طرز تهیه شیرینی دانمارکی خوشمزه مثل قنادی + ویدیو

طرز تهیه شرینی دانمارکی
طرز تهیه شرینی دانمارکی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی خانگی : این روزها بهش شیرینی گل محمدی هم میگن، سلام اومدیم با یک شیرینی خوشمزه و فوق العاده که همه دوستش دارن ولی درست کردنش تو خونه یچیز دیگست، درسته یه خورده مراحل کار طولانیه و وقت میخواد ولی نتیجه عالی میشه و ارزشش رو داره پس تنبلی نکنید و نگید وایییی چه سخت، خب آدم میره یه کیلو از قنادی میخره چه کاریه، بابا خونگیش یه چیز دیگه ست اصلا هم سخت نیست و توی درست کردنش فقط مراحل تا زدن خمیر زمان بره که اونم لازم نیست بست بشینید تو آشپزخونه دم دریخچال. تو اون فاصله کارهای خونه رو انجام بدید. راستی برای راحتی کار هم ویدیو کامل شیرینی دانمارکی خوشمزه رو که انتهای آموزش قرار دادم ببنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی دانمارکی خانگی

  • آرد سفید ۳۳۰گرم
  • کره ۱۵۰ گرم
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • شکر ۳۰گرم
  • شیر ۲۵میلی لیتر
  • روغن مایع ۲۵گرم
  • رنده پوست لیموترش ۱ قاشق مربا خوری
  • آب لیموترش ۱ قاشق مربا خوری
  • آب ولرم ۱۰۰ میلی لیتر
  • مایه خمیر ۱ قاشق مربا خوری
  • شکر ۱قاشق مربا خوری

مواد لازم برای کرم شیرنی دانمارکی

  • شیر ۲/۵لیوان(۵۰۰میلی لیتر)
  • شکر ۱/۲لیوان(۱۰۰گرم)
  • نشاسته ذرت ۱/۲لیوان(۵۰گرم)
  • وانیل مایع ۱قاشق چای خوری یا وانیل پودری ۱قاشق مربا خوری

طرز تهیه شیرینی دانمارکی خانگی

ابتدا کره را رنده کنید و ما بین دو نایلون فریزر با وردنه باز کنید تا به شکل مربع در بیاید و داخل کیسه فریزر گذاشته و بزارید تو یخچال تا مراحل بعدی رو انجام میدین.

خمیرمایه و 1 قاشق مربا خوری شکر و آب ولرم رو مخلوط کنید و روش رو بپوشانید و بگذارید کنار تا عمل بیاد. داخل کاسه ای رنده پوست لیموترش ، آب لیموترش ، تخم مرغ و روغن مایع رو خوب مخلوط کنید و شیر و نمک و مایه خمیر عمل اومده رو هم اضافه کنید و بتدریج آرد الک شده رو اضافه و مخلوط کنید.

بنر گل من و تو

نکته مهم خمیر شیرینی دانمارکی

⚠️توجه داشته باشید بسته به جنس و نوع آرد مصرفی، میزان آرد ذکر شده توی دستور ممکنه همه ش استفاده نشه یا یکم بیشتر احتیاج باشه، پس تا جایی اضافه کنید که خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد و بدست نچسبه ولیییییی، بیش از اندازه هم اضافه نکنید سعی کنید خمیری که شد، با ورز دادن چسبندگی رو ازبین ببرید چون سطح کار هم مرتب آرد پاشی میشه بنابراین به خورد دادن آرد زیاد از حد خمیر رو سفت و بی کیفیت میکنه.

کیفیت شیرینی دانمارکی
کیفیت شیرینی دانمارکی

نحوه شکل دهی به خمیر

خمیر رو داخل کاسه ای گذاشته، روش سلفون کشیده و یک پارچه بیاندازید و در دمای محیط یک ساعت استراحت دهید.بعد از استراحت خمیرو به سطح کارکه آرد پاشی شده منتقل کنید و بشکل علامت بعلاوه (+) باز کنید و کره رو ۵ دقیقه قبلش از یخچال خارج کنید و وسط خمیر بزارید. وسط خمیر رو سعی کنید زیاد وردنه نزنید و ضخیم تراز بقیه جاها باشه چون کره میره روش اگه نازک باشه موقع وردنه کشیدن میزنه بیرون. کره هم اگه زیاد سفت باشه به خورد خمیر نمیره،اگر هم زیادی شل باشه کار سخت میشه و از خمیرمیاد بیرون پس سعی کنید دمای خمیر و کره رو متعادل کنید. طبق تصویر لبه های خمیر رو روی هم بیارید و ابتدا با وردنه بصورت ضربانی بزنید و سپس باز کنید،هم از جهت افقی و هم طولی وردنه بکشید.

