فواید و خواص چای رویبوس برای بدن

فواید و خواص چای رویبوس برای بدن
چای رویبوس

چای رویبوس (Rooibos Tea) یا چای قرمز یا چای بوته‌ی سرخ، جزء گیاهان بومی کشور آفریقای جنوبی است. محل رویش این گیاه در نواحی کوهستانی یکی از استان‌های آفریقای جنوبی است. رویبوس به زبان مردم آفریقای جنوبی به معنی بوته‌ی قرمز است. چای رویبوس جایگزین خوشمزه و بدون کافئینی برای چای سیاه و چای سبز است. علاوه بر این دارای فواید و خواصی برای بدن است که در این مطلب با گوشه ای از خواص چای رویبوس آشنا می شویم.

رویبوس را با استفاده از برگ‌های یک درختچه به نام آسپالاتوس لینیرایز (Aspalathus linearis) درست می‌کنند. رویبوس سنتی با تخمیر برگ‌ها درست می‌شود، که آن‌ها را به رنگ قرمز قهوه‌ای درمی‌آورد. رویبوس سبز هم وجود دارد که تخمیر نشده است. این نوع رویبوس گران‌تر بوده و طعم علفی بیشتری نسبت به نسخه‌ی سنتی آن دارد. نکته‌ی دیگر رویبوس سبز این است که آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به رویبوس قرمز سنتی دارد.

 

خواص چای رویبوس برای بدن:

– آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای رویبوس، باعث افزایش کلسترول اچ‌دی‌ال، کاهش کلسترول ال‌دی‌ال، و جلوگیری از انسداد دیواره‌های عروقی خونی، و در نتیجه، بهبود وضعیت گردش خون می‌شوند.

بنر گل من و تو

– آسپالاتین و نوتوفاگین موجود در چای رویبوس  برای تقویت دستگاه ایمنی بدن و محافظت از بدن در برابر تمام انواع بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی معمولی، بیماری‌های ویروسی، و آنفولانزا ضروری هستند.

– چای رویبوس برای بهبود سلامت مو مفید است

– چای رویبوس برای تسکین استرس، برای درمان تنش‌های عصبی و هایپرتنشن مفید است.

– چای رویبوس فشار خون بالا را درمان می کند.

– چای رویبوس کافئین است. بنابراین برای درمان بی خوابی مفید است

– چای رویبوس باعث بهبود وضعیت خلق و خو می شود.

– آسپالاتین در چای رویبوس، به ایجاد تعادل در قند خون، بهبود مقاومت به انسولین در بدن، ترغیب جذب گلوکز در ماهیچه‌ها، و هم‌چنین افزایش ترشح انسولین از لوزالمعده کمک می‌کند.

– چای رویبوس حاوی مواد معدنی نظیر منگنز، کلسیم، و فلوراید است. بنابراین می‌تواند به حفظ ساختار سالم استخوان‌ها و دندان‌ها و پیشگیری از بروز درد مفاصل، پوکی استخوان، و آرتریت کمک کند.

– چای رویبوس به خاطر وجود عوامل ضد اسپاسمی به تسکین گرفتگی شدید معده، درد شکمی، و هم‌چنین بهبود گوارش کمک می کند. هم‌چنین یک داروی طبیعی برای درمان روده‌ی تحریک پذیر، اسهال، و سایر مشکلات روده‌ای است.

– اسید آلفا هیدروکسی موجود در این چای برای سلامت پوست بسیار مفید است.

– چای رویبوس برای تسکین علائم آلرژیک نظیر اگزما، برونشیت مربوط به آلرژی، التهاب مخاط بینی آلرژیک (رینیت آلرژیک)، و بسیار موثر است.

– چای رویبوس برای درمان بیماری آسم و واکنش‌های آلرژیک (حساسیت) فصلی مفید است.

فواید و خواص چای رویبوس برای بدن
چای رویبوس

 

عوارض جانبی چای رویبوس:

– مصرف بیش از حد چای رویبوس به‌صورت روزانه موجب افزایش آنزیم‌های کبد می‌شود، که  می‌تواند باعث مشکل کبدی شود.

– برخی ترکیبات موجود در این چای فعالیت‌های استروژنی از خود نشان داده‌اند، به این معنی که می‌توانند موجب تولید استروژن، هورمون جنسی زنانه شوند. بنابراین برخی منابع توصیه می‌کنند افرادی که دچار شرایط خاصِ حساسیت به این هورمون هستند، مثل مبتلایان به سرطان سینه، بهتر است چای رویبوس مصرف نکنند.