9 نکته کلیدی آبیاری گیاهان آپارتمانی؛ روش آبیاری گیاهان باید بدانید

روش آبیاری گیاهان آپارتمانی
روش آبیاری گیاهان آپارتمانی

روش آبیاری گیاهان آپارتمانی : این سوال که هر چند وقت به گیاهان آب بدم یا اینکه بهترین زمان برای آبیاری کی هست از سوالاتی به حساب میاد که هر روز از ما پرسیده میشه، شاید برای شما هم پیش اومده که گیاهانتون ریزش برگ دارن و یا برگها زرد میشن (زرد شدن برگ گیاهان) و در برخی مواقع ساقه میپوسه و گیاه کلا از بین میره این نشانه ها آبیاری زیاد رو نشون میده پس برای داشتن یک گیاه شاداب و سرحال اول از همه باید یک آبیاری درست و اصولی داشته باشید. مشخص کردن زمان برای آبیاری یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که میشه انجام داد با من همراه باشید تا یک برنامه منظم و اصولی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود داشته بشاید و دیگه شاهد از بین رفتن گیاهان خودتون نباشید.

 آب هم مانند نور یکی از نیازهای اصلی و مهم گیاهان به شمار می‌رود اما مهم‌ترین مسئله آگاهی از میزان نیاز گیاه شما به آب است. و اینکه چطور تشحیص بدیم که زمان آبیاری گیاه ما فرا رسیده، پس تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به شما نکات مهمی رو بگم که شاید تا الان به اونها دقت نکردید.

نکات آبیاری گیاهان آپارتمانی
نکات آبیاری گیاهان آپارتمانی

چه نکاتی رو در آبیاری گیاهان باید رعایت کنیم؟

نکات و روش های مختلفی برای آبیاری باید توجه داشته باشید از نوع آبی که استفاده میکنید گرفته تا میزان آبیاری، که همه این موارد رو در ادامه مورد بررسی قرار میدم

بنر گل من و تو

استفاده از آب مناسب برای آبیاری

حتما برای آبیاری از آبی استفاده کنید که خیلی سرد یا خیلی گرم نباشد و دمای آن با درجه حرارت اتاق یکسان بوده و کلر آن نیز خارج شده باشد(آب مناسب آبیاری گیاهان) . برای انجام این کار ظرفی را پر از آب کنید و به‌ مدت ۲۴ساعت در محلی قرار دهید تا بماند پس از این مدت کلر آن پریده و دمای آن با دمای محیط‌ نگهداری گلدان یکی خواهد شد. آن وقت با این آب، گلدان‌هایتان را آبیاری کنید. میتونید از آب تصفیه شده هم برای آبیایر گیاهان استفاده کنید ولی به این نکته توجه داشته باشید که بعد از 3 بار استفاده از آب تصفیه شده حتما یکبار با آب شیر گیاه را آبیاری کنید.

بررسی زهکشی گلدان

هر چند‌ ماه یک‌بار کنترل کنید آب از سوراخ‌های زیر گلدان به‌آرامی خارج شود. زهکشی برای پوسیده نشدن گیاهان بسیار مهم است اگر شما به میزان لازم گیاه را آبیاری کنید ولی گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد مشکلات زیادی گیاه شما را تهدید میکند. چنانچه آب به سرعت از سوراخ گلدان بیرون بیاید نشانه این است که خاک گلدان جمع شده یا اصطلاحا چروک برداشته و از دیواره‌های گلدان جدا شده است. در این حالت مقداری خاک‌برگ یا خاک آماده گیاهان آپارتمانی داخل گلدان ریخته و با انگشتان دست آن را با خاک قبلی کاملاً مخلوط کنید، یا به‌طور کلی خاک آن را عوض کنید. و یا بعد از آبیاری مشاهده کردید که آب اضافی از زیر گلدان خارج نشده یعنی گلدان شما زهکشی مناسبی ندارد. در حالت کلی بهتر است هر چند ماه که خاک گلدان نشست میکند مقداری خاک جدید به گلدان اضافه کنید.

سعی کنید آب روی برگها نریزد

برخی از گیاهان مانند بنفشه آفریقایی به ریختن آب روی برگها حساس هستند پس نیاز نیست همه گیاهان خود را غبار پاشی کنید و یا موقع آبیاری مراقب باشید که آب روی برگها نریزد، چون این کار باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگهای آنها خواهد شد در ضمن اگر گیاهان خود را زمان ظهر آبیاری میکنید مراقب باشید که آب روی برگهای آنها نریزد چون قطرات باقی مانده روی برگ مانند ذره بین عمل کرده و باعث ایجاد لک روی برگها خواهد شد.

