شما هم می توانید درخت انجیر بکارید

شما هم می توانید درخت انجیر بکارید
شما هم می توانید درخت انجیر بکارید

گیاه انجیر گیاهی زیبا و مقاوم است. ممکن است شما تنها یک نوع از آن را بشناسید اما در واقع این گیاه انواع بسیاری با عادات رشدی متفاوت دارد. پیشنهاد من این است که گیاه‌تان را از میان انواعی که میوه خوراکی دارند انتخاب کنید!

همانطور که گفتیم درخت انجیر گونه‌های متفاوتی دارد از گیاهان خزنده بگیرید تا درختان قائم غول آسا. در گونه‌های مختلف شکل برگ اندکی با هم متفاوت است. این گیاه را می‌توان در آب و هواهای مختلفی پرورش داد و اگر فکر می‌کنید فضای بیرون خانه‌تان برایش مناسب نیست، آن را به درون خانه بیاورید.

جالب است بدانید که انجیر از تیره درخت توت است! این گیاه به خشکی مقاوم است و حتی اگر در منطقه با باران‌های زیاد زندگی می کنید اصلا نیاز به آبیاری ندارد! بعد از آنکه نهال جوان انجیر را در خاک باغچه یا درون گلدان کاشتید و گیاه به محیط عادت کرد، نگهداری زیادی لازم ندارد.

بنر گل من و تو

شرایط نگهداری درخت انجیر

– نور

انجیرتان را در مکانی پر نور با آفتاب مستقیم بکارید. این گیاه برای رشد مناسب به نور مستقیم نیاز دارد و برای رسیدن میوه‌هایش هم آفتاب زیاد می‌خواهد. اگر انجیرتان را در گلدان و در درون خانه کاشته اید، آن را به جلوی یک نپنجره نورگیر منتقل کنید.

– آبیاری

همانطور که گفتیم گیاه انجیری که در خاکش مستقر شده به خشکی مقاوم است و اگر گیاه را در بیرون از خانه کاشته اید و در منطقه‌تان در طول سال باران زیادی دارید نیاز به آبیاری ندارد.

در طول فصول رشد و میوه دهی زمانی که سطح خاک گیاه خشک شد انجیرتان را آبیاری کنید و آبیاری را منظم انجام دهید. در طول زمستان گیاه به آبیاری کمتری نیاز دارد (همانطور که می دانید انجیر درختی خزان کننده است). زردی برگ‌ها یکی از نشانه‌های کم بودن آبیاری است.

– دما

انجیر به دماهای بالا مقاوم است اما به سرمای زیاد مقاوم نیست و نباید در دمای کمتر از منفی ۱۱ درجه قرار بگیرد. اگر در منطقه‌ای خیلی سرد زندگی می کنید و گیاه‌تان را درون حیاط و در گلدان کاشته اید، با فرا رسیدن زمستان گیاه را به درون خانه آورید. اگر گیاه درون باغچه کاشته شده باید آن را از سرما حفظ کنید (در صورتی که دما هوا در طول زمستان در شهر شما از منفی ۱۱ درجه پایین‌تر می‌رود).

– خاک

درخت انجیر طیف زیادی از خاک‌ها را تحمل می‌کند اما بهترین خاک برای کاشت آن، خاکی است که حاوی آهک باشد. اگر می‌خواهید محصول بیشتری از گیاه بگیرید آن را در خاکی شنی – لومی بکارید. انجیر به خاک‌های شور هم تقریبا مقاوم است.

در هنگام تهیه خاک برای انجیزتان به زهکشی خاک هم دقت کنید، این گیاه به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد.

تکثیر درخت انجیر

درخت انجیر را به طرق مختلفی می‌توان تکثیر کرد. برای تکثیر گیاه‌تان می‌توایند از قلمه گیری، خوابانیدن و پاجوش‌هایی که گیاه تولید می‌کند استفاده کنید. البته کاشت بذر هم ممکن است اما خیلی رایج نیست.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه گیری، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی یا شن کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم و مرطوبت قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آنها مشاهده می‌کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است. بعد از آنکه جوانه‌ها به اصطلاح جان گرفتند آنها را به باغچه یا گلدان اصلی منتقل کنید.

برای تکثیر گیاه به روش خوابانیدن در فصل بهار یا اوایل تابستان یکی از شاخه‌های زیرین گیاه را به زیر خاک ببرید به طوری که نوک شاخه بیرون باشد. خاک روی شاخه را همواره مرطوب نگه دارید. بعد از چند وقت شاخه خوابانیده شده باید ریشه زده باشد. شاخه را از محل اتصال به گیاه مادری جدا کنید و آن را به عنوان گیاهی جدید در گلدان یا قسمتی دیگر از باغچه بکارید.

برای تکثیر گیاه از طریق پاجوش‌هایی که گیاه مادر تولید می‌کند در اواخر زمستان دست به کار شوید. پاجوش‌های ریشه دار را از گیاه مارد جدا کنید و آنها را در گلدان‌ یا قسمت دیگری از باغچه بکارید. سپس آنها را به خوبی آبیاری نمایید.

منبع: fptofan