تراریوم چیست؟ نحوه ساخت تراریوم زیبا و ارزان در خانه

تراریوم چیست و نحوه ساخت تراریوم
تراریوم چیست و نحوه ساخت تراریوم

تراریوم چیست و چطور در خانه بسازیم؟ این روزها باغ شیشه ای بسیار در بین کسانی که به نگهداری گل و گیاه علاقه دارند رواج پیدا کرده و میشه گفت جزو اصلی گیاهان آپارتمانی به حساب میاد، حالا اصلا تراریوم چیه و چطور میتونیم توی خونه اونو بسازیم؟ مزیت تراریوم چیست؟ داخل باغ شیشه ای که مانند یک گلخانه کوچک است میتوان بسیاری از گیاهان که نیازمند هوای گرم و مرطوب دارند را به‌خوبی پرورش داد. در مطلب امروز آموزش ساخت تراریوم تزیینی را برای شما آماده کرده‌ایم، تراریومی که در آن تنها موجود زنده گیاهان بوده و مابقی عناصر تنها جنبه تزیینی دارند. پس همراه ما باشید.

اصلا تراریوم چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از تراریوم داشته باشیم باید گفت که : یک محفظه شیشه ای در بسته یا باز است که درون آن شما میتوانید گیاهانی با نیازهای یکسان را پرورش بدهید. همان گلخانه است با سایز مینیاتوری طبق تعریف دو نوع تراریوم داریم باز و بسته که نوع بسته را با استفاده از درپوش میبندند تا رطوبت آن خارج نشود و هر 6 الی 12 ماه آن را آبیاری میکنند.

تراریوم چیست؟

چرا برای تراریوم باید از شیشه یا پلاستیک استفاده کنیم؟ همانطور که یک گلخانه را از نایلون و شیشه شفاف درست میکنند تا نور کافی به گیاهان برسد، در باغ شیشه ای هم همین مورد صدق میکند و گیاهان برای تامین نیاز نوری خود حتما به نور خورشید یا لامپ های رشد نیاز دارند که فقط از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی شفاف قابل عبور است.

بنر گل من و تو

تراریوم چطور کشف شد؟

قبل از اینکه به سایر موارد تراریوم و ساخت اون بپردازیم بهتره با تاریخچه آن آشنا شوید، پیدایش و کشف تراریوم به حدود قرن 19 میلادی برمیگرده که یک پزشک به صورت اتفاقی باعث متحول شدن صنعت گل و گیاه شد.

یک پزشک به نام دکتر ناتانیل باگشاو وارد که علاقه بسیار زیادی به گل و گیاه خانگی و همچنین دریا داشت، و به علت آلوده بودن هوای لندن موفق به پرورش خوب گیاهان آپارتمانی نمیشد. چون هرگیاهی در باغچه میکاشت آلاینده ها و باران اسیدی آنها را از بین میبرد. و به مرور به حشره شناسی روی آورد. او کرم ابریشم را به همراه کمی خاک برگ در ظرف شیشه ای در بسته کاشت و پس از مدتی مشاهده کرد که ته ظرف گیاه سرخسی شروع به رشد کرده.

همین آزمایش باعث شد که دکتر ناتانیل به این باور برسد که میشود درون ظرف شیشه گیاهان را پرورش داد هم به شکل در بسته و هم در باز، جالب است بدانید که تراریوم های امروز در زمان قدیم به اسم «محفظه واردین» شناخته میشدند.

شرایط نگهداری تراریوم
شرایط نگهداری تراریوم

شرایط مناسب نگهداری تراریوم چیست؟

گیاهان موجود در باغ شیشه ای نیاز به مراقبت زیادی ندارند و با فراهم کردن حداقل ها میتوانید شاهد رشد خوب آنها باشید، هر زمان خاک کاملا خشک شد آبیاری کنید، نور غیر مستقیم و فیلتر شده فراهم کنید، رطوبت هم بسته به نوع گیاهان و تراریوم متفاوت می باشد. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در خصوص نگهداری تراریوم به دست بیارید حتما طلب اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

میزان آبیاری

این مورد کاملا به گیاهانی که شما در داخل ترایوم میکارید بستگی دارد مثلا اگر از کاکتوس و ساکولنت ها استفاده میکنید باید آبیاری کم انجام بشه ولی اگر از سرخس و این چنین گیاهان استفاده میکنید آبیاری متوسط باشه، همچنین اگر تراریوم بسته تهیه کردید هر 6 ماه الی 1 سال باید آبیاری انجام شود.

نور مناسب

تمامی گیاهانی که در تراریوم کاشته میشوند به نور خوب ولی فیلتر شده نیاز دارند، یعنی به هیچ وجه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید چون موجب ایجاد لک روی برگها و ساقه خواهد شد. همچنین نور به نوع گیاه هم مرتبط است به طور مثال گیاهان سرخس، فیتونیا نیاز به نور کم ولی کاکتوس و ساکولنت ها نور بیشتری نیاز دارند.

رطوبت

این مورد هم کاملا به نوع گیاه و تراریوم شما بستگی دارد ولی توجه داشته باشید که اگر میزان رطوبت بیشتر از نیاز گیاه باشد موجب پوسیدگی و مرگ گیاهان خواهد شد.

