فواید و خواص شنگ برای سلامتی

فواید و خواص شنگ برای سلامتی
گیاه شنگ

گیاه شنگ (Tragopogon dubius) از گیاهان دارویی بسیار مفید است. این گیاه در فاصله اردیبهشت تا تیر ماه می روید. این گیاه با نام های یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج و اسفلنج هم شناخته می شود. شنگ به صورت علفی و بیابانی و از تیره کاسنیان است. ظاهر این گیاه شبیه تره است ولی طعم آن با تره متفاوت و کمی هم ترش مزه است. قسمت های مورد استفاده این گیاه برگ، ساقه و ریشه گیاه است. بیشترین خواص شنگ در ریشه گیاه نهفته است. شنگ دارای طبیعت سرد و خشک است و برای درمان روماتیسم، رفع مسمومیت، التیام زخم ها، خونریزی معده و … کاربرد دارد. در ادامه با گوشه ای از خواص شنگ آشنا می شویم.

 

خواص شنگ برای سلامتی:

– شنگ از بدن در برابر زخم معده محافظت می کند و دیواره معده را تقویت می کند.

– شنگ باعث سم زدایی بدن می شود.

بنر گل من و تو

– ضماد گل شنگ ترکیب شده با موم برای درمان سوختگی ناشی از آتش مفید است.

– عصاره گیاه شنگ به عنوان یک فرآورده مکمل دربهبود کبد چرباثرات خوبی از خود نشان داده و تاکنون هیچ‌گونه عارضه جانبی خاصی از این گیاه مشاهده نشده است.

– در طب سنتی از این گیاه برای درمان کچلی و زخم های پوستی استفاده می کنند. از ضماد تهیه شده از برگ های این گیاه در ساخت کرم استفاده شده به منظور التیام زخم های سطحی استفاده می شود.

– به عقیده حکیم محمد ابن زکریای رازی مصرف خوراکی ریشه گیاه شنگ پادزهر سموم است.

– آب ریشه خام گیاه دارویی شنگ زگیل را از بین می برد.

 

گیاه شنگ
گیاه شنگ

 

– ضماد تهیه شده با گیاه شنگ برای التیام عصب قطع شده مفید است.

– گیاه شنگ به درمان روماتیسم کمک می کند. به این منظور 60 گرم ریشه شنگ را در یک لیتر آب بجوشانید و روزی سه فنجان مصرف کنید.

– در طب سنتی خوردن خیسانده ریشه شنگ در آب انگور برای جلوگیری از خونریزی رحم توصیه می شود.

– گیاه شنگ دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده است و از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت، موثرتر است.

– ریشه‌ گیاه شـنگ دارای لعاب بوده و کمی تلخ است. همچنین ریشه این گیاه خاصیت خلط آور و نرم کننده سینه دارد.

– تحقیقات محققان نشان داده، استفاده از این گیاه در درمان زخم‌های گوارشی و ریه موثر است و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال مفید است.

 

عوارض جانبی شنگ:

– مصرف گیاه شنگ برای صفرا مزاجان مضر می باشد.

– مصرف عصاره شنگ در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی توصیه نمی‌شود.