فواید و خواص عرق بیدمشک

فواید و خواص عرق بیدمشک
عرق بیدمشک

بیدمشک درختچه ای برگدار یا درخت کوچکی است که متعلق به خانواده بید مشک Salicaceae است. این گیاه که در آغاز فصل بهار می روید، بومی منطقه اروپا و آسیای غربی و آسیای مرکزی است. بیدمشک در ایران نیز می روید. آذربایجان غربی و در راس آن ارومیه با تولید بیش از 700 تن بیدمشک قطب تولید بیدمشک در کشور محسوب می شود و به همین دلیل بیدمشک یکی از نمادهای ارومیه شناخته می شود. اسانسی از این گیاه گرفته می‌شود که عرق بیدمشک نامیده می شود. عرق بیدمشک دارای ترکیباتی نظیر ژرانیون سالیسین و تانن است که سبب تقویت قلب، آرام بخشی و رفع درد و خستگی می شوند. در واقع عرق بیدمشک دارای خواص وفواید زیادی است که در این مطلب با گوشه ای از خواص عرق بیدمشک آشنا می شویم.

 

ظاهر بیدمشک و مکان مناسب برای رشد آن:

 محیط مناسب برای رشد بیدمشک منطقه ای است که کاملا سایه نباشد و اکثرا در مکان های باز، در حاشیه های جنگل یا جنگل های خلوت و در امتداد سواحل، رودخانه ها، دریاچه ها و جاده ها رشد می کند. تنه و شاخه های بیدمشک دارای پوست های خاکستری رنگ و چوب سخت زرد و قرمز هستند. دارای برگ های نسبتا بزرگ، سبز و با طولی 3 تا 12 سانتیمتر است. گل های آن به رنگ نقره ای هستند و گل های بیدمشک ماده و نر را در درختان جداگانه رشد می دهند.

 

فواید و خواص عرق بیدمشک
گیاه بیدمشک

 

تهیه عرق بیدمشک:

عرق بیدمشک هم برای معطر کردن شربت و هم در طب سنتی دارای خواص درمانی بالا می‌باشد. عرق بیدمشک دارای طبیعت سرد و تر است. برای تولید عرق بیدمشک، ابتدا آب و گل‌های گیاه را می‌جوشانند. بعد از تبخیر آب، فرایند سرد کردن بخار و تقطیر به شکل سنتی یا صنعتی صورت می گیرد. مایعی که با تقطیر به دست آمده، همان عرق بیدمشک است. به طور کلی طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکولهای آب نفوذ می‌کند و در اصطلاح علمی، آب مقطر تولید می‌شود. این آب معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوب، تمامی خواص بیدمشک را هم برای بدن دارد. بر اساس نظر پزشکان طب سنتی، مصرف عرق گل‌های این گیاه، از خوردن خود گل‌ها مفیدتر است.

بنر گل من و تو

 

خواص عرق بیدمشک:

– عرق بیدﻤﺸﻚ تقویت کننده دستگاه عصبی است و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می کند.

– عرق بیدمشک سبب تقویت قلب می شود. به این منظور، نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب‌ سرد مخلوط کنید و با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید.

– از دیگر خواص عرق بیدمشک، تقویت دستگاه گوارش و افزایش اشتها می‌باشد.

– عرق بیدمشک باعث تسکین تورم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود.

– عرق بیدمشک سردردهای ناشی از گرم مزاجی را تسکین می‌دهد.

– عرق بیدمشک، ملین طبع است،

– این عرق سبب کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد، این خاصیت ناشی از سرد بودن گیاه بیدمشک است.

– عرق بیدمشک قند خون را کاهش می دهد.

– عرق بیدمشک عرقی را كه ناشی از ضعف باشد، متوقف مى‏کند.

– عرق بیدمشک یکی از آرامبخش‌های گیاهی محسوب می شود، این خاصیت عرق بیدمشک به دلیل وجود ترکیباتی به نام ژرانیون سالیسین و تانن در آن است.

– از دیگر خواص عرق بیدمشک، رفع درد و خستگی ناشی از کار و فعالیت زیاد است.

– برای درمان یرقان عرق بیدمشک، عرق بید، عرق کاسنی و عرق شاه تره را روزی سه بار، هر بار یک استکان همراه با دو گرم تخم خرفه مخلوط و میل کنید.

– برای رفع سردرد و سرگیجه ناشی از سودا بایستی از شربت عرق بیدمشک و گلاب استفاده کنید.

– مصرف آن برای درمان کم خونی مفید است.

– سردردها و علایم قاعدگی را تسکین می دهد.

– دردهای مربوط به بیماری های التهابی مانند التهاب استخوان و مفصل را کاهش می دهد.

– برای تقویت حافظه مفید است.

 

عوارض جانبی عرق بیدمشک:

– عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد.

–  زنان باردار و کودکان کمتر از دو سال نیز باید در مصرف این عرق احتیاط کنند.