زمان برای آبیاری گیاهان آپارتمانی
زمان برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

خیلی از دوستان سوال میکنند که چه زمانی گیاه رو آبیاری کنیم؟ صبح، ظهر و یا عصر؟ در پاسخ باید گفت که بهترین زمان برای آبیاری گیاهان صبح قبل از طلوع خورشید می باشد، یعنی بهترین زمان آبیاری گیاهان، اوایل صبح و یا اوایل شب است زیرا در این زمان ها گیاه فرصت بیشتری برای استفاده از آب قبل از تبخیر شدن آن دارد. همچنین توجه داتشه باشید که آبیار در گرمای زیاد و تابیدن نور مستقیم خورشید به گیاه متیونه تامی خوبی نباشه چون آب زودتر تبخیر میشود و آب کمتری در اختیار گیاه قرار میگیرد.

برخی هم اعتقاد دارند که هر چقدر که به طرف شب میرویم بدترین زمان خواهد بود چون در زمان شب میزان خیلی کمتری از آب گلدان تبخیر میشود و این خود باعث ایجاد مشکلات قارچی برای گیاه شما خواهد بود البته این زمانی هست که زهکشی خاک و گلدان شما مناسب نباشه، ظهر هم چون نور مستقیم به گیاه میتابه حتما سعی کنید که آب روی برگها نریزه و گرنه باعث ایجاد لکه روی برگها خواهد شد.

آبیاری متناسب با گیاهان

در آبیاری گیاهان آپارتمانی نکته مهم تناسب آبیاری با نوع گیاه است، هر گیاه به تناسب خود نیاز به آبیاری دارد مثلا کاکتوس ها و ساکولنت ها به آبیاری کمتری نسبت به سایر گیاهان نیاز دارند پس ابتدا نیاز آبی گیاه خود را بشناسید و سپس اقدام به آبیاری کنید. حتما مقاله آبیاری کاکتوس را مطالعه کنید.

برای مثال نخل مرداب عاشق آبیاری زیاد است و حسن یوسف، شمعدانی، سانسوریا، برگ بیدی و… نیاز به آبیاری متوسطی دارند. سبزیجات مثل : گوجه فرنگی، خیار، کدو… خاک مرطوب را دوست دارند ولی خاک باتلاقی موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد و برخی گیاهیان دارویی مثل رزماری، ریحان، آویشن دوست دارند بین دو آبیاری خاکشان خشک شود.

پس مهمترین نکته اطلاع از نیاز آبی گیاه است که میتونید با جستسجو در سایت نیاز آبی هر گیاهی که مد نظر دارید رو به دست بیاورید.

چطور تشخیص بدم که زمان آبیاری گیاه شده یا نه؟ برای این کار میتونید خاک گلدان رو کنار بزنید و بسته به نیاز آبی گیاه (گیاهان متوسط : عمق 3 الی 4 سانتی متری، گیاهان کم آب : عمق 4 الی 5 سانتی متری بسته به گلدان) اگر تا این عمق خاک خشک شده بود اقدام به آبیاری مجدد کنید ویا از وسایل مشخص کننده زمان دقیق آبیاری استفاده کنید.

آبیاری متناسب با نوع گیاه
آبیاری متناسب با نوع گیاه

روش های تشخیص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

شما از روش های مختلف برای مشخص کردن زمان آبیاری میتوانید استفاده کنید که در ادامه برخی از آنها را معرفی میکنم، در ضمن در مقاله ای جداگانه زمان آبیاری گیاهان را بررسی کریدم که حتما مطالعه کنید.

1- استفاده از سیخ چوبی: در این روش شما کافیه یک سیخ چوبی رو داخل خاک گلدان فرو کنید و پس از 10 ثانیه آن را خارج کنید، اگر سیخ خشک بود یعنی شما باید گیاه خودتون رو آبیاری کنید و اگر مرطوب بود نباید گیاه را آبیاری کنید.

2- کنار زدن خاک گلدان: از دیگر روش های ابتدای برای تشخیص زمان آبیاری این است که شما خاک گلدان را کنار بزنید و یا انگشت خودتون رو داخل خاک فرو کنید و اگر احساس مرطوب بودن داشتید نیاز به آبیاری ندارد و اگر خشک بود باید آبیاری کنید.

3- استفاده از رطوبت سنج: برای این کار نیاز به خرید یک سنسور رطوبت سنج دارید که به کمک اون میتوانید میزان رطوبت خاک گلدان را بررسی کنید و با توجه به خشکی خاک گیاه را آبیاری کنید.

4- مشخص کردن زمان (بدترین روش) : در این روش شما تایم برای آبیاری مشخص میکنید مانند هر هفته یکبار این روش بخاطر این بد هست که اگر دما و رطوبت محیط کم یا زیاد بشه گیاه شما یا زودتر خشک میشه و یا دیرتر که هر کدوم میتونه برای گیاه شما مشکل ساز باشه، مگر اینه شما بیاید و با تجربه زمان رو مشخص کنید و قبل از آبیاری هم حتما خاک رو چک کنید.

