13 دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی + پیشگیری، درمان و نجات سریع گیاه

تک تک دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتماین رو بررسی کردیم و گفتیم که چطور میتونید مشکل رو رفع کنید.

علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی
علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی : اگر نکاتی که بهتون میگم رو بررسی کنید و به موقع برای رفع مشکل اقدام کنید گیاهتون هیچ آسیبی نخواهد دید. شاید براتون پیش اومده باشه که چند روزی مشغول کارهاتون بشین و حواستون از گل ها پرت بشه و وقتی بهشون سر میزنید با زرد شدن برگ هاشون مواجه بشین امروز میخوایم در مورد دلایل زرد شدن برگ های گیاهان براتون بگیم. و روش هایی که میتونید انجام بدین تا زرد شدن برگ های گیاه هاتون کمتر شه. پس تا آخر این مطلب همراه من باشید.

دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

زرد شدن برگ گیاهان میتونه علت های گوناگونی داشته باشه از آبیاری زیاد و کم بگیرید تا تغییرات آب و هوایی در محیط نگهداری پس با ما همراه باشید تا این دلایل رو مورد بررسی قرار بدیم. در ضمن یکی دیگر از مشکلات قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی است که در مطلبی جداگانه تک تک دلایل اون رو هم بررسی کردیم.

دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی
دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

آیا آبیاری بر زرد شدن برگ گیاهان تاثیر دارد؟

کوتاه ترین پاسخ برای این سوال بله هست ولی در ادامه توضیح میدم که چطور آبیاری زیاد و یا خیلی کم باعث زرد شدن برگ گیاهان میشه، وقتی گیاهمون خشکی زیاد (اگر گیاه شما برگهاش به صورت کامل خشک میشه و در کنار این خشک شدن به هم میپیچه و حلق آویز میشه نشانه خشک شدن خاک گلدان هست ) میبینه با آبیاری میتونیم به دادش برسیم یکی از راههای نجات در اینگونه موارد آبیاری از زیر گلدان هست که با آبیاری از زیر گلدون حالشو بهتر می‌کنیم یک ظرفو پر آب کنید و گلدونتونو بذارید داخلش اینجوری ریشه ها حسابی سیراب میشن و دیگه برگهای گیاهتون زرد نمیشه. کم اب خوردن گیاه باعث میشه که اندامک‌های گیاه اب از دست بدن و همین باعث زرد شدن و پژمردگی میشه.

بنر گل من و تو

رابطه آبیاری زیاد و زرد شدن برگ گیاهان

ولی زمانی هایی هست که گیاه شما از آبیاری زیاد (زرد شدن تدریجی برگ ها و در نهایت سیاه شدن ساقه ها) دچار مشکل میشه که بیشتر مواقع از آبیاری زیاد گیاه ها دچار زردی و ریزش برگ می‌شوند برای جلوگیری از این کار حتما میزان نیاز به آب گل‌های خودتون رو بدونید و اجازه بدین بین دو آبیاری خاک گلدان خشک بشه برای مشخص کردن زمان دقیق آبیاری خاک گلدان رو کنار بزنید و اگر تا عمقی که گیاه شما نیاز به رطوبت داره خشک شده بود اقدام به آبیاری کنید. به طور مثال در خیلی از گیاهان آپارتمانی خشک شدن خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متری بهترین زمان برای آبیاری است.
توجه داشته باشید که آبیاری زیاد و ادامه دار شدن این کار باعث میشه که کم کم ریشه گیاه شما شروع به پوسیدن کنه در نتیجه باید شاهد مرگ گیاهتون باشید. برای رفع مشکل حتما میزان آبیاری رو کاهش بدید و دو آبیاری بعدی رو با قارچ کش انجام بدید.

دلایل زرد شدن برگ های گیاهان
دلایل زرد شدن برگ های گیاهان

یکی از اتفاقاتی که میتونه از آبیاری زیاد برای گلدان شما بیوفته به وجود آمدن کرم در خاک گلدان هست که در این موارد مجبورید هم کرم و نابود کنید هم خاکو عوض کنید،اگه بزارید خاک خشک بشه کرم هم نابود میشه، اگه خواستید خاکو عوض کنید باید ریشه ها هم شستشو بدید و خیلی سریع تو خاک جدید بکارید.

