هرآنچه برای نگهداری گل برگ قاشقی (پپرومیا) نیاز دارید

برگ قاشقی

معرفی و نگهداری برگ قاشقی (پپرومیا): دوستان و همراهان عزیز گل من و تو در این بخش با معرفی یک گل محبوب و معروف از قدیم ،به نام برگ قاشقی – گل قاشقی این گیاه بسیار مناسب اداره و بانک ها می باشد که نیاز نوری متوسطی دارد و میتونید در مکان های کم نور از اون استفاده کنید  البته برای داخل اتاق هم میتونید استفاده کنید. لازم به ذکر هست که رشد بسیار کندی داره و ازش انتظار رشد بالایی نداشته باشید ولی برای همین رشد کم هم نیاز های رو باید براش فراهم کنید. در ادامه به بررسی نیازها و شرایط نگهداری این گیاه زیبا می پردازیم.

معرفی برگ قاشقی (پپرومیا)

نام علمی این گیاه Peperomia magnoliiaefolia هست که در فارسی آن را با نام های برگ قاشقی و پپرومیا میشناسند این گیاه اصالتی برزیلی دارد و از جنگل های آمازون به دست ما رسیده، گیاه قاشقی دارای برگهایی قلبی شکل، گوشتی می باشد و دارای واریته های گوناگون هست که به صورت عمده در کشور ما میتوانید گیاهانی با رنگ برگهای سفید – کرمی و سبز پیدا کنید. البته این گیاه دارای 400 گونه مختلف می باشد و بیشتر در مناطق گرمسیری نگهداری میشده که به مرور زمان وارد آپارتمان ها شده و مقاومت خود را در برابر ما انسان ها نشان داد 🙂

پپرومیا برگ قاشقی
پپرومیا برگ قاشقی

نگهداری ساده،قیمت ارزان و قابلیت تکثیر فراوان پیرومیا بهمراه جالب توجه بودن رنگ برگها طرفداران زیادی در بین افراد مبتدی دارد.

بنر گل من و تو

نیازها و نگهداری گل برگ قاشقی

این گیاه به نور متوسط و نیمه سایه ، دمای معمول اتاق، آبیاری متوسط و رطوبت کافی نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را به صورت جزئی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نیاز نوری

همانوطر که گفتیم پپرومیا گیاهی هست که میتونه در نور کم هم رشد خوبی داشته باشه ولی برای رشد عالی نیاز به نور زیاد ولی غیر مستقیم داره به هیچ وجه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندید بهتر است در زمان ظهر گیاه در سایه قرار داشته باشد، این گیاه به هیچ وجه تحمل نور فلورسنت را ندارد و باعث مرگ آن خواهد شد.

آبیاری گل قاشقی

این گیاه به علت گوشی بودن برگهای خود آب را در برگها ذخیره میکنید  و نیاز آبی متوسطی دارد و آبیاری زیاد باعث بوسیدگی ساقه و ریشه در این گیاه خواهد شد حتما بین دو آبیاری اجازه دهید که خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری (بستگی به اندازه گلدان شما دارد) خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید. در زستان میزان آبیاری را تا حد امکان کاهش دهید ولی به هیچ وجه به گیاهتون تشنگی ندهید. راستی آبیایر بیش از حد علاوه بر پوسیدگی موجب حمله قارچ بیماری زا به گیاه شما خواهد شد.

دمای مناسب

این گیاه به هیچ وجه تحمل سرما را ندارد و کمترین مقدار دمای قابل تحمل آن در زمستان 10 درجه سانتی گراد میباشد ولی به هیچ وجه اجازه ندهید که دما پایین تر از 18 درجه بیاید. بهترین دما بای نگهداری این گیاه بین 19 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد. در کل گل قاشقی به هوای خنک برای رشد خوب نیاز دارد در غیر این صورت برگها خشک و شکننده خواهند شد.

نگهداری گل برگ قاشقی - گل قاشقی
نگهداری گل برگ قاشقی – گل قاشقی
رطوبت متناسب

این گیاه رطوبت رو دوست داره و به هیچ وجه غبارپاشی رو برای اون فراموش نکنید در فصل های گرم سال هفته ای 2 بار و در فصل های سر سال هفته ای یکبار غبار پاشی انجام شود. ولی توجه داشته باشید که غبارپاشی مدام باعث ایجاد لکه روی برگها خواهد شد.

خاک مناسب

این گیاه خاک با زهکشی بالا را دوست دارد پس سعی کنید از خاک های سبک و دارای زهکشی مناسب برای آن استفاده کنید البته شما میتونید خاک کمپوست یا بنفشه افریقایی که بهترین محیط رشد ریشه این گیاه است برای آن تهیه کنید ولی ترکیب یک قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه میتونه برای خاک گلدان گل قاشقی بسایر مناسب باشه.

