دلایل ریزش گلهای بوته خیار

دلایل ریزش گل بوته خیار

نکاتی درباره گل خیار

همیشه باغبانان توصیه می کنند که مواظب باشیم گل های خیار بدون اینکه میوه بدهند نیوفتند. بوته خیار اصولا گل دهی زیادی دارد. از لحاظ ژنتیک گیاهی، خیار و راسته این میوه گل‌های نر و ماده دارند. از طریق گره افشانی شکوفه های نر، شکوفه های ماده باردار می شوند. گل های نر پس از انجام وظیفه خود از بوته جدا شده ولی در عوض گل های ماده به میوه تبدیل می شوند. این همان نکته مهم می باشد.

تولید گل و میوه خیار

10-20 گل اول بوته خیار همواره نر می بشد. تولید گل های نر 10 روز قبل از تولید شکوفه های ماده همچنان تولید می شود. برای اینکه گل های به میوه تبدیل شوند باید گرده نر به گل های ماده منتقل شود به اصلاح همان گرده افشانی. که این کار مهم را زنبودها و حشرات دیگر انجام میدهند. آنها با پرواز کردن و جمع کردن شهد گل روی گل های ماده و نر جابه جا می شوند و باعث ایجاد میوه می شوند.

اگر همه گل های ریخته شدند و بوته شما میوه ای تولید نکرد بدانید که عمل گرده افشانی به خوبی انجام نشده است. البته استثنایی هم در این مورد موجود است. گونه‌های Gynoecious و parthenocarpic ،جز این موارد هستند. در خیارهای گونه Gynoecious اغلب گل‌ها ماده بوده و گرده افشانی از طرف گل‌های نر دیگر انجام خواهد شد. در خیارهای گونه parthenocarpic اصلا گل نر وجود نداشته و تمام گل‌ها ماده بوده و میوه این محصولات بدون تخمه و دانه است. بذرهای این نوع خیار مخصوص بوده و مناسب کشت گلخانه‌ای هستند.

بنر گل من و تو

شناسایی گل‌های نر و ماده خیار

ریزش گل خیار

گل‌های ماده دارای قسمتی شبیه یک خیار کوچک، در زیر گل هستند. این قسمت تخمدان است که حاوی مقادیر زیادی تخمک آماده باروری می‌باشد. اما گل‌های نر دارای پرچم‌های بلند زیر گلبرگ هستند. هر کدام از آن‌ها حاوی کیسه‌های پر شده حاوی گرده هستند (که به آن anther نیز گفته می‌شود) که گل‌های ماده را بارور می‌کنند.

ریزش گل خیار

افتادن گل‌های نر خیار کاملا طبیعی است. چون فرایند گرده افشانی خود را انجام داده اند. حتی برخی گل‌های نر که تازه رسیده اند، قبل از رسیدن گل‌های ماده یا حتی رشد اولین میوه سقوط خواهند کرد و سپس آن گل‌های نر که کار باروری خود را انجام می دهند سقوط می کنند که نشان دهنده گرده افشانی موفقیت آمیز بوده است. افتادن گل‌های ماده پس از رشد به اندازه میوه نیز کاملا طبیعی است.

شرایط آب و هوایی، مانند گرمای بیش از حد و یا سرما، می‌تواند باعث عدم فعالیت گرده افشانی شود. برخی از حشره کش‌های معمولی مانند کارباریل برای زنبورها بسیار سمی هستند و همچنین می توانند جمعیت میوه تولیدی گل را کاهش دهند. اگر استفاده از حشره کش ضروری باشد، سعی کنید آنها را در طول دوره های آب و هوای سرد یا زمانی که زنبورها فعال نیستند برای جلوگیری از تاثیر بر میزان تولید میوه، استفاده کنید.

کمک به گرده افشانی خیار

موقعی که عمل گرده افشانی درست انجام نمی شود یا حشرات و زنبورهای کمی اطراف بوته ما می باشند که نمی توانند کار گرده افشانی را انجام دهند برای جلوگیری از نیافتادن گل های ماده کارهای بسیاری زیادی می شود انجام داد . مثلا با استفاده از یک قلم مو نقاشی یا گوش پاک کن گرده‌های نر را به گل ماده منتقل کنید. یا از گیاهانی مثل گشنیز، بومادران، شبدر شیرین و نعنای تند در کنار خیارها بکارید تا جمع آوری حشرات در آن منطقه بیشتر شود. این گیاهان علاوه بر کمک به گرده افشانی با جذب حشرات مفید می‌توانند از افات طبیعی بوته خیار نیز جلوگیری کنند.