6 علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی (لکه، کل و نوک برگ ها) + راه درمان

در این مطلب علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی مخصوصا قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان رو بررسی میکنم و راه درمان رو بهتون میگیم...

قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی
قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی : این مشکل میتونه در کل برگ یا به صورت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی خودش رو نشون بده، دلایل و مشکلات متعددی برای این مشکل میتوان بیان نمود که شما با بررسی هر کدام از این دلایل می توانید به مشکل گیاه خودتون برسید به طور مثال یکی از مشکلات قهوه ای شدن نوک برگ گندمی آبیاری بیش از حد می باشد که با کم کردن آبیاری می توان این مشکل را برطرف نمود. ما در این مطلب به بررسی دلیل قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می پردازیم و راه حل های آن را هم بیان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

آیا آبیاری بیش از حد دلیل قهوه ای شدن برگ گیاهان هست؟

یکی از عمده دلایل قهوه ای شدن برگ گیاهان و قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش از حد و یا نا مناسب گیاه می باشد که باعث بروز این مشکل می شود. برای حل این مشکل باید تعداد دفعات آبیاری و میزان آبیاری متناسب با گیاه مورد نظر باشد. بهترین راه برای پی بردن از موقع آبیاری گیاهان آپارتمانی بررسی خاک می باشد که با انگشت خود خاک را کنار بزنید و بین دستان خود قرار دهید اگر خاک به انگشتتان نچسبید زمان آبیاری گیاه می باشد و یا میتوانید با بررسی عمقی به زمان آبیاری برسید که در اکثر گیاهان باید تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خاک گلدان خشک باشد. در برخی از گیاهان آبیاری زیاد به صورت زرد شدن برگ های پایینی به صورت هم زمان خود را نشان می دهد.برای آبیاری گیاه، آب باید عاری از املاح وآلودگی باشد.

آبیاری و قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی
آبیاری و قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

اگر از گلدان های استوانه ای برای گیاهان خودتون استفاده میکنید باید عمق بیشتری از خاک رو برای آبیاری تست کنید، توجه داشته باشید که اگر گلفروشی به شما گفت مثلا هر دو روز آب بده یا هفته ای یکبار گیاه رو آبیاری کن بدون که داره گیاهش رو میفروشه و هیچ اطلاعاتی به شما برای نگهداری گیاه نمیده شرایط نگهداری هر گیاه نسبت به محلی که نگهداری میشه متفاوت هست و خشک شدن خاک به آبیاری، رطوبت، دما و نور محیط بستگی داره، حتما مطلب آبیاری گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.

بنر گل من و تو

نداشتن زهکشی خوب باعث قهوه ای شدن برگ گیاهان میشه

اگر آبیاری شما مناسب بوده ولی گلدان دارای زهکشی مناسبی نباشد باز هم دچار چنین مشکلی خواهید شد که باید سوراخ های گلدان را بررسی کنید در صورت بسته بودن باید آن ها را باز کنید و برای امتحان زهکشی پس از آبیاری باید آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. البته درست نبودن زهکشی میتونه باعث زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی هم بشه.

علت قهواه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی - آبیاری و هوای گرم و خشک
علت قهواه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی – آبیاری و هوای گرم و خشک

هوای گرم و خشک عامل قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی

شما باید متناسب با نیاز دمایی و محیط نگهداری هر گیاه آن را نگهداری کنید، اگر گیاه شما به علت گرم و خشک بودن محیط نگهداری دچار قهوه ای شدن برگ ها شود برای تامین رطوبت و مرطوب کردن محیط گیاه میتوانید از مه پاشی (اگر گیاه به مه پاشی حساس نبود و اینکه حتما این کار رو به صورت درست و اصولی انجام بدید یعنی از آب جوشیده سرد شده و در زمان صبح یا عصر غبارپاشی کنید) و یا سنگریزه در زیر گلدان استفاده کنید (بهش ساخت جزیره هم میگن)، یه طوری که سنگ ریزه و یا پوکه صنعتی را در زیر گلدانی بریزد و زیر گلدانی را پر از آب کنید به نحوی که آب با کف گلدان در تماس نباشد این عمل باعث تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان شما می شود.عمل مه‌پاشی باید در زمان مناسب صورت گیرد به طور مثال مه پاشی در زمانی که نور محیط زیاد هست باعث تشدید قهوه ای شدن و ایجاد لکه بر روی برگ میشود. البته میتونید از دستگاه بخار سرد هم برای تامین رطوبت گیاهان خود استفاده کنید که کمی هزینه بردار خواهد بود ولی ارزش داره

آیا کوددهی زیاد باعث قهوه ای شدن برگ گیاهان میشه؟

علت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی و خود برگها می تواند استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی باشد، که به عنوان سوختگی کود شناخته می شود. کودها حاوی نمک هایی هستند که ممکن است در طول زمان در خاک رسوب کنند، به خصوص اگر بیش از حد کوددهی کنید. این تجمع نمک می تواند آب را در خاک نگه دارد و از ورود آن به ریشه گیاه جلوگیری کند یا ممکن است نمک ها مستقیماً به ریشه ها آسیب رسانده و مانع جذب آب شوند. شما سه راه حل برای این مشکل دارید که اولی تعویض خاک گلدان که کار کمی سختی هست و دیگری آبیاری گیاه، در روش آبیاری شما در فواصل زمانی گیاهتان را خیلی زیاد آبیاری کنید(آب بدون املاح) تا آب اضافی از زهکشی های گلدان خارج شود تا املاح و کودهای اضافی که در خاک گلدان ذخیره شده به همراه آبیاری از آن خارج شود، یا میتونید از هیومیک اسید برای کم کردن شوری خاک و تنظیم PH استفاده کنید و یا میتوانید خاک گلدان را عوض کنید به طوری که گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌های آن را تکان بدهید تا خاک اطراف آن‌ها جدا شود سپس گیاه را به خاک جدید منتقل کنید.