کوددهی  تغذیه

پپرومیا هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی نیاز به تغذیه دارد در فصل رشد گیاه سعی کنید هر دو هفته یکبار از کودهای محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی به صورت آبیاری به گیاه بدهید تا نیازهای مواد مغذی آن هم تامین شود.

زمان تعویض گلدان

تشخیص زمان مناسب برای تعویض گلدان همانند فرمولی که همیه گفته میشه باید صورت بگیره چون همه گیاهان دوست دارند که ابتدا ریشه را افزایش داده و سپس اقدام به رشد ساقه و برگها کنند پس زمانی که ریشه از زیر گلدان خارج شد میتونید گلدان را با یک گلدان دیگر که فقط 1 سایز بزرگتر باشد جایگزین کنید این انفاق در صورت فراهم بودن تمامی شرایط هر سایل یکبار میتواند انجام شود

گلدان پپرومیا گل قاشقی
گلدان پپرومیا گل قاشقی
تمیز نمودن برگها

سعی کنید با استفاده از غبار پاشی برگ ها را تمیز کنید، همانطور که در بال گفته شد چون برگهای این گیاه گوشتی و ترد هستند باید خیلی مراقب باشید تا در زمان تمیز کردن آسیبی به برگها وارد نشود.

تکثیر برگ قاشقی

یک از بهترین روش های تکثیر برگ قاشقی گرفتن قلمه در اوایل بهار تا اواخر تابستان می باشد، اجازه دهید قلمه های گرفته شده به مدت 24 ساعت در محیطی با دمای اتاق و سایه قرار دهید تا محل برش پینه ببندد و سپس قلمه را به میزان 4 – 5 سانتیمتر در ماسه ی شسته  (یا خاک سبک ترکیب پرلیت و پیت ماس) فرو کنید توجه داشته بشاید دمای محلی که قلمه ها را در آن نگهداری میکنید باید 18 درجه و سایه باشد.

تکثیر برگ قاشقی و قلمه گیری از آن
تکثیر برگ قاشقی و قلمه گیری از آن
نحوه ی قلمه گیری

در تابستان از انتهای شاخه ها ساقه هایی با جوانه انتهایی و حداقل با دو جفت برگ قطع و جفت پائین برگ را حذف و انها را در خاک مخلوط شن و پیت کاشت و در درجه حرارت ۱۸ درجه سانتی گراد و به مدت ۲۱ روز نگهداری نمایید.

بیماری ها و مشکلات گل برگ قاشقی

شما میتوانید تمامی مشکلات و بررسی جزئی اونها رو در مشکلات برگ قاشقی مطالعه کنید.

خم شدن برگ ها

این مشکل میتواند از تشنگی و خشکی هوا اتفاق بیوفتد پی گیاه را آبیاری کرده و همچنین رطوبت مورد نیاز را با استفاده از غپارپاشی برای گیاه تامین کنید . برای رفع تشنگی کامل ابتدا گیاه را به مدت 15 دقیقه در تشت آب قرار دهید.

کم رنگ و سفید شدن برگ ها

این مشکل از شدن نور زیاد می باشد هرچه سریعتر گیاه به به مکان سایه منتقل کنید.

رشد کم شده و رنگ برگها پریده

این مشکل از کمبود مواد مغذی در گلدان می باشد پس سریعا گیاه رو با استفاده از کودهای محلول در آب در دو هفته یکبار تغذیه کنید تا مشکل رفع شود.

وجود کپک خاکستری روی ساقه

همانطور که گفتیم آبیاری زیاد باعث ایجاد قارچ در گیاه می باشد، قارچ بوتری تیس این مشکل می باشد ، پس با سم قارچ کش گیاه را سمپاشی و گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید،غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف و آبیاری را کاهش دهید.

ریزش برگها

هوای سرد از عوامل اصلی این مشکل می باشد گیاه را محلی با دمای بیشتر منتقل کنید.

سیاه شدن ساقه

آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد اگر ساقه شما کامل از بین نرفته است آبیاری را متوقف کرده و بین دو آبیاری اجازه دهید که سطح گلدان کاملا خشک شود.

چروک و خشک شدن برگها

هوای گرم باعث به وجود آمدن این مشکل میباشد پس گیاه را به محلی خنک تر منتقل کنید.

مطالب مرتبط :

راهنمای پرورش و نگهداری گیاه هویا

هر آنچه باید در خصوص گیاه محبوبه شب بدانید

معرفی و راهنمایی گل میمون