ماسک صورت چیست و معرفی 12 از بهترین ماسک صورت

ماسک صورت چیست؟
ماسک صورت چیست؟

از ماسک صورت چه می دانید؟ خمیر صاف و نرمی که به صورت یک لایه روی پوست مالیده می شود و مدتی روی پوست باقی مانده تا صافی، شادابی و شفافی پوست را فراهم کند ماسک صورت نامیده می‌شود. ماسک صورت می‌تواند به آبرسانی پوست، از بین بردن چربی های اضافی و بهبود ظاهر منافذ پوست کمک کند. آنها همچنین روش بسیار عالی برای بیرون کشیدن ناخالصی ها هستند. شما میتوانید از این ماسک ها به صورت خود روزانه یا هفتگی استفاده کنید که بیشتر مربوط به نگرانی های پوست بستگی دارد.

هم زنان و هم مردان می توانند به میزان قابل توجهی از آن استفاده کنند. ماسکهای صورت بهترین روش درمانی مراقبت از پوست هستند از جمله فواید آن می‌توان به پاکسازی عمیق پوست، تسکین پوست صورت، خارج کردن منافذ پوست و زیبایی و درخشندگی پوست اشاره کرد. ماسکها اثر لایه برداری خفیفی دارند که معمولاً بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی پوست باقی می ماند ولی باید به دستورالعمل‌های آن توجه کرد. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع ماسک صورت، دلایل استفاده از ماسک صورت و روشهای مصرف آن آشنا کنیم. همچنین در ادامه مطلب پاسخ سوالاتی مانند:

  • چرا پوست صورت اهمیت دارد؟
  • آیا خودمان میتوانیم ماسک صورت درست کنیم؟
  • بعد از ماسک صورت چه کار باید کرد؟
  • بهترین زمان قرار دادن ماسک صورت؟
  • آیا ماسک صورت می‌تواند هر روز مورد استفاده قرار بگیرد ؟
  • مدت زمان قرار دادن ماسک صورت ؟

و دیگر سوالاتی که باید جواب آنها را بدانید با ما همراه باشید.

ماسک صورت چیست
ماسک صورت چیست

ماسک صورت چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از ماسک صورت داشته باشیم باید گفت که ماسک پوست صورت یک محصول موضعی است که برای ایجاد فواید پوستی مختلف مانند آبرسانی، لایه برداری، پاکسازی عمیق، روشن کننده و اثرات ضد پیری روی صورت استفاده می شود. ماسک های پوست صورت به گونه ای طراحی شده اند که برای مدت زمان مشخصی روی پوست شما باقی خواهند ماند و بعد شما باید آنها را برداشته و یا شستشو دهید.

ماسک‌های صورت انواع مختلفی دارند، از جمله ماسک‌های ورقه‌ای، ماسک‌های خاک رس و ماسک‌های لایه بردار، که هر کدام فرمولاسیون و فواید منحصربه‌فرد خود را دارند. برخی از ماسک ها برای استفاده روزانه طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای درمان های هفتگی یا ماهانه طراحی شده اند، پس هر ماسکی رو نمیشود هر روز استفاده کرد و قبل از استفاده حتما توضیحات نحوه استفاده را مطالعه کنید. به طور کلی، ماسک های صورت یک راه مورد پسند خانم ها برای تقویت بیشتر پوست خود و همچنین راهی برای رساندن مواد مغذی، آبرسانی و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار میگیرد.

چرا پوست صورت اهمیت دارد ؟

سلول‌های پوستی شما دائماً در حال تجدید هستند. گرچه امروز ممکن است درخشان و دوست داشتنی باشند اما ممکن است در آینده این سلول های پوستی از بین بروند بنابراین شما باید از آن به خوبی استفاده کنید. همچنین پیشگیری بسیار آسان تر از درمان است، زیرا ترمیم پوست آسیب دیده و پیر بسیار سخت است. لذا شما می‌توانید با مراقبت از پوست خود از این امر پیشگیری کنید به دلیل هزینه های بسیار بالای مراقبت از پوست و صرف مبلغ بسیار بالایی برای درمان های تخصصی برای رفع مشکلات پوستی توصیه می شود که اکنون به سلامت پوست خود توجه کرده و از ماسک صورت خانگی که روش کاملاً ارزان و ساده است استفاده کنید.

