طرز تهیه زیتون پرورده فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه زیتون پرورده فوق العاده خوشمزه
طرز تهیه زیتون پرورده فوق العاده خوشمزه

زیتون پرورده یکی از چاشنی های بسیار لذیذ و پرطرفدار ایرانی می باشد که در کنار غذاها سرو می شود. اصالتا شمالی است و ترکیبی از زیتون و گردو و رب انار است که در بعضی از دستورات زیتون پرورده از سبزی های مخصوصی که در شمال کشور کشت می شود نیز استفاده می شود.

برای تهیه زیتون پرورده شمالی اصیل از رب انار استفاده می‌شود اما برخی افراد از آب نارنج یا آبغوره نیز استفاده می‌کنند. ریختن دانه انار ترش در زیتون پرورده نیز به ذایقه فرد بستگی دارد و ضروری نیست.
سبزی اصلی برای تهیه زیتون پرورده شمالی چوچاق است اما از آنجا که این سبزی فقط در شمال یافت می‌شود می‌توانید از ترکیب نعناع و گشنیر به جای آن استفاده نمایید.

خب بریم سراغ طرز تهیه زیتون پرورده

طرز تهیه زیتون پرورده
طرز تهیه زیتون پرورده

مواد اولیه زیتون پرورده

50 گرم زیتون سبز بدون هسته

20 گرم رب انار

بنر گل من و تو

32 گرم گردو نیم کوب شده

1 حبه سیر کوچک له شده

10 گرم آب انار

¼ قاشق چای خوری پودر سیر

1 قاشق چای خوری روغن زیتون

¼ قاشق چای خوری سرکه

کمی فلفل سیاه

¼ قاشق چای خوری شکر در صورت تمایل

30 گرم دانه های انار برای تزیین

دستورالعمل ها

گردوها رو در حدی خرد می کنیم که زیر دندان حس بشه و له نشه.

بعد گردو خرد شده، رب انار، سیر له شده، آب انار، پودر سیر، روغن زیتون، سرکه، فلفل سیاه و شکر را با هم مخلوط کرده و در ظرفی می ریزیم و مانند تصویر با دانه های انار تزیین می کنیم.

و در آخر زیتون های بدون هسته رو میریزیم.

اگر قصد دارید زیتون پرورده را همان روزی که درست می‌کنید؛ مصرف کنید، آن را داخل ظرف دردار ریخته و 2-3 ساعت استراحت دهید تا طعم مواد باهم ترکیب شوند. در غیر این صورت زیتون پرورده را درون ظرف شیشه‌ای تمیز و دردار ریخته و کنار بگذارید و 2-3 روز بعد آن را مصرف کنید که بهتر جا افتاده باشد.

خواص زیتون پرورده

خوردن زیتون پرورده با غذا مقوی معده ، اشتهاآور و قابض می باشد. ایجاد بی خوابی می کند. شهوت را زیاد می‌کند و اسراف در خوردن آن باعث کم خونی و لاغری می‌شود .