فواید و خواص جوز هندی برای بدن

فواید و خواص جوز هندی برای بدن
جوزهندی

جوز هندی یا جوز بویا نوعی ادویه است. این ادویه تخم سخت و خوشبوی درخت جوز بویا است که آن آرد می‌کنند. این درخت معمولا در منطقه‌ی کارائیب، نقاط گرمسیری و در جنوب هند، در ایالت کرالا می‌روید. در زبان هندی، به جوز هندی، جیفال (Jaiphal) می‌گویند. جوز هندی دارای عطر و بوی تند و مطبوع است. این ادویه که کمی شیرین است، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم، منیزیم و خانواده ویتامین B است. با اینکه جوز‌ هندی به‌مقدار خیلی کم و به‌عنوان ادویه و چاشنی در غذا مصرف می‌شود، ولی همان مقدار کم نیز برای سلامتی بسیار مفید است. در ادامه با گوشه ای از خواص جوز هندی برای بدن آشنا می شویم.

فواید و خواص جوز هندی برای بدن
جوزهندی

 

خواص جوز هندی برای بدن:

– یکی از عناصر موجود در جوزهندی، شبیه ماده‌ی منتول (نوعی الکل سفید) است که ذاتا دارای خاصیت تسکین درد است. جوز هندی حاوی روغن‌های اسانسی‌ای مثل میریستیسین (myristicin)، اِلِمیسین (elemicin)، اوژنول (eugenol)و سافرول (safrole) است. این روغن‌ها برای بهبود درد مفاصل و ماهیچه‌ها مفیدند.

– جوز هندی فرایند هضم را بهبود می بخشد. همچنین یبوست و دیگر بیماری های روده را برطرف می‌کند. روغن‌های اسانسی آن خاصیت ضدنفخی دارند و نفخ شکم و اسهال را درمان می کنند.

بنر گل من و تو

– روغن‌های اسانسی مریستیسین و ماکلیگنان موجود در جوزهندی به مغز کمک می‌کنند تا به‌طور طبیعی و سالم فعالیت داشته باشد. همچنین سبب تقویت تمرکز حواس می شود.

– جوز هندی خستگی و استرس را کاهش می‌دهد و برای درمان اضطراب و افسردگی مؤثر است.

– مصرف جوز هندی فشار خون را پایین می‌آورد.

– جوز هندی، پوست را روشن می‌کند.

– جوز هندی، دندان درد را تسکین می دهد.

– جوز هندی به بهبود عملکرد کبد و سم زدایی از این عضو حساس کمک می‌کند.

– جوز هندی برای درمان سرماخوردگی و سرفه مفید است.

– جوزهندی به دلیل داشتن ترکیبی با نام یوجینول می‌تواند سیستم قلبی عروقی را تحریک کند و به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

– جوزهندی با سلول‌های سرطانی مقابله می کند.

 

 عوارض جانبی جوزهندی:

مصرف بیش از حد جوز هندی می‌تواند سبب تپش قلب، تعریق، توهم و دیگر ناراحتی‌ها شود، پس در مصرف این ادویه‌ی شگفت‌انگیز اعتدال را رعایت کنید.