دلایل ریزش برگ های گیاهان آپارتمانی + راه حل

برگ گل و گیاه - گل من و تو
برگ گل و گیاه - گل من و تو

علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی : سلام به گل من و تویی های عزیز امیدوارم روزگارتون خوش و خرم باشه و همیشه شاد باشید امروز میخوایم در مورد یکی از موضوعاتی مطلب بذارم که بیشترین سوال رو بین کاربران داشته امیدوارم که مفید باشه. عوامل مختلفی در زرد شدن و ریزش برگ گیاهان آپارتمانی میتونه دخیل باشه این عوامل عبارت اند از : آبیاری زیاد و کم، تغییر ناگهانی دمای محیط،جابجایی و… که در ادامه هر یک از موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

افتادن ناگهانی برگ:

افتادن ناگهانی برگ بدون عارضه قبلی، مانند زرد شدن، بی حس شدن، به علت شوک گیاهی است که شامل تغییر ناگهانی درجه حرارت(بالا رفتن یا پایین افتادن حرارت) یا نور شدید مستقیم آفتاب است. سعی کنید شرایط را به حالت قبل تغییر دهید خیلی از گیاهان درسته نور مستقیم را تحمل میکنند ولی نباید به یکباره آنها را به محلی با نور مستقیم منتقل کرد.

همچنین با توجه به نوع گیاه خود دمای مناسب را فراهم کنید و با افزایش دما باید میزان آبیاری را هم افزایش دهید.

بنر گل من و تو
دلیل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی
دلیل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

زرد شدن تدریجی و افتادن برگ ها:

زرد شدن و افتادن برگ های گیاه به تدریج یک عامل طبیعی است ولی چنانچه تعداد زیادی برگ در مدت زمان کوتاهی زرد شده و بریزد علت آن آبیاری بیش ازحد یا کوران هوای سرد است.

به هیچ وجه گیاهان خودتون رو در معرض با کولر یا حتی بادهای گرم قرار ندید چون موجب زرد شدن و ریزش برگها آنها خواهد شد.

علت زرد شدن برگهای گیاهان آپارتمانی را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم که حتما مطالعه کنید، در برخی موارد این زرد شد بخاطر کمبود مواد مغذی در گیاهان است که باید با استفاده از کودهای مناسب این کمبود را رفع کرد. در برخی موارد آبیاری زیاد موجب زرد شد و ریزش برگهای گیاهان آپارتمانی می شود که حتما بین دو آبیاری اجازه دهید تا خاک گلدان به خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.

در خیلی از موارد این زردی بخاطر نداشتن زهکشی مناسب در گلدان است که سوراخ های زیر گلدان را بررسی کنید و حتما بعد از آبیاری باید آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

افتادن برگ گلدان جدید

علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی که تازه گلدان آنها تعویض شده شوک می باشد، گلدان هایی که تازه جابه جا شده، تازه خریداری شده، تازه تعویض گلدان انجام شده و یا به علت تغییر مکان و شرایط محیطی عادی است که تعدادی از برگ ها خواهد افتاد که برای جلوگیری از آن باید دقت نمود که اختلاف اندازه دو گلدان که تعویض می شوند فقط دو سانتیمتر باشد (یک سایز بزرگتر)، در غیر اینصورت بسیاری از برگ ها ریخته می شوند.

برگ های قسمت پایین بوته خشک شده و می افتد

در برخی موارد ریزش برگ گیاهان آپارتمانی به شکل کم و تدریجی است که این مورد بخاطر کمبود مواد مغذی در خاک و پیر بودن برگها می باشد که گیاه توانایی رساندن مواد معذی را به این برگها ندارد و تمام تمرکز خود را در نگهداری برگهای جوان میکند. پس نگران نباشید و با تغذیه گلدان در فصل رشد این ریزش برگ را کاهش دهید.

اما چنانچه ریزش آن بیش از حد معمول باشد در این صورت علت آن نور کم، حرارت زیاد و کم آبی است.

علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی
علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

آیا نور هم در ریزش برگ گیاهان آپارتمانی دخیل است؟

در پاسخ باید گفت بله برخی از گیاهان به کمبود نور حساس هستند و اگر به میزان کافی به آنها نور نرسد شروع به ریزش برگ خواهند کرد، پس حتما قبل خرید هر گیاهی میزان نور مورد نیاز آنها را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید کنید. در صورت کمبود نور فاصله بین برگها بیشتر شده و گیاه رشد علفی خواهد داشت.

تاثیر رطوبت بر ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

خیلی از گیاهان رطوبت دوست هستند و کمبود رطبت باعث ریزش برگ گیاهان خواهد شد، و برخی هم از رطوبت زیاد دچار این مشکل میشوند ولی بهتر است برای رفع این مشکل گیاهان خود را کنار هم جمع کنید تا رطوبت نسبی که همه آنها نیاز دارند تامین بشه.

شپشک و ریزش برگ گیاهان

یکی از آفت هایی که باعث ریزش برگ گیاهان آپارتمانی میشه شپشک آردآلو هست که با تغذیه از ساقه گیاهان موجب رسیدن کم مواد مغذی به برگها شده و در نهایت باعث مرگ آنها میوشد. پس حتما ساقه ها را بررسی کنید و اگر آن را مشاهده کردید ابتدا با استفاده از الکل و دستمال کاغذی آن را از روی گیاه بردارید و سپس با استفاده از سم های مخصوص گیاه را سمپاشی کنید.

علائم تشخیص کمبود مواد مغذی گیاهان
علائم تشخیص کمبود مواد مغذی گیاهان

آیا کمبود مواد مغذی هم تاثیر دارد؟

بله همه گیاهان برای رشد و شادابی نیاز به تغذیه دارند و زمانی که خاک به اندازه کافی نیازهای گیاه شما را تامین نکند باید با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان اپارتمانی آنها را تغذیه کنید که بهترین زمان برای این کار فصل رشد گیهان که معمولا از بهار تا اواخر تابستان است. پیشنهاد میکنم از کود سه بیست استفاده کنید.

دلیل ریزش برگ بنجامین چیست؟

بنجامین گیاه بسیار حساسی است و دلیل ریزش برگ بنجامین میتونه از جابجایی ، کمبود رطوبت، تغییر در دما و نور محل نگهداری اتفاق بیوفته که حتما اجازه بدین که گیاه با محل جدید و شرایط جدید کاملا هماهنگ بشه، در مطلبی جدا به صورت کامل دلیل ریزش برگ بنجامین را بررسی کردیم که حتما مطالعه کنید.

دلایل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

پس با علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی که شامل : آبیاری زیاد، نور کم یا زیاد، نداشتن زهکشی مناسب، کمبود مواد مغذی و … آشنا شدید، آیا شما نظر و تجربه ای در این خصوص دارید ؟ حتما در بخش دیدگاه ها نظرات خود را مطرح کنید تا بتونیم این مطلب رو کاملتر کنیم و از تجربیات شما استفاده کنیم.

مطالب مرتبط :

علت زرد شدن برگهای شمعدانی چیست؟

دلایل زرد شدن و سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی

علت کمبود مواد غذایی در گیاهان چیست؟