فواید و خواص آگریمونیا

فواید و خواص آگریمونیا
آگریمونیا

آگریمونیا گیاهی با نام علمی Agrimonia است.این گیاه یک سرده از تیره گلسرخیان است. آگریمونیا در سراسر نیمکره شمالی و در بخش های خاصی از آفریقا یافت می شود. گونه های زرد رنگی که فصل بهار در مزارع به صورت خودرو می رویند، رایج ترین نوع این گیاه می باشند. برگ و گل این گیاه ترکیب شیمیایی منحصر به فردی دارند که می تواند در بدن به عنوان سم زدا، مرطوب کننده، منعقد کننده و ضد التهاب عمل کند. در ادامه با گوشه ای از فواید و خواص آگریمونیا برای بدن آشنا می شویم.

خواص آگریمونیا برای بدن:

درمان مشکلات قاعدگی

آگریمونیا خاصیت منعقد کنندگی دارد که می تواند خونریزی در بدن را کاهش دهد و به زخم های عمیق کمک کند. همچنین مصرف خوراکی این گیاه می تواند به کاهش خونریزی شدید قاعدگی و کاهش التهاب کمک کند تا دوره های دشواری قاعدگی تسهیل شود. امروزه قرص هایی که برای کاهش علائم سندروم پیش قاعدگی در بازار وجود دارند، دارای خواص آگریمونیا هستند.

 

بهبود هضم غذا

آگریمونیا دارای خاصیت ضد التهابی است. به همین دلیل اغلب برای جلوگیری از مشکلات گوارشی و دستگاه گوارش، به ویژه اسهال و سایر علائم سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این آگریمونیا سبب کاهش سوزش و التهاب در غشاء و بافت روده شده و می تواند معده را به طور قابل توجهی خنک کند. همچنین دمنوش آگریمونیا با دارا بودن مقادیر قابل توجهی فیبر خوراکی برای درمان یبوست مفید است. فیبر ها می توانند مسیر خروج مدفوع در لوله های گوارشی را تسهیل کنند.

بنر گل من و تو

 

دیابت

آگریمونیا برای خواص بالقوه آنتی دیابتیک مورد بررسی قرار گرفته است. ظاهرا، اجزای فعال خواص آگریمونیا فرآیند های جذب گلوکز و انسولین را در بدن نسبت به بسیاری از درمان های طبیعی دیابتی معتدل تر می کند.

 

مثانه

برای برخی از افراد، کنترل مثانه یک مشکل بسیار اساسی است. خواص بی نظیر این گیاه تاثیر فوق العاده ای برای کمک به کنترل مثانه دارد و می تواند شب ادراری را درمان کند. این گیاه غیر سمی است و نشانه ای از اثرات منفی بر سلامت ندارد، بنابراین کودکان آن را برای نسل ها، بدون عوارض جانبی یا مشکلی استفاده کرده اند.

 

فواید و خواص آگریمونیا
آگریمونیا

 

سلامت پوست

استفاده موضعی از آگریمونیا به درمان  جوش ها، بثورات، آکنه، پسوریازیس، اگزما و سایر بیماری های پوستی کمک می کند. مصرف خوراکی این گیاه نیز می تواند اثرات مشابهی داشته باشد. امروزه مواد آرایشی و بهداشتی بسیاری با استفاده از گیاهان دارویی مانند آگریمونیا تولید می شوند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

سم زدایی بدن

آگریمونیا  دارای مواد فعالی مانند تیامین، کوکریتین و کاتچین است که به طور مستقیم با سلامت کبد و کبد ارتباط دارند. با بهینه سازی عملکرد کبد و کیسه صفرا، بدن می تواند به راحتی سموم و مواد زائدی که سبب ایجاد مشکلاتی جدی بر روی سلامتی و بهبود کارایی کلی متابولیسم می شوند را از بین ببرد.

 

علاوه بر خواص ذکر شده، چای آگریمونیا تسکین دهنده است و برای درمان زخم، تب، سرفه، آسم و ناراحتی های گلو مناسب می باشد. همچنین این گیاه برای آماده سازی صدا کاربرد دارد.

عوارض جانبی آگریمونیا:

– آگریمونیا در صورتی که بر روی پوست استفاده شود میتواند منجر به حساس شدن پوست در برابر آفتاب شده و ریسک آفتاب سوختگی را افزایش دهد.

– خانم های باردار و افرادی که در بازه زمانی 2 هفته و یا کمتر عمل جراحی دارند، نباید از آگریمونیا استفاده کنند.