ابیاری زیاد باعث میشه که هوای اطراف ریشه کم بشه و همین امر باعث پوسیدگی ریشه‌ی گیاهتون میشه حتی توی خیلی از موردها ابیاری زیاد باعث ایجاد تاول هایی روی ساقه‌ی گیاه میشه که به اون تاول‌ها edema میگن. میزان زیاد اب اطراف ریشه میتونه باعث رشد قارچ هایی بشه که اصلا برای گیاه شما مفید نیست و حتی باعث بیماری قارچی توی ریشه‌ی گیاهتون هم میشه. خبر خوش اینه که با تنظیم اب همه‌ی این موارد حل شدنیه.

آیا کمبود مواد مغذی بر زرد شدن گیاهان تاثیر دارد؟

میتونم بگم از دیگر دلایل مهم زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و تمامی گیاهان تغذیه نشدن درست است، در صورتی که برگ های بخش های بالایی گیاه به تدریج زرد شدند و یا چنانچه روند زرد شدن برگ ها حالت غیر عادی داشت در این صورت احتمال دارد که مشکل از تغذیه گیاه باشد. مثلا اگر مدت بسیار زیادی به گیاه خود کود ندادید اضافه کردن کود راه حل مناسبی برای کاهش زردی در گیاه است. از طرف دیگر زیاد بودن میزان کلسیم در آب آبیاری گیاه نیز توانایی ایجاد زردی را در برگ‌های گیاه دارد.
از طرفی دقت کنید که اگر برگهای قدیمی زرد میشوند کمی عادی هست ولی اگر این روند خیلی زیاد و سریع هست میتونه از کمبود نیتروژن باشه. زرد شدن برگ گیاه به دلیل کمبود آهن به صورت زردی با رگ‌های کوچک در برگ های جوان ظاهرمی‌شود. عناصر مهم دیگه که کم بودش باعث زردی برگ گیاهاتون میشه فسفروپتاسیم است که در کمبود پتاسیم زردی برگ از اطراف شروع شده و به داخل برگ میاد. در صورتی که از آبی استفاده می کنید که دارای املاح زیادی می باشد گیاه موردنظر دچار سمیت یا همان دریافت بیش از حد مواد غذایی می شود

سعی کنید گیاهان خودتون رو در فصول رشد که بیشتر مواقع از ابتدای بهار تا اواخر تابستان هست هر دو الی سه هفته یکبار با کودهایی مثل کود سه بیست، کود 121236، کود 105210 تعذیه کنید و برای بالا رفتن جذب مواد مغذی از هیومیک اسید هم استفاده کنید، در مطلبی جداگانه به بررسی علائم کمبود مواد مغذی در گیاهان پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید. برای خرید کود گیاهان خود هم میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی
علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

تاثیر هوای گرم و خشک بر زرد شدن برگها

رطوبت نسبی هوا یعنی میزان رطوبتی که توی هوای خانه‌ی شما وجود داره هم برای گیاه مهمه که توی فصلهایی که هوا خشک میشه و رطوبت کمه میتونید برای گیاهای حساس خودتون از بخور استفاده کنید یا حالت سادهترش استفاده از یه ظرف اب کنار گلدوناتونه. برای مقابله با خشکی هوا ، باید هر از گاهی گیاهتونو غبار پاشی کنید.
زیاد غبار پاشی نکنید فقط در حدی که رطوبت گیاه حفظ بشه البته همه گیاهان نیاز به غبارپاشی ندارند و ریختن آب روی برگها باعث ایجاد لکه روی برگها میشه حتما نوع گیاه رو بدونید و نیازهاشو خوب مطالعه کنید در ضمن به هیچ وجه غبارپاشی رو در زمان ظهر انجام ندید. برای تامین رطوبت میتونید از حالت جزیره ای استفاده کنید. هوای خشک باعث میشه که گیاه اب بیشتری از دست بده که باعث اسیب به اندامکی درونی گیاه میشه . با جابه جایی گیاه و تنظیم دما و رطوبت گیاه برگ جدید درمیاره.

حواستون باشه غبار پاشی رو با آب جوشیده سرد شده و با ریز ترین حالت اسپری انجام بدید و بهترین زمان برای غبارپاشی صبح و عصر هست، زمانی که نور مستقیم روی گیاه میوفته به هیچ وجه عمل غبارپاشی رو انجام ندید.