تراریوم- باغ شیشه ای برای محل کار
تراریوم- باغ شیشه ای برای محل کار

مواد لازم برای ساخت تراریوم چیست؟

برای ساخت تراریوم به یک سری از مواد و وسایل اولیه نیاز خواهید داشت که آن‌ها را برای شما جمع‌بندی کرده و به‌صورت لیست زیر آورده‌ایم:

  • ظرف شیشه ای
  • سنگ ریزه
  • زغال چوب فعال
  • خاک سبک
  • گیاهان گوشتی (ساکولنت و کاکتوس)
  • سنگ های رنگی
مواد لازم برای ساخت تراریوم
مواد لازم برای ساخت تراریوم

چه گیاهانی برای تراریوم مناسب است؟

درسته میشه از انواع گیاهان برای تراریوم استفاده کرد ولی اولین شرط این است که نیاز آبی و نوری یکسانی داشته باشند و همچنین به علت کم بودن فضا رشد سریع و زیادی نداشته باشند. که میشه به گیاهانی چون سرخس، پتوس،عشقه، برگ بیدی، انواع کاکتوس، انواع ساکولنت، فیتونیا، بگونیا و.. اشاره کرد. در مطلبی جدا به بررسی انواع گیاهان مناسب تراریوم خواهیم پرداخت.

نحوه ساخت تراریوم باز در خانه

در ادامه روند و مراحل ساخت تراریوم باز رو به صورت تصویری و مرحله به مرحله برای شما آماده کردیم که میتواند خیلی راحت انجام بدید.

1- ظرف شیشه ای را انتخاب کنید

برای این کار یک ظرف شیشه ای انتخاب کنید نسبت به سلیقه شخصی این کار را می توانید انجام دهید. البته از ظروف پلاستیکی شفاف هم برای این کار میتوانید استفاده کنید.

انتخاب ظرف شیشه ای
انتخاب ظرف شیشه ای

2- سنگ آکواریوم (زهکشی)

هنگامی که ظرف مورد نظر خود را آماده کردید، کف آن را با سنگریزه (سنگ آکواریومی) به عمق 3 الی 5 سانتی متر پر کنید تا آب اضافی بعد از آبیاری در آنجا جمع شود و ریشه گیاه را خراب نکند.

تراریوم

3- افزودن زغال چوب فعال

بعد، یک لایه سنگ حتما یک لایه زغال چوب فعال را به ظرف شیشه ای اضافه کنید. زغال چوب فعال کمک می کند تا گیاهان رشد بهتری داشته باشد و همچنین موجب شادابی گیاهان میشود.

تراریوم چیست؟ نحوه ساخت تراریوم زیبا و ارزان در خانه

4- اضافه کردن خاک گلدان

حالا نوبت آن رسیده که خاک برگ را به ظرف اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که خاک به اندازه کافی اضافه شده است تا ریشه گیاهان را پوشش دهد.

تراریوم چیست؟ نحوه ساخت تراریوم زیبا و ارزان در خانه

5- افزودن گیاهان

برای کاشت گیاهان (کاکتوس و هر گیاه بیابانی دیگر)، حفره های خالی در خاک ایجاد کنید و گل را بکارید و آنها را به آرامی داخل تراریوم قرار دهید. تراریوم را با سلیقه خود ترکیب کنید.

تراریوم چیست؟ نحوه ساخت تراریوم زیبا و ارزان در خانه

6- تزئین!

حالا وقت زیبا سازی می باشد. با استفاده از ماسه های رنگی و برخی سنگ های ریز براق می توانید تراریوم خود را زیباتر کنید. تراریوم ارزان اما زیبای شما آماده است تا مرکز زیبایی خانه شما باشد. البته از خزه هم برای این کار میتوانید استفاده کنید.

ساخت تراریوم

چون کاکتوس به آبیاری کمی نیاز دارد پس هر 10-14 روز آبیاری آنها را انجام دهید تا گیاهان تراریوم شما رشد خوبی داشته باشند و پوسیده نشوند.

تراریوم چیست؟ نحوه ساخت تراریوم زیبا و ارزان در خانه

تراریوم ها چه مزیتی دارند؟

  • جلوه جذابی به میز و دکوراسیون داخلی شما می دهد.
  • زحمت نگهداری از گیاهان را تا حد خیلی زیادی کاهش میدهد مخصوصا تراریوم های بسته
  • داری طرح و گونه ها مختلفی است و با هر سلیقه ای هماهنگ میشود.
  • یک هدیه بسیار جذاب برای کسانی که دوستشان دارید است.
  • همانطور که در بالا گفته شد یک گلخانه مینیاتوری جذاب است.

چه محل هایی برای تراریوم مناسب است؟

همانند آکواریوم ها که در اداره ها، شرکت ها، ساختمان های تجاری، خانه و هتل ها از آنها استفاده میشود تراریوم را هم در هر محلی میتوان نگهداری کرد، ابعاد کوچک آن برای میز کار فوق العاده جذاب و دوست داشتنی است ولی امروز این باغ های شیشه ای را در ابعاد بسایر بزرگ برای جلوه دادن به دکوراسیون های داخلی استفاده میکنند.

مطالب مرتبط :