به کاهش علائم روماتیسم و پیشگیری از بروز سنگ‌ کلیه اشاره کرد.

 

نگاهی به خواص کرفس کوهی
کرفس کوهی

 

عوارض جانبی کرفس کوهی:

گفته می شود که بذر کرفس کوهی و کرفس کوهی ممکن است سبب سقط جنین شود بنابراین خوردن آن توسط زنان باردار توصیه نمی شود.

همچنین کرفس کوهی ممکن است سبب تحریک حملات صرع در افراد مبتلا به صرع شود.