تاثیر کمبود نور بر زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

اگر برگ گیاهان شما روی برگهایش لکه های بزرگ زرد و یا زرد شدن ساقه برگ ها مشاهده شد بدانید که مشکل از کمبود نور برای رشد می باشد حتما گیاه را به محلی با نور زیاد و فیلتر شده منتقل کنید، توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید گیاه را به یکباره در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. در نبود نور کلروفیل یا سبزینه های موجود تو گیاه که باعث به وجود امدن رنگ توی گیاه شما هستن کارایی خودشون رو از دست میدن و اگه اونا خوب کار نکن گیاه دیگه سبز و شاداب نیست. پس حتما یادتون باشه به میزان مناسب به گیاهتون نور برسه. البته این نکته رو هم هیچ وقت فراموش نکنید که دریافت نور زیاد و مستقیم میتونه باعث بروز مشکلات خیلی زیاد در گیاه شما بشه، پس بهترین نور برای گیاهان نور فیلتر شده هست.

کدام بیماری ها باعث زرد شدن برگ گیاهان میشه؟

کلا گیاها هم به بیماری های ویروسی باکتریایی و قارچی و نماتدی دچار میشن که هر کدوم میتونه باعث زردی برگ و علایم دیگه توی گیاهتون بشه. نماتد ها موجودات خیلی کوچکی ان که ظاهرشون شبیه کرمه ولی خیلی کوچک تر از کرم خاکی های توی خاک هستن . همین نماتد ها وقتی که از ریشه تغذیه میکنن باعث میشن برگ گیاه زرد بشه و علایم دیگه ای هم توی گیاه ایجاد میکنن. برای این که از بودنش مطمعن بشید باید ریشه رو چک کنید و اگه روی ریشه برامدگی‌های غیر عادی دیدین نماتد کارخودشو کرده و باید با سم ازبین بره.

بیماری و زرد شدن برگ گیاهان
بیماری و زرد شدن برگ گیاهان

عفونت‌های ویروسی که باعث زردی برگ گیاه میشن :

عوامل ویروسی نیز مانند سایر عوامل الوده کننده‌ی گیاه توانایی ایجاد زردی در گیاه را دارند این عوامل می توانند باعث بروز علائم و لکه های زرد بر روی گیاه موردنظر شوند. ممکن است زردی‌های ایجاد شده ممکن است همراه با علائم دیگری مثل بد فرم شدن برگ ها یا ریشه ها و گاهی کم رنگ شدن گل ها همراه باشد. متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای این گونه بیماری‌های گیاهی پیدا نشده است در این شرایط بهترین راه‌کار انتقال گیاه الوده به مکانی دور از گیاهان دیگر است. بیماری‌های ویروسی میتونن به راحتی با تماس به گیاه سالم منتقل بشن قرنطینه‌گیاه الوده توی این شرایط بهترین راه برای حفظ بقیه‌ی گیاهاتونه . یادتون باشه که علایم بیماریهای ویروسی از برگ های بالایی گیاه شروع میشه و بعدش توی کل گیاه پخش میشه.

هیچ وقت گیاهان خود رو مثابل باد کولر قرار ندید

یکی دیگه از عوامل ایجاد زردی در گیاهان وجود بادهای سرد در محیط می‌باشد. در صورتی که گیاهان استوایی در معرض بادهای سرد و خشک قرار بگیرند برگ‌های گیاه دچار زردی خواهند شد. هم چنین اگه گیاه در مقابل خنک کننده‌های هوا قرار بگیرد نیز دچار مشکل خواهد شد. بنابراین اگر گیاه خود را در محلی قرار داده اید که در معرض باد سرد می باشد و یا این که در جلوی خنک کننده های هوا قرار گرفته بهتر است آن را به محلی با هوای گرم‌تری انتقال دهید پس از انتقال در محیط مناسب گیاه به حالت قبلی خود بازمی‌گردد.

آفت ها و حشرات، دلیلی بر زردی برگ گیاه شما

تغذیه‌ی حشرات از گیاه نیز گاهی باعث زردی در گیاه می‌شود مثلا شته از مزاحم ترین آفات شمرده می شوند. با بررسی دقیق گیاه میتوان به وجود افات روی گیاه پی‌برد مثلا اگر روی برگ تارهای زیادی مشاهده کردید، کنه تار عنکبوتی گیاه شما را به عنوان میزبان خودش انتخاب کرده است. اگر لکه های سفید پنبه ای شکل روی گیاه دیده می شود، شپشک آرد آلود خود را میهمان خانه‌ی شما کرده است.
جالبه بدونید که خیلی از این حشرات که از گیاه تون تغذیه میکنن خودشون میتونن دارای عوامل ویروسی و یا باکتریایی باشن که با تغذیه اونارو به گیاهتون منتقل میکنن پس باید سریع افت رو سرکوب کنید برای این کار، برگ و ساقه های آسیب دیده و پژمرده را هرس کنید و با حشره کش مخصوص که از گلخانه خریداری کرده اید، گیاه را اسپری کنید. سم زیادی هم باعث خشک شدن گیاه میشه پی حتما به دوز مورد استفاده که روی هر سم نوشته شده دقت کنید و به میزان مناسب سم رو رقیق کنید. افتهایی که معمولا به گیاهتون حمله میکنن شامل سفیدبالک و تریپس و کنه و شته هست که باتوجه به نوع حشره⸲ افتکش مخصوص همون مورد استفاده قرار میگیره.

