روشی آسان برای تمیز کردن خاکشیر | طرز تهیه شربت خاکشیر

روشی آسان برای تمیز کردن خاکشیر | تهیه شربت خاکشیر
روشی آسان برای تمیز کردن خاکشیر | تهیه شربت خاکشیر

خاکشیر از قدیم یکی از شربت های سنتی ما ایرانیان می باشد که برای درمان بیماری های مختلفی کاربرد دارد. به خاطر خاصیتی که خاکشیر دارد از آن در تابستان برای پیشگیری از گرما زدگی استفاده می کنند. که در ادامه روشی آسان برای تمیز کردن خاکشیر و طرز تهیه شربت خاکشیر را توضیح می دهیم.

خاکشیر املاح و شن ریزه هایی دارد که اگر به درستی شسته نشود می تواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

گیاه خاکشیر

گیاه خاکشیر
گیاه خاکشیر

خاکشیر (نام علمی:Descurainia sophia)، گیاهی یکساله یا دوساله از تیره شب بویان است. خاکشیر در دشت و کوهستان می روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می رسد. پائین گیاه کرک دارست در حالیکه بالای آن بدون کرک می باشد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولاً به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری برنگ قرمز تیره می باشد. ساقه از سطح زمین یا از قسمت های بالاتر منشعب شده و در نهایت به گل های زرد روشن می رسد که از خانواده شب بو می باشد. بخش خوراکی گیاه همان دانه های خاکشی است که در میوه های خورجین مانند و باریک گیاه قرار دارد.

بنر گل من و تو

یک روش ساده برای شستن خاکشیر

تمیز کردن خاکشیر
تمیز کردن خاکشیر

 باید بدانید که شستن خاکشیر و اصطلاحا ریگ شوری آن لم خاصی دارد.

برای شستن خاکشیر، مقداری از خاکشیر را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و به آن  آب اضافه می کنیم. در این حالت خاکشیر حالت گلوله ‌ای پیدا می کند. بنابراین باید با قاشق یا چنگال آن‌‌ را هم بزنید تا به مرور ته‌ نشین شود.

اگر خاکشیر دارای برگ و خاشاک است، بهتر است مدتی در آب باشد تا برگ های زیر آن به روی سطح آب بیاید. بعد از این کار آب ظرف را خیلی آرام خالی می کنیم. دوباره ظرف را از آب پر می کنیم و کنار می گذاریم و باز هم روی سطح آب را خالی می کنیم. این کار را تا جایی تکرار می کنیم که دیگر هیچ برگ و خاشاکی روی آب نباشد و آب روی خاکشیر کاملا زلال باشد.

در مرحله بعدی شستن خاکشیر یک ظرف بزرگ ‌تر بر می داریم (بهتر است از ظروف روی استفاده شود) و خاکشیر را آرام هم می زنیم و در ظرف بزرگ تر می ریزیم.

این کار را برای این انجام می دهیم که اگر شن یا سنگریزه ای ته ظرف جمع شده است با خاکشیر مخلوط نشود و ته همان ظرف بماند. شن‌های ته ظرف را خالی می کنیم و ظرف را می شوییم و دوباره عمل شستن را تکرار می‌کنیم (یعنی خاکشیر را آرام هم می زنیم و وارد ظرف دیگر می کنیم). برای شستن خاکشیر باید این کار را چند مرتبه تکرار کنیم تا دیگر هیچ شنی کف ظرف باقی نماند. (از آب شست و شو می توانید برای آبیاری گلدان استفاده کنید.)

روش های استفاده از خاکشیر

خیسانده:

خاکشی را در آب سرد برای چندین ساعت بخیسانید و میل کنید.

جوشانده:

خاکشی را به مدت ۱۰ دقیقه با آب بجوشانید و پس از سرد شدن مخلوط را میل نمایید.

ضماد:

برای رفع زخم، جراحات و رفع ورم ها، خاکشی را کوبیده و به صورت ضماد درآورید. ضماد به صورت موضعی مورد استفاده خواهد بود.

طرز تهیه شربت خاکشیر

خاکشیر قالبی
خاکشیر قالبی

مواد لازم:

آب – خاکشیر – شکر – گلاب – یخ – آب لیمو (اختیاری)

برای درست کرن شربت خاکشیر مقداری آب در ظرفی که خاک شیر را تمیز نموده اید بریزید. بعد هم شکر، گلاب و یخ را اضافه کرده و نوش جان کنید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که از مزه آبلیمو خوشتان می آید می توانید چند قطره هم آبلیمو در آن بچکانید. به جای شکر از عسل و یا نبات نیز می توانید استفاده کنید. اگه خیلی میخواید خاص باشید می تونید در ظرفهای یخ بریزید و بذارید یخ بزنه و موقعی که لازم دارید استفاده کنید و یا زیاد درست کنید و در ظرف های دربسته بریزید.

خواص خاکشیر

خواص خاکشیر
خواص خاکشیر

خاکشیر برای رفع تشنگی بسیار مناسب می باشد به همین دلیل در ماه مبارک رمضان بسیار از آن استفاده می شود.

با شربت خاکشیر و شیر می توان لاغری را درمان کرد.

مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین برای درمان سنگ کلیه در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند مفید می باشد. نوشیدن این مخلوط به صورت روزانه به دفع سنگ کلیه کمک می کند.

از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت 5 تا 6 ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا 2 قاشق خاکشیر مخلوط کنید.

مخلوط 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه تره، عرق کاسنی و عرق بیدمشک ترکیب خوبی برای درمان جوش های صورت است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق های گیاهی شاه تره، بیدمشک و کاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید. نوشیدن این ترکیب جوش های صورت را درمان می کند مدت درمان با این نسخه دست کم 3 هفته است و پس از این مدت نتایج بهبود به مرور در چهره نمایان می شود.

یکی دیگر از خواص خاکشیر برای پوست رفع لک های پوست است. برای از بین بردن لک های پوست به ویژه صورت یکی از بهترین روش ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به صورت روزانه و مستمر به مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن کک های صورت و پوست شان روبه رو می شوند. برای تهیه این ترکیب لازم است ترنجبین را 5 ساعت در آب خیس کنید و پس از این مدت آن را صاف کرده و به آن 2 قاشق خاکشیر پاک کرده اضافه کنید و میل کنید.

مضررات خاکشیر – مصرف خاکشیر برای این دسته مضر می باشد.

به افرادی که ورم و زخم معده دارند، توصیه می‌شود مصرف خاکشیر را محدود کنند.

خاکشیر را می‌توان از دو تا سه سال به بالا به کودکان داد و برای کودکان زیر این سن نیز شربت خاکشیر را صاف کرد و تنها آب آن را به کودک داد.

افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری‌های ناشی از طبع سرد از جمله روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند، باید شربت خاکشیر را محدود مصرف کنند یا مصرف آن همراه با عسل و عرق نعناع باشد.