دو طرف خمیر روروی هم تا کنید مرتب با یک برس آردهای اضافه رو پاک کنید.داخل سینی آردپاشی شده گذاشته وسلفون بکشید و بزارید تویخچال ۲۰دقیقه استراحت کنه. ازیخچال خارج کنید و اینبار جهت عکس دفعه قبلی وردنه بزنید (یعنی هر بار قسمتی که تا شده را رو بروی خودتون بزارید) و دوباره تازده و۲۰دقیقه بزارید یخچال

⚠️این عمل را تا ۶ بار تکرار کنید یعنی ۶بار خمیر وردنه کشی،تا زده، و ۲۰دقیقه یخچال استراحت.

طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی

برای تهیه کرم شیرینی دانمارکی : ۲/۵ لیوان شیر و نصف لیوان شکر و نصف لیوان نشاسته ذرت رو داخل قابلمه مخلوط و روی حرارت بزارید،مدام هم بزنید تا بجوشه و به غلظت برسه، درآخر ۱قاشق چای خوری وانیل مایع یا ۱قاشق مربا خوری وانیل پودری اضافه و از رو حرارت بردارید و به یک ظرف دیگر منتقل کنید و روش رو سلفون بکشید تا رویه نبنده، در دمای محیط بزارید خنک شه و بعد داخل قیف بریزید.

خمیر را روی سطح کار بازکنید و دور تا دور خمیر را با پیتزا بر ببرید اینکار باعث هوادهی داخل خمیر میشه و حتما با پیتزابر انجام بدید نه چاقو ☝️ و برشهای نواری به عرض دلخواه بزنید و کرم رو ابتدای خمیر بزارید و رول کنید و برش بزنید و آرد اضافه رو پاک کنید و داخل سینی فرکه کاغذ روغنی گذاشتید بچینید.تمام رولها که آماده شد روی سینی فر یک پارچه تمیز بیا ندازید و بزارید ۱/۵ساعت استراحت کنه(استراحت دوم خمیر)

بعد رومال بزنید و کنجد یا مغز تخمه بپاشید.(برای رومال یک عدد زرده تخم مرغ راخوب بزنیدو۱قاشق مربا خوری شیر و۱قاشق مربا خوری زعفران دم کرده اضافه کنید)داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰درجه سانتی گراد بمدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تاروی شیرینی کاملا طلایی و خوشرنگ شه.از فرکه خارج کردید بلافاصله تا داغه،با عسل رقیق شده یا شربت بار رومال کنید که براق شه. خسته نباشید و نوش جان😉

شیرینی دانمارکی خانگی
شیرینی دانمارکی خانگی

ویدیو طرز تهیه شیرنی دانمارکی

علت نامگذاری شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی به عنوان یک نان شیرین توسط نانوایان اتریشی در دانمارک شکل گرفته و به همین خاطر شیرینی دانمارکی که این روزها بهش شیرینی گل محمدی هم میگن نام گذاری شده. با گذشت زمان، تغییرات در مواد تشکیل دهنده مانند تخم مرغ و روغن منجر به هویت منحصر به فرد آن به عنوان شیرینی دانمارکی شد.

علت پف نکردن و سفت شدن یرینی دانمارکی

علت سفت شدن یا پف نکردن شیرین دانمارکی دلایل مختلفی داره که از جمله اونها میتونیم به تنظیم نبودن مقدار مواد مایع، روغن یا کره، آرد و شکر اشاره کنیم که مانع پف کردن شیرینی شما میشه، البته توجه کنید که اگر مواد شیرینی رو خیلی زیاد و بیش از حد هم بزنید هم پف نخواهد کرد.

آیا میشه از خمیر هزارلا آماده استفاده کرد؟

بله اگر حوصله و زمان کافی برای درست کردن خمیر ندارید میتونید از خمیر هزارلا آماده که در فروشگاه های قنادی موجود هست استفاده کنید.

خوشحال میشم اگر شما هم تجربه ای در تهیه شیرینی دانمارکی دارید و یا به نکات گفته شده موردی میخواهید اضافه کنید در دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط :

شیرینی برنجی خانگی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی مشهدی