دراسنا کامپکت : گیاهی مناسب فضاهای کم نور

معرفی دراسنا کامپکت و نگهداری از آن
معرفی دراسنا کامپکت و نگهداری از آن

دراسنا کامچکت از خانواده دراسنا می باشد، ممانند دراسنا پرچمی ، بلالی ، که جزو گیاهان مقاوم و راحتی هستند. دراسنا کامپکت گیاهی مقاوم و مناسب برای مکان های خاص مثل بانک، ادارات، شرکت ها و مکان های کم نور است. از جمله گیاهانی است که برای گیاهان کم نور بسیار مناسب است. گیاهی است که موقع کوچک بودن برای روی میز زیبا می باشد ولی به مرور زمان بزرگ شده و ارتفاع می گیرد. فقط نسبت به چند عامل حساس است که باعث میشود برگ ها زرد یا قهوه ای شوند و یا نوم برگ ها دچار سوختگی بشود و ظاهر زشتی پیدا کند اما با نگهداری درست این مشکل حل می شود.

نیازهای دراسنا کامپکت

نور مناسب دراسنا کامپکت

دراسنا کامپکت برخلاف بسیاری از گل ها به نور زیاد حساس می باشد و نور پشت پنجره و یا حتی نور مهتابی برای این گل کفایت می کند. هر وقت گلتان دچار سوختگی نوک برگ ها شد یعنی نور شدید به آن تابیده شده است. گلدان دراسنا کامپکت را دور از پنجره قرار دهید و نور فیلتر شده برای این گل استفاده کنید.

آبیاری دراسنا کامپکت

یکی دیگی از عواملی که روی سالم و زیبا موندن برگ ها تاثیر زیادی داره آبیاریه. درواقع مهم ترین عامل در نگهداری این گیاهه. اول از همه باید به آبی که برای آبیاری استفاده میشه دقت کنید چون به املاح آب خیلی حساسه و اگه مستقیم از آب شیر آبیاری بشه به مشکل برمیخوره. چون املاح موجود درآب باعث شوری خاک میشه و کم کم میبینید که نوگ برگ ها قهوه ای یا سیاه میشه. برای جلوگیری از این مشکل از آب جوشیده ی سرد شده استفاده کنید یا آب رو حدود 48ساعت در فضای باز قرار بدید.

بنر گل من و تو

آب مورد نیاز

بین هر دو آبیاری باید خاک به نسبت خشک شده باشد سعی کنید برای آبیاری از آب جوشیده شده سرد استفاده کنید چون این گل به آب لوله کشی شده حساس می باشد و آب مقطر یا همان آب جوش سرد بهترین آب برای این کار می باشد. دقت کنید که هم کم آبی و هم پر آبی هر دو باعث زرد شدن برگ ها می شود. سعی کنید رطوبت خاک موقع آبیاری نه زیاد باشد و نه خاک به شدت خشک باشد.

تامین رطوبت دراسنا کامپکت

همیشه برای تامین رطوبت بهتر است از ظرق زیر گلدان و سنگریزه استفاده شود.

ولی دقت کنید که کف گلدان با سنگ ریزه در ارتباط نباشد چون اگر گیاه شما از زیر آب بخورد ریشه آن پوسیده می شود گلدان باید روی سنگ ریزه ها قرار بگیرد و فقط آب آن تبخیر و رطوبت جذب شود. سوختگی نوک برگ ها دلیل دیگرش نبود رطوبت می باشد.

دمای مناسب دراسنا کامپکت

بهترین دما برای نگهداری همان دمای اتاق و حدود 25 درجه سانتیگراد می باشد. بهتر است این گل در هوای گرم نباشد چون در این صورت باید تامین رطوبت آن زیاد شود. دمای کمتر از 12درجه هم به تدریج میتونه گیاهو نابود کنه.

خاک مورد نیاز دراسنا کامپکت

باید خاک دراسنا دارای زهکشی خوب باشد یعنی ترکیب آن باید خاک + خاک برگ + شن باشد. اگر از خاک سنگین استفاده شود آب در اطراف ریشه باقی می ماند و برگ ها زر می شوند. بهتر است بجای خاک برگ از پرلیت استفاده نمایید تا خاک غنی شود.

کوددهی دراسنا کامپکت

خاک های سبک مواد غذایی کمتری نسبت به خاک های سنگین دارند و چون در بسترش از خاک سبک استفاده کردیم باید از کودهای مایع استفاده کنید. حتما از اسید هیومیک استفاده کنید ،مثل کود گرین آپارتمانی. از کود مخصوص گیاهان زینتی با فرمول10-10-10ماهی یک بار نیز می توانید استفاده کنید.

تکثیر دراسنا کامپکت

به مرور زمان گیاه رشد میکنه و ساقه ش بلند میشه و چند شاخه تولید میکنه که میتونید قلمه ساقه رو به طول 20-10سانتی متر تهیه کنید و وقتی شیره ش خارج شد درخاک قرار بدید.

اگر گیاه دراسنای شما بزرگ شده و شاخ و برگ زیادی پیدا کرده و نیاز به هرس دارد مانند دراسنا پرچمی یا درسنا بلالی بهتر است ساقه آن را برش دهید و به قسمت هایی تقسیم کنید و بر روی خاک قرار دهید تا ریشه زده و جوانه بزند و یک گیاه کامل شود. بهتر است روی گلدان نایلون بکشید و رطوبت خاک حفظ شود. اگر پاسیو یا گلخانه دارید بهتر است قلمه ها را آنجا نگهداری کنید.

میتوانید از ساقه بدون برگ هم استفاده کنید و به صورت افقی روی خاک قرار بدید و کمی فشار بدید تا چند سانتی متر در خاک فرو بره. بعد برای حفظ رطوبت روشو با پلاستیک بپوشانید.

نکته: اگر گیاهتان به هر دلیلی شکست نگران نباشید چون هم از قسمی که شکسته شده مجدد رشد میکند و هم اینکه  قسمت شکسته شده را میتوانید به عنوان قلمه استفاده کنید و گیاه جدیدی داشته باشید.

آفت دراسنا کامپکت:

آفت دراسنا کامکت مانند دراسناهای دیگر شپشک آردآلود می باشد. با اسپری قرص آسپرین بچه روی بوته که باعث تزریق اسید سالسیلیک یا هورمون مبارزه گیاهی، داخل گیاه میشود و کمک میکند گیاه به انواع بیماری و آفت  مقاوم شود ! اگه شپشک هم زد اول با الکل و پنبه روی افات بکشید تا سپرشون از بین بره و بد سم کونفیدور یا کلروپیرفوس بزنید کنه هم به خاطر کمبود رطوبت میاد باید سم فن پروپاترین بزنید.

نکته:

اگر نوک برگ ها سیاه شد باید سریع سیاهی برگ ها را با قیچی برش بزنید و سپس با اسید هیومیک یا آب لیمو همراه با آب به گل بدهید تا املاح خاک را شسته و سیاهی برگ ها بیشتر نشود. همیشه برگ های زرد را از ته بکنید تا زیبایی گیاه شما کم نشود.

گل دراسنا کامپکت را از ته بکنید زیرا با بزرگ شدن گل نیروی دراسنا کامپکت کم شده و رشد نخواهد کرد