کاهش آبیاری در فصول سرد سال

با سرد شدن سال برخی از گیاهان به خواب زمستانی میروند و نیاز آبی آنها کاهش پیدا میکند و برخی اصلا نیاز به آبیاری ندارد ولی در کل با سرد شدن هوا میزان تبخیر آب از خاک گلدان کاهش پیدا میکند و در نتیجه زمان طولانی تری برای خشک شدن خاک نیاز می باشد اگر شما از روش کنار زدن خاک و یا سنسور های هوشمند استفاده میکنید به راحتی میتوانید این زمان را تشخیص دهید.

روش آبیاری گیاهان آپارتمانی در زمان مسافرت

برای آبیاری گیاهان در زمان مسافرت کار روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از بطری نوشابه هست برای این کار بعد از این گلدان را به خوبی آبیاری کردید یک بطری (آب معدنی یا نوشابه) را پر از آب کنید اندازه بطری بستگی به سایز گلدان شما دارد ، حالا در بطری رو با دست بگیرید و سپس آن را داخل خاک فرو کنید در این مدت هر زمانی که رطوبت خاک کم شود خود به خود گلدان آبیاری خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر خاک گل درصد زیادی شن در خود داشته باشد به هیچ وجه از این روش استفاده نکنید.

آبیایر گیاهان با بطری در مسافرت
آبیایر گیاهان با بطری در مسافرت

چرا آبیاری زیاد مضر است؟

جمع‌شدن آب در زیرگلدانی مضر است و بهتر است به‌منظور عدم‌تماس آب داخل زیرگلدانی با گیاه، آجری زیر گلدان قرار دهید. چون گیاه پس از یکی‌دو روز که خاکش کمی خشک شد آب داخل زیرگلدانی را به‌خود جذب می‌کند و موجب پوسیدگی ریشه و در نتیجه مرگ گیاه می‌شود. پس باید آبی را که در زیرگلدانی جمع شده بلافاصله تخلیه کنید زیرا ماندن آب در زیرگلدانی خطرات دیگری نظیر تجمع حشرات و آفات را در بر دارد که نه‌تنها به گیاهان بلکه حتی به ساکنین ‌آپارتمان نیز آسیب می‌رساند.

شاید خیلی‌ها توجه نداشته باشند که ریشه گیاهان همانگونه که نیازمند آب است به هوا هم نیاز دارد. حال چنانچه خاک گیاهان به‌طور مداوم خیس و چسبنده باشد بدیهی است هوای موجود در خاک بیرون رانده شده و در نتیجه عدم‌تنفس ریشه‌ها، پوسیده شده و موجب تلف شدن گیاه می‌شود.

استفاده از گلدان های خود آبیار

یکی از روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی استفاده از گلدانی هایی هست که یک مخزن برای نگهداری آب در زیر گلدان دارند و به تدریج آب مورد نیاز بریا رشد گیاه را در طول زمان به گیاه میدهند فقط در اینگونه گلدانها باید توجه داشته باشید که خاک انتخاب شده بسیار حساس می باشد و حتما قبل از استفاده از آنها کاتالوگ را مطالعه فرمایید.

روش آبیاری گیاهان آپارتمانی
روش آبیاری گیاهان آپارتمانی

گیاهان پژمرده بهتر میشوند

اگر پژمردگی گیاهان از کم آبی باشد جای هیچ نگرانی نیست چون آنها پس از آبیاری کم کم جان گرفته و به حالت عادی خود بازخواهند گشت ولی اگر این پژمردگی و ریزش برگها بخاطر آبیایر زیاد باشد منتظر مرگ گیاهان خود باشید.

شاید با خواندن این مطلب این سوال برای شما ایجاد شده که پس من چه تایمی به گیاهان خود آب بدم و هر چند وقت یکبار آنها را آبیاری کنم ؟ هیچ نگران نباشید به مرور و با گذشت زمان میتوانید به این مهم دست پیدا کنید چون عامل زیادی برای مشخص کردن زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی تاثیر دارند مانند درجه حرارت محیط، اندازه و جنس گلدان (سفالی، لعابی، پلاستیکی، فایبرگلاس و غیره) و فصل در این امر مهم دخالت دارند.

چه زمانی گیاهان خود را آبیاری کنم؟

زمان آبیاری متناسب با نوع گیاه و نیاز آبی آن مشخص میشود مانند کاکتوس که نیاز به آبیاری کمی دارد

از چه آبی برای آبیاری استفاده کنم؟

بهتر است از آبی که هم دما با محیط شده و کلر آن خارج شده برای آبیاری استفاده کنید

میزان آبیاری باید چقدر باشد؟

به اندازه ای آبیاری کنید که آب از زیر گلدان خارج بشه تا گیاه به صورت کامل سیراب شود.

سعی کردیم در این مقاله در خصوص آبیاری گیاهان آپارتمانی و نکاتی که باید قبل و زمان آبیاری گیاهان به آن دقت کنید رو با هم بررسی کنیم، اگر شما هم تجربه ای در این خصوص دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.