فواید و خواص بلغور گندم

فواید و خواص بلغور گندم
بلغور گندم

«بلغور گندم» یا «گندم شکسته» نوع کمتر شناخته شده‌ای از دانه کامل «گندم دوروم» است. برای تهیه بلغور گندم پخته را پس از خشک شدن با آسیاب خرد می‌کنند. بلغور را می‌توان به مدت طولانی نگهداری کرد بدون آنکه کپک بزند یا رطوبت را جذب کند. بلغور گندم منبعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی (مثل منگنز، منیزیم و آهن)، فیبر، پروتئین‌های گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هاست. بلغور کالری و چربی کمی دارد. این ماده غدایی ارزشمند خواص درمانی هم برای بدن دارد. در این مطلب با گوشه ای از فواید و خواص بلغور گندم آشنا می شویم.

فواید و خواص بلغور گندم
بلغور گندم

 

خواص بلغور گندم:

– بلغور گندم سبب بهبود هضم می شود.

– بلغور گندم از یبوست، نفخ، گرفتگی و سوء هاضمه پیشگیری می کند.

بنر گل من و تو

– بلغور گندم با دارابودن کربوهیدرات های پیچیده تر نسبت به گندم ساده تصفیه شده و قندهای ساده، میتواند میزان قند خون را در بدن بهبود بخشد.

– بلغور گندم از افزایش فشار خون جلوگیری می کند.

– بلغور گندم برای بهبود استحکام استخوان مفید است.

– بلغور گندم می تواند به سلامت قلب و عروق نیز کمک کند.

– طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بلغور گندم می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود

– بلغور گندم موجب افزایش گردش خون می شود.

– ماهیت کم کالری و کم چربی بلغور گندم باعث می شود که ماده غذایی مناسبی برای کاهش وزن باشد.

– بلغور گندم دارای خاصیت آنتی اکسیدانی فیتونوترینت ها است که میتوانند در از بین بردن التهاب و کاهش جهش سلول های سالم که باعث سرطان میشوند، کمک کند.

– بلغور گندم با داشتن تمام اسید آمینه های ضروری که بدن برای رشد و نمو نیاز دارد، منبع خوبی از پروتئین است که برای رشد بافت ها، سلول ها، رگ های خونی جدید و … مفید است.

 – مقدار بالای منیزیم موجود در بلغور گندم برای درمان بی خوابی مفید است.