درختان برگ ریز یا خزان دار

خزان درختان - گل من و تو

سلام من خودم پاییز و برگ ریزان پاییز رو خیلی دوست دارم و این حس رو درختانی برای ما ایجاد میکنن که خزان دارن در این مطلب ریزش برگ و درختان خزان دار رو براتون معرفی میکنیم امیدوارم که مفید باشه.

گیاهان خزان دار یا برگ ریز؟

گیاهان خزان دار یا برگ ریز ( Deciduous ) به گیاهانی گفته میشود که در فصل پاییز برگهایشان میریزد و برهنه میشوند. مراقبت از گیاهان خزان دار در باغچه و فضای سبز کار سختی نیست. این درختها و درختچه های زیبای پاییزی در فصل بهار با جوانه های تازه و شاداب خود زیبایی و طراوت خاصی به بهار میبخشند و در فصل پاییز نیز با برگهای قرمز و نارنجی و ریزش برگهای خشک رنگارنگ جلوه شگفت انگیز و به یاد ماندنی به پاییز میدهند. کمتر کسی از راه رفتن بر روی برگهای پاییزی به شوق نمی آید. پس از آن گیاه به خواب زمستانی فرو میرود و منتظر فرا رسیدن چرحه بعدی زندگی اش میشود.

اگر چه درختان خزان دار زیادی مانند بلوط، افرا، توس، بید و هیکوری (گردوی امریکایی) بزرگ هستند اما شماری از درختان خزان دار زینتی یا کوچکتر نیز وجود دارند که در طراحی فضای سبز در کنار درختان بلند شکوه خاصی به فضا میبخشند.

پاییز و ریزش برگ ها - گل من و تو

درختان خزان دار در باغچه و فضای سبز

درختها و درختچه های خزان دار یکی از زیباترین عناصر هر فضای سبزی به شمار می آیند. به خصوص در صورتی که طراحی فضای سبز را به گونه ای انجام داده باشید که همزمان درختها و درختچه هایی با اندازه، اشکال و رنگهای گوناگون در فصل پاییز داشته باشید. در زمستان این گیاهان کاملا برهنه شده و به خواب فرو میروند. عبارت خزان دار به خوبی این ویژگی این دسته از گیاهان را نشان میدهد.

بنر گل من و تو

بسیاری از انواع درختان خزان دار علاوه بر زیبایی پاییزی، به واسطه ویژگیهای دیگری مانند سایه دهی خوب و جلوگیری از فرسایش خاک کاشته و پرورش داده میشوند.

انواع درختان خزان دار

درخت توس-گل من و تو

هنگام انتخاب درخت برای طراحی فضای سبز و باغچه، باید اطمینان حاصل کنید گونه مناسبی برای شرایط آب و هوایی خود خریداری میکنید. اگر چه درختان خزان دار زیادی مانند بلوط، افرا، توس، بید و هیکوری (گردوی امریکایی) بزرگ هستند اما شماری از درختان خزان دار زینتی یا کوچکتر نیز وجود دارند که در طراحی فضای سبز در کنار درختان بلند شکوه خاصی به فضا میبخشند.

از جمله درختان محبوب گلدار میتوان به ارغوان، زغال اخته ساقه قرمز و درختچه توری اشاره کرد. درختان میوه مانند سیب، گلابی، نخل (انواع پالم) و هلو نیز زیبایی خوبی در باغچه ایجاد میکنند و اغلب در اندازه های پاکوتاه (کوتاه قامت) نیز در دسترس هستند که برای فضاهای کوچک و محدود ایده آل می باشد.

مراقبت از گیاهان خزان دار

پاییز بهترین زمان برای کاشت گیاهان خزان دار است چرا که در این صورت گیاه فرصت کافی دارد تا با شرایط آب و هوا سازگار شود پیش از این که هوای گرم و خشک تابستانی فرا برسد. بسیاری از گیاهان خزان دار از جمله درختچه ها، درختان میوه و درختان زینتی برای رشد بهتر باید هرس شوند.

باید بدانید هرس یکی از نیازهای برخی گیاهان است و باید با هرس گیاهان خود آشنایی داشته باشید تا به آنها کمک کنید به حداکثر پتانسیل رشد خود برسند.

کود دهی در اوایل بهار به گیاهان خزان دار کمک میکند تقویت شده و گلدهی خوبی داشته باشند. آبیاری کامل در فصل خشک برای گیاهان خزان داری که جدیدا کاشته اید لازم است. باید مرتبا آنها را از نظر حمله حشرات و آفت زدگی و بیماری بررسی کنید.

علت برگ ریزش گیاهان در فصل پاییز

چرخه زندگی گیاهان خزان دار شامل فصل رشد و فصل خواب است. گرمای هوا در فصل بهار و بارشهای بهاری گیاه را از خواب بیدار میکند تا شروع به تولید شکوفه ها و برگهای تازه نماید. هنگامی که دما رو به گرمتر شدن میرود، برگها پرپشت تر و پهنتر میشوند و در تابستان به رشد کامل میرسند.

برگها غذای گیاه را تامین میکنند و به تنفس گیاه کمک میکنند. هنگامی که دما رو به سردی میگذارد، درختها و درختچه های خزان دار تولید غذا را متوقف کرده و برگها به علت عدم تولید کلروفیل رنگشان تغییر میکند و پس از آن برگ ریزش شروع میشود.

در این مرحله از زندگی گیاهان خزان دار است که ما از رنگارنگی پاییز لذت میبریم. دمای سرد و عدم دریافت رطوبت گیاه را مجبور میکند به خواب عمیق زمستانی برود. این خواب از گیاه در مقابل سرمای شدید زمستان محافظت میکند.