دلیل قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی
دلیل قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی

قهوه ای شدن ریشه و ساقه گیاهان

یکی دیگر از عوامل قهوه ای شدن نوک برگ پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه می باشد. بهترین درمان پوسیدگی ریشه وساقه، پیشگیری از آن است. اگر به موقع بتوانید علائم پوسیدگی را تشخیص دهید میتوانید با جدا کردن قسمت هایی از ریشه که آسیب دیده گیاه را نجات دهید. اما این کار به ندرت صورت میپذیرد. پوسیدگی ریشه به دلیل عواملی مانند آبیاری بیش از حد و زهکشی نامناسب و بیماری های ناشی از قارچ وباکتری ایجاد می‌شود.

وجود آفت و بیماری از دلایل قهوه ای شدن برگها

گاها ممکن است قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی و سایر گیاهان به صورت لکه ای و در وسط برگ ایجاد شود که علت آنها حمله حشراتی همچون کنه تارتن،شپشک آرد آلود و… و بیماری های گیاهی است.که در صورت تشخیص بیماری یا تشخیص نوع آفت باید با سم مناسب سم پاشی شود.برای تشخیص حشرات میتوان با نگاه کردن به زیر برگ، حشره کامل و یا آثاری از آن را دید. (آثاری همچون تار عنکبوت،تخم حشره، فضولات حشره و…) برای تشخیص بیماری باید دقت بیشتری در علائم گیاه کرد. باید قسمت آلوده وخشک از گیاه جدا شده ودور ریخته شود دقت لازم را داشته باشید تا بیماری ویا آفت را به گیاه سالم دیگری منتقل نکنید.

قهوه ای شدن نوک برگ برگ انجیری
قهوه ای شدن نوک برگ برگ انجیری

موارد دیگر علل قهوه ای شدن برگ گیاهان:

کمبود آب: کمبود آب،باعث میشود تا آب به نوک گیاه نرسد و در نهایت باعث قهوه ای و خشک شدن برگ گیاه شود.
عدم وجود فضای کافی برای ریشه باعث میشود تا ریشه به اندازه کافی آب جذب نکند وبه همین دلیل باعث قهوه ای شدن برگ میشود.
کمبود عناصر: کمبود برخی از عناصر باعث سوختگی در نوک یا حاشیه برگ‌ها می‌شود. در صورت شدت کمبود، شاخه‌های گیاه از انتها شروع به خشک شدن وقهوه ای شدن خواهند کرد.
نور مستقیم: نور شدید و مستقیم باعث از بین رفتن سلول های گیاهی میشود و با مرگ سلولهای گیاهی برگ گیاه قهوه ای شده وخشک میشود.
بالا رفتن سن گیاه: برگ‌های پیر (برگ های پایینی) بعضی از گیاهان با افزایش سن به طور طبیعی قهوه ای وخشک شده و می‌ریزد.
شوک ناشی از جابه جایی گلدون: گاهی اوقات لازم است گیاهان را به مکان جدید منتقل کنید یا آنها را در یک ظرف جدید قرار دهید.این تغییر در شرایط ممکن است گیاه شما را در شوک قرار دهد، حتی اگر سعی کنید به آرامی آن را جابه جا کنید، و باعث می شود کل برگ ها قهوه ای شده و سپس بریزند.

آیا برگهای قهوه ای شده را حذف کنیم؟

بله حتما قسمت هایی از برگ که دچار قهوه ای شدن شده (قهوه ای شدن نوک برگ، لکه ها و یا کل برگ) برای از بین بردن برگ های قهوه ای باید از یک قیچی کاملا تیز استفاده کنید. تیغه‌های تیز آسیب به سلول‌های گیاهی سالم در برگ‌ها را به حداقل می‌رسانند و انرژی را که گیاه باید برای التیام زخم باز صرف کند، کاهش می‌دهد. قبل از استفاده از قیچی، آنها را با الکل پاک کنید. این کار قیچی را تمیز و ضدعفونی می کند و خطر انتقال مشکلات را از گیاهی به گیاه دیگر کاهش می دهد.بسته به وسعت قهوه ای روی برگ ها، می توانید کل برگ را بردارید یا فقط نوک قهوه ای را کوتاه کنید.

علت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی
علت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی

نکته پایانی قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

محیط و مراقبت مناسب ازگیاه کمک زیادی به جلوگیری از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می کند. سعی کنید به جای اینکه با همه گیاهان خود یکسان رفتار کنید، بدانید که گیاهان شما به چه مقدار آب، نور،رطوبت نیاز دارند، زیرا آبیاری و تغذیه نامنظم می تواند باعث قهوه ای شدن برگ شود. سعی کردم تمام نکات و مواردی که علت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان و یا کل برگها میشن رو در این مطلب براتون توضیح بدم، اگر شما هم تجربه ای در باره این موضوع و یا سوالی دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ رو برای شما ارسال کنند. درضمن حتما مطلب مشکلات گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.