فواید و خواص میخک

فواید و خواص میخک
میخک

میخک یکی از معروف‌ترین ادویه‌های موجود در جهان است. نام علمی میخک caryophillium aromaticus است. میخک در واقع غنچه‌های گل درخت میخک از خانواده‌ی موردیان (میرتاسه) است. گل میخک از ادویه جات بومی کشورهای آسیایی مانند اندونزی، هند، پاکستان و حتی مناطقی از آفریقای شرقی می باشد.  میخک فصلی نیست و می‌توان آن را در سرتاسر طول سال پیدا کرد. میخک دارای طعم خاصی می باشد مانند ترکیبی از احساس تندی و گرمی که با هم آمیخته شده باشند. میخک دارای طبعی خیلی گرم و خشک است و خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. در این مطلب با گوشه ای از خواص میخک آشنا می شویم.

 

خواص میخک:

معده و دستگاه گوارش

در طب سنتی چین از میخک برای درمان حالت تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. بعضی از ترکیب‌های یافت شده در میخک برای تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی خاصی که هاضمه را بهبود می‌بخشند موثر هستند. گوارش سالم سوخت‌ و ساز بدنی سالم‌تری ایجاد خواهد کرد و جذب مواد مغذی به شکل بهینه خواهد بود.

به علاوه میخک تأثیر بی‌حسی موضعی دارد و به همین دلیل برای درمان معده درد و حالت تهوع مفید است.

بنر گل من و تو

 

ضد میکروب

میخک دارای خاصیت ضد میکروبی است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که برخی خواص ضد میکروبی یافت شده در میخک برای کشتن باکتری‌های وبا موثر هستند. مطالعات بیشتر بیان کرده‌اند که میخک راه‌حلی کارامد برای کشتن شمار زیادی از پاتوژن‌های (میکروب‌های بیماری‌زا) انسانی است.

 

فواید و خواص میخک
میخک

 

ضد سرطان

میخک منبع آنتی‌اکسیدان ها‌ است که برای مبارزه با رادیکال‌های آزادی که می‌توانند باعث رشد سلول‌های سرطانی شوند فوق‌العاده هستند. بنابراین از ایجاد و رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که میخک به دلیل برخی از خواص مانند خواص آنتی-کارسینوژنیک و پیشگیری شیمیایی، می‌تواند به روشی بسیار کارآمد سرطان ریه را در مراحل اولیه درمان کند.

 

کبد

خواص ضد هپاتیتی موجود در میخک برای سلامت کبد مفید است. زیرا در طی فرایند سوخت و ساز، مقدار آنتی اکسیدان کبد می‌تواند به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و خواص ضد هپاتیتی اثر منفی آن را خنثی کرده و از کبد محافظت می کند.

 

سیستم ایمنی بدن

میخک دارای مقادیر زیادی ویتامین C می باشد که برای سیستم ایمنی بدن بسیار خوب است. به علاوه،‌ میخک به تولید سلول‌های سفید خون نیز کمک می‌کند و همزمان حساسیت بالا را درمان می‌کند.

 

دیابت

ترشح انسولین در بدن برای کنترل سطح قند خون ضروری می باشد. اما به دلیل عواملی، بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند یا مقدار انسولین برای تنظیم سطح قند خون در جریان خون کافی نیست که سبب ابتلا به بیماری دیابت می شود. استفاده ازمیخک می‌تواند تولید بهینه‌ی انسولین را برای تنظیم سطح قند خون تضمین کند.

 

درد دندان

میخک برای کاهش درد دندان مفید است. همچنین به کاهش عفونت‌های دهانی کمک می‌کند. آغشته کردن محل پوسیدگی دندان به روغن میخک در تسکین درد دندان موثر است.

اوژنول همانند بی‌حس‌كننده‌های موضعی موجب مهار هدایت پیام‌ها از گیرنده‌های حس درد به طور محیطی می‌شود و با مهار التهاب و تاثیر بر مسیر درد به صورت مرکزی موجب تسكین درد مزمن نیز می گردد. میخک در حدود 20 برابر قدرتمندتر از اوژنول و دیگر ترکیبات ضد درد می باشد.

 

عوارض جانبی میخک

مصرف خوراکی میخک برای اغلب مردم عوارض خاصی ندارد.

زیاده روی در مصرف خوراکی روغن گل میخک ممکن است سبب آسیب به لثه ها و غشای مخاطی دهان شود. همچنین مصرف میخک خشک احتمال بروز حساسیت و تحریک دهان و آسیب به بافت های دندانی را به همراه دارد.

استنشاق بوی سیگار میخک ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی و عفونت های ریوی شود.

مصرف خوراکی روغن میخک در کودکان توصیه نمی شود و ممکن است باعث بروز عوارض شدیدی همچون تشنج و آسیب کبدی شود.

مصرف میخک به مقدار خوراکی در خانم های باردار و شیرده مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی بهتر است با پزشک خود مشورت کنند.

روغن گل میخک حاوی ماده شیمیایی به نام اوژنول می باشد که باعث کاهش لخته شدن خون می شود. بنابراین حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف آن خودداری کنید.