طرز تهیه کیک شیفون وانیکی

طرز تهیه کیک شیفون وانیکی
طرز تهیه کیک شیفون وانیکی

طرز تهیه کیک شیفون وانیلی : این کیک با سه تا تخم مرغ درست کردم. طبق دستوری که میذارم شما میتونید مواد لازم رو بر سه تقسیم کنید و به میزان اضافه کردن تخم مرغ مواد دیگه هم اضافه کنید مثلا اگه برای سه تخم مرغ شیر ۲۴ گرمه ،تقسیم بر سه، میشه ۸ و شما برای یه کیک چهار تخم مرعی ۳۲ گرم شیر باید استفاده کنید به همین ترتیب برای مواد دیگه اضافه خواهد شدخیلی از دوستان گفتن چطور قالبی که چرب نشده کیک بهش نمی چسبه. در ادامه به آموزش کیک شیفون وانیلی می پردازیم ولی اگر به کیک شکلاتی علاقع دارید میتوانید کیک شیفون شکلاتی را از لینک زیر مطالعه کنید.

حتما مطالعه کنید : طرز تهیه کیک شیفون شکلاتی

مواد لازم برای تهیه کی شیفون وانیلی

زرده تخم مرغ۳عدد

بنر گل من و تو

وانیل۱/۲قاشق چای خوری

روغن مایع۲۴گرم

شیر۵۰گرم

آرد سفید سه صفر۵۰گرم

نمک۱گرم

سفیده تخم مرغ۳عدد

شکر۴۰گرم

پودر تارتار۱/۸قاشق چای خوری

✔ قالب ۱۵ سانت به ارتفاع۱۰سانت که نیازی به چرب کردن و یا کاغذ نیست.
✔ وزن هر تخم مرغ بین ۵۷ الی ۶۰ گرم باشه.
✔ فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.

طرز تهیه کیک شیفون وانیلی

سفیده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید کف که کرد تار تار را اضافه کنید.سپس شکر را در سه مرحله اضافه کرده و اجازه دهید تا سفیده کاملا سفت شود.در ظرف دیگری زرده تخم مرغ و وانیل را با همزن دستی تقریبا سه چهار دقیقه بزنید. روغن و شیر اضافه کنید کمی بزنید و بعد آرد و نمک را روی مواد الک کرده و با مواد مخلوط کنید.حالا یک سوم از سفیده را اضافه و با همون همزن دستی یا ویسک به هم بزنید.حالا ویسک را کنار گذاشته یک سوم دیگه از سفیده را با کمک لیسک در مواد فولد کنید یعنی خیلی آرام با حرکت دورانی با مواد مخلوط کنید.

آموزش کیک شیفون وانیلی

حالا این مواد رو روی بقیه سفیده تخم مرغ بریزید و فولد کنید.مواد خمیری رو درون قالب ریخته و روی اونو صاف کنید.قالب رو سه بار به سطح صاف بکوبید تا حباب داخل خمیر خارج شود سپس قالب را درون فر بذارین و دمای فر رو به ۱۶۰ درجه کاهش داده برای مدت ۲۰ دقیقه تنظیم کنید این مدت بیست دقیقه ثابت نیست و ممکنه برای هر فری بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه متفاوت باشه.باید تا زمانی که یه لایه روی کیک ببنده و اون براقی روی خمیر از بین بره کیک تو فر باشه من ۱۸ دقیقه که شد از فر بیرون آوردم. روی کیک رو با چاقوی تیزی برش بزنید.

مراحل مهم

این مرحله نباید بیشتر از یک دقیقه طول بکشه حالا قالب رو مجددا بذارین در فر و دمای فر رو برای مدت ۴۵ دقیقه روی ۱۳۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید پس از این مدت فر را برای ۱۵ دقیقه روی ۱۵۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید در تمام مدت به هیچ عنوان درِ فر نباید باز شود پس از این مدت کیک را از فر خارج کرده و بلافاصله قبل از اینکه تغییر شکل دهد قالب را وارونه روی سه تا لیوان یا کاسه که به شکل سه پایه قرار دادین برگردونید و اجازه بدین تا کاملا خنک بشه بعد اطراف کیک رو با کاردک از قالب جدا کرده و کیک رو درون ظرف سرو برگردونید.با چاقوی تیزی برش زده و نوش جان کنید بافت کیک کاملا نرم و پنبه ایه و اگه دوست داشته باشین میتونید با خامه فرم گرفته و یا گاناش تزیین کنید.

کیک شیفون وانیلی
کیک شیفون وانیلی

ویدیو آموزش کیک شیفون وانیلی

 

نکات مهم آموزش کیک شیفون وانیلی

دوستان در این نوع کیک نیازی به چرب کردن و یا کاغذ نیست در غیر اینصورت کیک خوب پف نمیکنه و بعد از پخت جمع میشه.وقتی کیک خنک شد اطراف قالب رو با کاردک از کیک جدا کنید با همون کاردک کمی کیک رو به بالا بکشید قسمت زیر کیک هم از قالب جدا میشه و خیلی راحت بر میگرده.اینکه چرا قالب رو وارونه میزاریم خنک بشه قانون این کیکه و برای اینکه بافتش جمع نشه و شکلشو از دست نده باید اینگونه خنک بشه.

خیلی از دوستان نگرانند که اگه یکبار کیک از فر بیرون بیاد و دوباره تو فر بره دیگه پف نمیکنه باید عرض کنم در مورد کیکهای دیگه بله اما این یه کیک خاصه و اگه سفیده رو خوب بزنید و از همون تارتار استفاده کنید و خط انداختن روی خمیر سریع انجام بشه هیچ مشکلی برای کیک پیش نمیاد.برای من که چندین بار این رو درست کردم حتی یکبار پیش نیومده شاید بعد از پخت پف کیک خوابیده ولی بعد از خط انداختن اصلا.

وارونه کردن کیک شیفون وانیلی
وارونه کردن کیک شیفون وانیلی
نکات مهم

اگه پف کیک بعد از پخت بخوابه در صورتیکه همه نکات رعایت شده باشه مخصوصا دما، علتش اینه که به کیک هنوز باید زمان بدین تا پختش کامل بشه.

پودر تارتار سفید رنگه و برای پف بهتر سفیده تخم مرغ و ثباتش لازمه. گفته میشه به جاش آبلیمو هم میشه استفاده کرد ولی من شخصا از تارتار استفاده میکنم و همه فروشگاههای لوازم قنادی دارن.سایز قالب و حتی ارتفاعش در زیبایی کیک مهمه.

دستور این کیک برای برش دادن روی کیک هست اینکه نخواین روش خط بندازین نمیشه چون روی کیک بالاخره بعد از پف کردن ترک میخوره و ما با خط انداختن سعی میکنیم این ترکها رو روی کیک زیبا نشون بدیم.من برای پخت این کیک فر را روی convectional heat تنظیم کردم.ظرف آبی که داخل فر گذاشتم باعث رطوبت داخل فر میشه به نظرم روی کیکها قشنگتر میشه.دماهایی که میگم برای فر برقیه من با فر گازی کار نکردم و چون این کیک کمی به دما حساس هست نمی تونم دقیق دمای فر گازی رو بگم.

رسپی از نجمه السادات شریعتمداری