سن مناسب برای یادگیری زبان دوم برای کودکان

سن مناسب برای یادگیری زبان دوم برای کودکان
سن مناسب برای یادگیری زبان دوم برای کودکان

سن یادگیری زبان دوم برای کودکان : بعضى معتقدند يادگيرى زبآنِ دوم براى كودكان ايرانى تا قبل از اينكه وارد مدرسه شوند و الفبآى فارسى رو بياموزند منجر به اختلال يادگيرى مى شود . و بدون توجه به تفاوتهاى فردى اين رأى را براى تمام كودكان صادر مى كنند .

عوامل سن یادگیری زبان دوم برای کودکان

اما اگر بخواهم نظر خودم رو در اين زمينه بگم ؛ من بعد از ٦ سال مصاحبت و هم نشينى با كودكان معتقدم اين امر بنا بر ژنتيك ، محيط ، توانمندى ، علاقه و تسلط بر زبان مادرى و بسيارى ضرورت هاى ديگر در هر كودكى متفاوت خواهد بود.

بعنوان مثال نياز الويت براى كودكان كوچكتر از ٣ سال كه زبان پدر و مادرشان فارسى است و قصد مهاجرت به كشور ديگرى رو ندارند يادگيرى زبان نخواهد بود و بدون شك كودكى كه هنوز نمى تواند زبان فارسى خود را بخوبى اَدا كند ، آواها و ورودش به دنياى زبان دوم كار درستى نمى باشد .. و بهتر است اجازه دهيم كودك روند طبيعى و عادى رشد زبانى خود را طى كند .
مورد بعد اينكه هدفتان را از اينكه دوست داريد كودكتان زبان دوم را بياموزد ؛ پيدا كنيد ؟

بنر گل من و تو

کودک را مجبور نکنیم

چرا كه روزانه والدين متعددى را ميبينم كه يكى از شكاياتشان به من اينست كه برايش كلى هزينه كرده ايم و او درس و مشق زبانش را جدى نميگيرد و از همه عقب تر است و … !
آيا هدف والد بايد اين باشد كه كودك خردسالش به كلاس زبان برود و بخواند و بنويسد ؟ اشتباه همين جآست ؛ اگر قرار به يادگيرى زبان دوم براى سنين خردسال باشد ؛ ميبايست تمام آموزش ها توسط مربى اى مهربان در خانه يا كلاس بصورت شعر ، بازى ، قصه خوانى و غير مستقيم صورت پذيرد ؛ نه اينكه كودك هنوز به سن مدرسه نرسيده وارد درس و مشق زبان دوم شود و اين امر تمام دنياى كودكانه اش را تحت تأثير قرار دهد .. محققان دريافتند بهترين زمان براى يادگيرى زبان دوم تا قبل از ١٠ سالگيست ؛ و بهترين سن ؛ ٦ سالگيست .

اما با وجود اينكه ميدانيم يادگيرى زبان دوم چه كمك هاى سازنده اى در زمينه ى وسعت ارتباطات به كودكمان مى كند ولى از ياد نبريد كه كارى كه با فشار و زور و برهم زدن روال طبيعى زندگى كودك باشد ؛ نتيجه اى جز اضطراب و عدم امنيت براى كودكمان در پى نخواهد داشت.

نتیجه

در نتيجه پس از سنجش توانمندى هاى كودكتان ؛ سعى تان بر اين باشد كه از كلاسهايى استفاده شود كه با شعر و بازى و قصه خواندن و بدون انجام تكاليف و تعامل بالاى مربى با كودك و بدون گذاشتن بازه زمانى براى آموختن آن زبان ؛ اين يادگيرى صورت پذيرد. پس سن مناسب برای یادگیری زبان دوم برای کودکان ، برای هر کودک متفاوت می باشد.