ماسک صورت درمان هزار درد

در این مقاله سعی داریم شما را با ۱۰ دلایل استفاده از ماسک صورت و تاثیر آن بر سلامت پوست آشنا کنیم .ماسک صورت توانایی درمان مشکلات پوستی شما از جمله التهاب خشکی و کم آبی پوست و چربی پوست را دارد. معمولاً حاوی عناصری از جمله آلوئه ورا، جلبک‌دریایی، چربی های ضروری، روغن های ماساژ ،گیاهان دارویی و ویتامین‌ها هستند. مزایای ماسک صورت می‌تواند به فرمولی که انتخاب میکنید بستگی داشته باشد به عنوان مثال مزایای خاک رس با مزایای ماسک کلاژن متفاوت خواهد بود. از جمله فواید ماسک صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود بافت پوست
  • تسویه منافذ پوست
  • به حداقل رساندن ظاهر خطوط و چین و چروک
  • پاکیزگی آلودگی منافذ
  • درخشندگی و صافی پوست
  • نجات بخشیدن پوست فرسوده
  • پاک کننده سریع جوش و لک
  • کاهش پف زیر چشم
  • سفتی پوست
  • افزایش قابلیت ارتجاعی پوست
ویژگی ماسک صورت
ویژگی ماسک صورت

چه مدت ماسک صورت را بر روی پوستم قرار دهم؟

ابتدا باید به دستورالعمل‌های موجود توجه کنید زیرا برخی ماسک ها مواد موثری دارند که فقط باید برای مدت زمان مشخصی روی پوست باقی بمانند به عنوان مثال گوگرد موجود در ماسک آمینو یا خاک رس غالبا باید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باقی بماند تا مزایای کامل مواد موثره را دریافت کنند. برخی ماسک ها می‌توانند به صورت شبانه در روی صورت قرار بگیرند حتی میتوانید با این ماسک ها بخوابید این ماسک ها اغلب تسکین دهنده، آبرسان و جبران کننده هستند. در اینجا سعی ‌داریم دو ماسک شبانه بسیار قوی و موثر معرفی کنیم.

ماسک شبانه کلاژن:برای پوست های خشک

ماسک کلاژن یکی از محبوبترین ماسکهای شبانه است زیرا از عملکرد کلاژن و الاستین حمایت کرده و پوست را سفت تر می کند .همچنین یک جوان کننده سریع پوست است پوست را اشباع می کند و یک مانع رطوبت قابل تشخیص ایجاد می‌کند که تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. هنگام پاکسازی این ماسک، پوست سفت تر می شود و میتواند مانند ماسک لب دو برابر شود و به عنوان یک درمان فشرده در طول شب باقی بماند.

ماسک شبانه برای پوست های درخشان

این ماسک شبانه به عنوان یک ماسک خامه‌ای است که برای کاهش ظاهر خطوط و پف کردگی در کنار چشم و افزایش خاصیت کشش و رطوبت پوست موثر است. حتی می‌تواند برای تیرگی اطراف چشم و صافی پلک ها نیز موثر باشد این ماست مقدار زیادی ویتامین a، اسید گلیکولیک و عصاره زردچوبه می باشد که باعث درخشندگی و یکنواختی رنگ پوست میشود.

آیا ماسک های صورت می‌توانند هر روز مورد استفاده قرار بگیرند؟

بسیاری از افراد در استفاده از ماسک صورت دچار تردید هستند. اما به طور کلی باید هفته ای ۱ الی ۳ بار از این ماسک‌ها استفاده کرد. می توانید از ماسک صورت خود صبح یا شب استفاده کنید این کاملاً بستگی به نوع برنامه ریزی شما دارد.

استفاده از ماسک صورت در خانه
استفاده از ماسک صورت در خانه

انواع ماسک صورت خانگی

شما می توانید از ماست های خانگی کاملاً ساده و ارزان برای شفافیت و سلامت پوست خود استفاده کنید. انواع مختلفی از ماسک ها وجود دارند اما توصیه ما ماسکهای خانگی دست ساز هستند زیرا با مواد طبیعی ساخته شده و اثر بخشی قوی دارند .

  1. ماسک موز برای صورت که میتونید در ادامه نحوه درست کردن اون رو مشاهده کنید.
  2. ماسک سرکه
  3. ماسک شیر صورت
  4. ماسک بلغور جو دوسربرای صورت
  5. ماسک سس مایونز برای صورت
  6. ماسک ماست خردل برای صورت
  7. ماسک لیمو برای صورت
  8. ماسک تخم مرغ برای صورت
  9. ماسک ماست توت فرنگی برای صورت
  10. ماسک مخمر برای صورت
  11. ماسک عسل برای صورت
  12. ماسک پوست های جوان برای صورت

شما می توانید انواع ماسکهای صورت خانگی و نحوه تهیه و مصرف آن را در سایت گل من و تو مشاهده کنید.

بعد از استفاده ماسک صورت چه کار باید کرد ؟

قبل از استفاده ماسک صورت باید ابتدا پوست خود را تمیز کنید شما میتوانید از پاک کننده های صورت که برای پوست شما سازگار است استفاده کنید. این پاکسازی می تواند مواد مغذی موجود در ماسک را سریعاً به خود جذب کرده و اثربخشی آن را به حداکثر برساند. بعد از برداشتن ماسک صورت پوست خود را با مرطوب کننده مرطوب کرده و پس از برداشتن ماسک صورت لایه نازکی بزنید. این کار باعث حفظ رطوبت پوست می شود و اثرات کامل ماسک شما را به حداکثر می رساند .

آیا خودم می توانم ماسک صورت درست کنم؟

برای رسیدگی به سلامت پوست خود می توانید به جای هزینه های زیاد برای خرید ماسک های آماده یا مراجعه به سالن های زیبایی با کمترین امکانات و روش سریع و کامل ارزان از ماسک صورت خانگی استفاده کنید .موادی مانند تخم مرغ ،زردچوبه، عسل، ماست ،سس مایونز و غیره. این مواد باعث آبرسانی به پوست های خشک، کاهش عمق خطوط و چین و چروک های پوست و کمرنگ کردن لکه های پوستی میشود.

4 ماسک صورت خانگی برای پوست خشک

 پوست خشک می تواند بسیار خارش داشته باشد و حتی خیلی زود تحریک شود، زمانی که پوست روی صورت شما خشک است خیلی احساس نا خوشایندی داره و باعث پیری زود هنگام پوست صورت شما خواهد شد. استفاده از ماسک صورت یک راه ایده آل برای ارائه رطوبت شدید برای صورت شما به حساب می آید.

این درست نیست که برای مرطوب نگه داشتن پوست خودتون هزینه کنید شما میتونید خیلی راحت در خانه ماسک صورت تهیه کنید.شما میتوانید با موادی که در آشپزخانه خود هست مانند آووکادو، موز، کنسرو کدو تنبل و یا توت فرنگی این ماسک ها را تهیه کنید پس با ما همراه باشید تا به شما ماسک های آب رسان و همچنین مرطوب کننده پوست را آموزش بدیم.

ماسک صورت آوواکادو

مراحل تهیه این ماسک را در زیر دنبال کنید

ماسک آوواکادو
ماسک آوواکادو

خمیر کردن آووکادو

از یک چاقوی تیز استفاده کنید تاآواکادو را به دو نیم تقسیم کید و سپس هسته آن را بردارید. و میوه را درون یک کاسه قرار بدید و خوب با چنگال آن را له کنید این کار را تا زمانی ادامه دهید که کاملا به شکل خمیر دربیایید.

برای این کار ار آواکادو کوچک استفاده کنید و اگر آوادکادو شما بزرگ بود نصف میوه برای درست کردن ماسک کافی هستش.

تهیه ماسک آوواکادو
تهیه ماسک آوواکادو

اضافه کردن ماست، زیتون و عسل

آووکادو را با ماست، روغن زیتون و عسل مخلوط کنید. هنگامی که آووکادو شما له شد، حال باید 2 قاشق غذا خوری ماست ساده، 1 قاشق چای خوری روغن زیتون و 1 قاشق غذا خوری از عسل ارگانیک به کاسه اضافه کنید. حال با استفاده از یک قاشق تمامی مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

  • نکته:
    اسیدهای چرب امگا در روغن آووکادو و روغن زیتون باعث بهبودی بین سلول های پوستی می شوند که می توانند هنگام خشک شدن پوست شما ایجاد شوند.
  • عسل و ماست مواد تشکیل دهنده آرام بخش هستند که به مرطوب کردن و نرم شدن پوست شما کمک می کنند.

قرار دادن ماسک آواکادو روی پوست

ماسک را روی پوست خود قرار دهید برای پخش کردن ماسم روی صورت خود از انگشتان خود استفاده کنید و اجازه دهید که به مدت 15 دقیقه روی پوست شما بماند با استفاده از یک حرکت دایره ای، ماسک را روی پوست تان پخش کنید.

حال با استفاده از آب ولرم ماسک را از روی پوست خود پاک کنیدف برای به حداکثر رساندن مزایای ماسک، بعد از شستشوی ماسک حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک صورت خانگی و مرطوب کننده موز

برای تهیه ماسک موز که به مرطوب کردن پوست شما کمک میکنه میتونید مراحل زیر را دنبال کنید.

موز را له کنید

موز را پوست بگیرید و نصف آن را در کاسه قرار دهید و خوب له کنید همانطور که میدانید موز غنی از ویتامین A است، که به افزایش گردش خون زیر پوستی سلولها کمک می کند تا پوست نرم داشته باشید.

ماسک موز - موز را له کنید
ماسک موز – موز را له کنید

اضافه کردن عسل و آرد جو

حالا که موز را کاملا له کردید، 1 قاشق غذاخوری عسل و 4 قاشق غذا خوری آرد جو به کاسه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا زمانی که ماسک خوب قوام بیاد.

عسل به مرطوب کننده پوست کمک می کند و دارای خواص ضد باکتری طبیعی است.
جو یک ماده طبیعی است که می تواند به حذف سلول های خشک و مرده پوست از چهره شما کمک کند.

ماسک موز - اضافه کردن عسل
ماسک موز – اضافه کردن عسل

قرار دادن ماسک روی صورت

هنگامی که ماسک کاملا مخلوط شد، و آن را با استفاده از انگشت خود رو یپوست صورت خود بمالید. بگذارید تا 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست خود بنشینیم تا مواد تشکیل دهنده زمان کار داشته باشند. پس از گذست این زمان با استفاده از آب ولرم آن را بشورید.

ماسک صورت خانگی و مرطوب کننده موز
ماسک صورت خانگی و مرطوب کننده موز

ماسک صورت خانگی کدو تبل

کدو، ماست، عسل و ادویه را در یک غذا ساز ترکیب کنید.  2 قاشق چایخوری کدو تبل، 4 قاشق غذاخوری ماست کم چرب، 4 قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید.
کدو تنبل با آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A و C که دارد کمک می کند پوست مرطوب و نرم شود.

زمانی که مواد تشکیل دهنده ماسک به طور کامل ترکیب شدند با همانند ماسک های قبل آن را به صورت خود بزنید، حال اجازه دهید به مدت 15 الی 20 دقیقه این ماسک روی پوست شما بماند. حال می توانید ماسک را با استفاده از آب ولرم خوب بشورید.

ماسک صورت خانگی کدو تبل
ماسک صورت خانگی کدو تبل

ماسک  با استفاده از توت فرنگی

توت فرنگی، عسل خام، سس مایونز و اسانس اسطوخودوس را مخلوط کنید. در یک کاسه بزرگ، 10 عدد توت فرنگی تازه، 3قاشق غذاخوری عسل خام، 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و چندین قطره اسانس اسطوخودوس را با هم ترکیب کنید.مخلوط را خوب هم بزنید تا کاملا یکدست بشه

توت فرنگی حاوی ویتامین C و غنی از اسیدهای هیدروکسی آلفا هستند که به سلول های پوست خشک و مرطوب کمک می کنند.
– اسانس اسطوخودوس ماسک را جزء آروماتراپی می دهد. اگر عطر اسطوخودوس را دوست ندارید، از روغن اسانس مورد علاقه خود می توانید در ماسک استفاده کنید.

ماسک صورت خانگی با استفاده از توت فرنگی
ماسک صورت خانگی با استفاده از توت فرنگی

ماسک را به مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس با استفاده از آب ولرم آن را بشورید.

توجه داشته باشید که پس از استفاده از هر کدام از ماسک های گفته شده از مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک صورت برای چه کسانی مناسب است؟

ماسک های پوست صورت برای تمامی افراد با هر نوع پوست و سن مناسب می باشد، اگرچه نوع خاصی از ماسک ها ممکن استبرای برخی باعث ایجاد حساسیت شود ولی برهی از ماسک ها برای کاربردهای مختلف را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

  • پوست چرب: ماسک های خاک رس یا زغال برای این نوع پوست ها مناسب است که چربی اضافی را جذب می کند.
  • پوست خشک: ماسک های مرطوب کننده که حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین یا آلوئه ورا باشد برای این نوع پوست ها مناسب می باشد چون برای کمک به مرطوب کردن و تسکین پوست خشک کاربرد دارد.
  • پوست مستعد آکنه: ماسک‌های اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید برای این گونه از پوست ها بسیار عالی جواب خواهد داد چون به به باز کردن منافذ پوست و درمان جوش‌ها کمک خیلی زیادی خواهد کرد.
  • پوست حساس: ماسک هایی که دارای ترکیبات ملایم و تسکین دهنده مانند بابونه یا چای سبز هستند برای این مدل پوست ها بسیار عالی جواب خواهند داد، چون به آرام کردن پوست و کاهش قرمزی کمک بسیار زیادی میکنند.

پس در پاسخ ماسک صورت برای چه کسانی مناسب هست باید گفت که مهم ترین نکته در انتخاب ماسک صورت متناسب بودن ماسک با نوع پوست میباشد چون تمامی افراد میتوانند از ماسک صورت استفاده کنند. اگر نگرانی شما این است که کدام نوع ماسک برای شما بهترین است، باید ابتدا نوع پوست خود را مشخص کنید و سپس اقدام به تهیه و استفاده از ماسک ها کنید.

استفاده از ماسک صورت
استفاده از ماسک صورت

نکات مهم در استفاده ماسک صورت

زمانی که میخواهید از ماسک های صورت استفاده کنید چندین نکته حائز اهمیت است که به آنها اشاره میکنیم:

  1. نوع پوست: همانطور که در بخش قبل گفتیم نوع پوست بسیار مهم است، به عنوان مثال، اگر پوست چرب دارید، ممکن است بخواهید از ماسک خاک رس استفاده کنید، در حالی که اگر پوست خشکی دارید، ممکن است ماسک ورقه ای آبرسان برای شما مناسب باشد.
  2. هدف استفاده از ماسک: ماسک های مختلف اهداف مختلفی مانند آبرسانی، لایه برداری، روشن کننده یا پاکسازی عمیق را انجام می دهند. پس اگر هر کدام از موارد بالا را نیاز دارید باید ماسک مورد نظر را انتخاب کنید تا نتیجه مورد نظر را برای شما داشته باشد.
  3. استفاده متناسب با کاربرد: حتماً دستورالعمل استفاده از ماسک را مطالعه کنید ماسک را برای مدت زمانی که روی بسته بندی نوشته روی پوست خود قرار دهید. از قرار دادن ماسک خیلی نزدیک به چشم و دهان خودداری کنید، چون ممکن است باعث تحریک این نقاط شود.
  4. برداشتن به موقع و درست ماسک: حتما بعد از تایم مشخص شده ماسک را از صورت خود با استفاده از آب ولرم بشورید.
  5. تست آلرژی: اگر پوست شما، چوستی حساس هست یا مستعد آلرژی می باشد، بهتر است قبل از استفاده از ماسک جدید، ناحیه کوچکی از پوست خود را با استفاده از مقدار خیلی کمی از ماسک صورت تست کنید تا مطمئن شوید که به هیچ یک از ترکیبات آلرژی ندارید.

نتیجه گیری

ماسک های صورت برای اولین بار در قرن ۱۸ میلادی در کشور انگلستان استفاده شد.اولین ماسکها برای سفید کردن پوست صورت شناخته شدند .اما بعدها انواع ماسکها برای درمان سلامت پوستی رواج پیدا کرد. ماسک های خانگی و کلینیکی هر دو بسیار موثر هستند .آنها برای پاکسازی پوست ،خارج کردن منافذ پوست کمک میکنند.شما میتوانید از ماسک های خانگی که روش بسیار ساده و ارزان است استفاده کنید .موادی مانندعسل،تخم مرغ،مخمر،شیر و سرکه برای ترکیب ماسک بصورت یک پاک کننده میتواند عمل کند. حتما نظر و تجربه شخصی خودتون رو در خصوص این موضوع در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط :