فیبروم چیست و از کجا بفهمیم فیبروم رحم داریم؟

فیبروم چیست و از کجا بفهمیم فیبروم داریم؟
فیبروم چیست و از کجا بفهمیم فیبروم داریم؟

فیبروم چیست و از کجا بفهمیم فیبروم رحم داریم ؟ : یکی از مقوله های شایع و پرتکرار فیبرومهای رحمی! بدون شک یکی از مشکلات شایع بین خانمها فيبروم رحميه که خانمهای زیادی در سنین بین 25 تا 45 سالگی با اون مشکل پیدا میکنن. چرا اکثر مراجعین در این سن برای درمان فیبروم میان؟ به این خاطر که فیبروم میتونه برای بچه دار شدن مشکل ساز شه. در اصل فیبرومهای معمولا خوش خیمن و طی سونوگرافی بصورت اتفاقی مشخص میشن! فیبرومها در بسیاری از موارد علتی برای نازایی نیستن. تقریبا در 10 درصد موارد میتونه موجب نازایی شه. اما مشکلی که در دوران بارداری ایجاد میکنه معمولا حادتر و مهمتره.

فیبروم چیست ؟

فیبروم چیست ؟
فیبروم چیست ؟ فیبروم رحم

🔹اگر خانمی با وجود فيبروم رحمي در رحم حامله شه این احتمال وجود داره که در دوران بارداری بدلیل تغییرات هورمونی این فیبرومها بزرگتر بشن. رشد فیبروم معمولا با درد و خونریزی همراهه. بعضی وقتها هم با تب بالا همراهه. پزشک در این موارد باید خیلی مراقب باشه. چون مواردی پیش میاد که بعد از مراجعه به بیمارستان، فکر می کنن مشکل از آپاندیسه و به دلیل خطراتش، آپاندیس رو خارج می کنند. همین عملهای اشتباه میتونه باعث زایمان زودرس بشه!

🔸فیبرومها، توده های عضلانی هستن که منشا اونها بافت عضلانی رحمه. علت اصلی ایجاد این دسته از توده های خوش خیم نامشخصه. اما علتهای مختلفی روی ایجاد فیبروم موثره. مهمتر از همه، عوامل ژنتیکی هستن. کسانیکه خواهر یا مادرشون دچار فیبروم شدن، احتمال ابتلا به فیبروم رحمی شون بالاست.

بنر گل من و تو

عوامل هورمونی هم در تشکیل فیبروم خیلی موثرن. مثلا خانمهایی که دارای اضافه وزن هستن یا خانمهایی که در سنین پایین قاعدگی رو تجربه می کنند بیشتر در معرض فیبرومهای رحمی هستن. (علتش هم میزان بالای استروژن در بدن این افراده!)🌹
.
🔹بد نیست بدونین داشتن چند بارداری و ورزش کردن و رژیم غذایی سالم و مصرف پایین گوشت قرمز در عدم ابتلا به این مشکل تاثیر داره!

از کجا بفهمیم فیبروم رحم داریم ؟

خب وقتی گفتم فيبروم رحمي با اینکه خوش خیمه اما شایعه، برای خیلی ها سوال شد از کجا بفهمیم که فیبروم داریم یا نه؟ مسلما تشخیص توده های فیبرومی با استفاده از سونوگرافی صورت می گیره. اما قبل از اون چندتا از نشانه های فیبروم رو براتون میگم.

علائم اولیه فیبروم رو هم مرور کنید

🔹احساس سنگینی در ناحیه شکم و لگن و داشتن این حس که چیزی توده ای در این ناحیه وجود داره و یا داره رشد میکنه مهمترین و اصلی ترین علامت فیبرومه!🌹

🔸فیبرومها موجب پریودهای خیلی شدید میشن. بر اثر این پریودهای شدید مشکلات کم خونی و فقر آهن به وجود میاد و در نتیجه علائمی مثل خستگی، تنگی نفس، سرگیجه و تپش قلب بین این خانمها شایع میشه.

🔹خونریزی و لکه بینی بین پریود بطور کلی یه مساله منفیه. خیلی علتها میتونه داشته باشه که فیبروم رحم یکی از بهترینها و کم خطرترین هاش محسوب میشه! خانوما خواهشا لکه بینی بین دو پریود رو جدی بگیرن!🙏

🔸درد در ناحیه کمر، پاها یا لگن یکی از نشانه های فیبرومه. جای درد بستگی به جای فيبروم رحمي داره.

🔹اگر افزایش وزن شما تنها داره در ناحیه شکمی اتفاق میفته این مورد هم میتونه از علائم فیبروم رحم باشه. افزایش وزن باید در بدن پخش بشه و همزمان قسمتهای دیگه بدن هم چاق شن. اگر فقط شکمتون داره چاق میشه شاید فیبروم در حال رشده.

از کجا بفهمیم فیبروم داریم
از کجا بفهمیم فیبروم داریم

فیبروم و فشار به مثانه

🔸فیبروم میتونه باعث شه به رکتوم و یا مثانه هم فشار بیاد. در اینصورت خانم دچار یبوست یا ادرارهای مکرر میشه!

🔹راستی فیبروم بعضی وقتها باعث درد در رابطه جنسی هم میشه. این هم بخاطر فشاریه که فیبروم به واژن میاره یا داره به درون واژن میفته!🌹

🔸اینهایی که گفتم علایم شایعی هستن که خانمهای مبتلا به فیبروم های بزرگ حسشون می کنن. وگرنه خیلی وقتها فیبروم اصلا بدون هیچ علامتی و جز با سونوگرافی و چکابهای سالیانه مشخص نمیشه. البته فیبرومها خیلی جای نگرانی ندارن و با روشهای مختلف قابل درمانند. پس خیلی نگران نباشین و فکر نکنید که واااااای یه چیزی گرفتم مثل سرطان!😉

حال که با مفهوم فیبروم چیست اشنا شدید و اینکه از کجا بفهمیم که فیبروم داریم باید به فکر درمان و رفع این مشکل باشیم که در مقاله ای جدا به بررسی فیبروم رحم خفیف و درمان اون و همچنین عمل جراحی فيبروم رحمي می پردازیم.

متن از دکتر متین ذاکرین