زرد شدن برگ زاموفیلیا
زرد شدن برگ زاموفیلیا

سایر دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

افزایش سن گیاه میتواند بر زردی و ریزش برگ نیز اثرگذار باشد. این امر در بسیاری از گیاهان مانند دیفن باخیا رایج است ودر این مورد، نگران نباشید.
یادتون باشه که وقتی گیاه رو جابهجا می‌کنید یا اگه گیاه رو تازه خریدین ممکنه که تنش به گیاه وارد بشه و برای مدتی کوتاه برگها‌ی گیاهتون پژمرده و زرد بشه این اتفاق وقتی که گلدون گیاه رو هم عوض مکنید امکان داره که رخ بده که اصلا جای نگرانی نیست چون بعد از قرارگرفتن گیاه توی جای مناسبش گیاه به حالت قبلی خودش برمی‌گرده.
میزان اسیدیته‌ی خاک هم میتونه زردی و بعد از اون لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی برگ ایجاد کنه که باید حواستون به نوع خاک مورد استفاده هم باشه.

راههای جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان

هوای گرم هم درزرد شدن گیاه بی تاثیر نیست گلهاتونو کنار بخار نزارید. جالبه بدونید که هوای سرد هم برای گیاهتون ضرر داره پس گیاه رو روبه روی خنک کننده‌ها نزارید رو جای مناسب برای گلدون پیداکنید

چک کردن سوراخ گلدون برای بهتر بودن زهکشی گلدونتون میتونه از پوسیدگی ریشه جلوگیری کنه چون اب اضافی از همین روزنه های گلدون خارج میشه

برای بهتر کردن تهویه‌ی خاک هر چندماه یک بار خاک پای گلدونتون رو با بیلچه جابه جا کنید تا سطح خاک کمی نرم بشه ولی یادتون نره که به ریشه اسیب نزنید.

نور مستقیم آفتاب هم باعث سوخته وزرد شدن برگ میشه فقط نورغیر مستقیم(نور فیلتر شده) بزارید برگهای آسیب دیده رو بچینید وگیاهتون آبیاری کنیدتا ریشه ها بهتر بشه.

کود دادن زیاد هم باعث سوختگی نوک برگه میشه ماهی یکبار کود دهی کافیه.

قهوه ای شدن نوک برگها میتونه ناشی از خاک خشک، آفت، قارچ، نمک انباشته شده، فاسد شدن ریشه، هوای داغ باشه. که برای نمک انباشته می‌تونید داخل تشت ماسه بریزید وآب رو اضافه کنید و بعد گلدوناتونو بزارید داخلش(گلدونا بالاتر از سطح آب باشه)این کار نمک انباشته در خاک وکاهش میده ماهی یکبار انجام بدید.

اگه روی و یا زیر برگها پودر سفید دیدن امکان حمله‌ی قارچ به گیاهتون هست که باید برگهای عفونی رو بچینید و با استفاده از قارچ کش های معتبر و با تهویه هوا خوب میشه.

گلدون کوچیک و جای ریشه ها تنگ باشه گیاه شروع به زرد شدن میکنه

جمع بندی در خصوص زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

در اولین قدم شما باید میزان آبیاری و زهکشی گلدان را مورد بررسی قرار دهید چون بزرگترین مشکل در اینگونه موارد آبیاری زیاد و یا کم می باشد و سپس تک تک شرایط نگهداری گیاه رو مورد بررسی قرار بدین حتما یادتون باشه که تغذیه از عناصر اصلی نگهداری یک گیاه آپارتمانی به حساب می آید. در مطالب جداگانه به بررسی زرد شدن برگ انجیری، زرد شدن آگلونما، زرد شدن شمعدانی و… پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید، در ضمن اگر سوال یا مشکلی در زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و یا تجربه شخصی دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

 

مطالب مرتبط :

علت زرد شدن برگهای شمعدانی چیست؟

مشکلات اسپاتی فیلوم و زرد شدن برگ

دلایل زرد شدن و سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی