قارچ | ویتامین های قارچ | خواص قارچ

قارچ-ویتامین-های-قارچ-خواص-قارچ
قارچ-ویتامین-های-قارچ-خواص-قارچ

از گذشته های دور قارچ ها را از مراتع و جنگل ها جمع آوری می کردند و همین سبب در دسترس نبودن قارچ میشد ولی امروزه در کارگاه های صنعتی تولید می شود و تمام فصول سال در دسترس همه قرار دارد.

قارچ ها خوراکی خوشمزه ای هستند که انواع بسیار زیادی دارند. شاید دور از ذهن باشد که 140 هزار نوع قارچ در دنیا داریم که فقط 10 درصدشان را می شناسیم. این گیاه کلروفیل ندارد و برای رشد، مواد مغذی مورد نیازش را از گیاهان و … جذب می کند. قارچ خواص زیادی دارد؛ از جمله اینکه برای پیشگیری از کلسترول بالا، سرطان سینه و پروستات و دیابت خیلی مفید است و به کاهش وزن و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. قارچ به دلیل اینکه سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینواسید، آنتی‌بیوتیک و آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند برای رشدتان مفید باشد و از شما در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت کند.

سرانه مصرف قارچ در چین حدود 5000 گرم، در انگلستان حدود 2000گرم و در ایران کمتر از 500 گرم (یعنی حدود ده برابر کمتر از چین) است. میانگین مصرف قارچ در دنیا حدود 1500 گرم در سال است.

بنر گل من و تو

یادتان باشد قارچ جزء گروه سبزیجات است و نیاز روزانه انسان به این گروه، 5- 3 واحد است. در قارچ‌ها سخن از پروتئین به میان نمی‌آوریم، زیرا سبزیجات اصولاً دارای پروتئین کمی هستند. گوشت در حدود 20 درصد پروتئین دارد، ولی پروتئین قارچ تنها در حدود 3- 2 درصد است، یعنی10 برابر کمتر.

ویتامین های موجود در قارچ:

ویتامین های موجود در قارچ
ویتامین های موجود در قارچ

ویتامین B2: حدود 21 درصد از مقدار توصیه شده ریبوفلاوین را تامین می‌کند.

ویتامین B3: حدود 30 درصد از مقدار توصیه شده نیاسین را تامین می‌کند.

ویتامین C:‌ حدود 6 درصد از مقدار توصیه شده ویتامین C را تامین می‌کند.

ویتامین B9: حدود 9 درصد از مقدار توصیه شده اسید فولیک را تامین می‌کند.

املاح

سلنیوم: تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد سرطان است. مصرف صد گرم قارچ 16 درصد نیاز روزانه سلنیوم را مرتفع می‌کند.

پتاسیم: برای قلب وفشار خون بالا مفید است. مصرف صد گرم قارچ، 17درصد نیاز روزانه پتاسیم را مرتفع می‌کند.

فسفر: به استحکام استخوان و دندان کمک می‌‌کند. مصرف صد گرم قارچ، 12درصد نیاز روزانه فسفر را مرتفع می‌کند. فسفر موجود در قارچ کارایی مغز را افزایش داده و برای کودکان و دانش آموزان می‌تواند در تقویت حافظه و کارایی مغز موثر باشد.

روی: تقویت کننده سیستم ایمنی وضد عفونت است. مصرف صد گرم قارچ، 6 درصد نیاز روزانه روی را مرتفع می‌کند.

مس: خونساز است. مصرف صد گرم قارچ، 30 درصد نیاز روزانه مس را مرتفع می‌کند.

از آنجایی که قارچ تقریباً چربی در خود ندارد منبع خوبی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلب و عروق محسوب می‌شود.

ویتامین D موجود در قارچ – تقویت استخوان

اکثر مواد غذایی ویتامین D دارند مانند ماهی، قارچ و یسری از پنیرها. افرادی که به مدت طولانی در خانه هستند به هر دلیلی دچار کمبود ویتامین D می شوند. و همین سبب صدمه زدن به استخوان ها می شود. ویتامین F موجب جذب کلسیم می شود و بلافاصله در استخوان ها بکار می رود. یک پرس قارچ (200 گرم) نیاز روزانه به ویتامین D را تامین می کند.

قارچ دشمن دیابت

قارچ دشمن دیابت
قارچ دشمن دیابت

از آنجایی که قارچ چربی و کلسترول ندارد و سرشار از پروتئین می باشد برای دیابتی ها یک رژیم غذایی کم انرژی می باشد. علاوه بر آن قارچ مقدار زیادی انسولین دارد و همچنین آنتی بیوتیک های طبیعی موجود در قارچ به درمان عفونت ها و دردها کمک بسیار زیادی می کند.

قارچ و رفع خستگی

قارچ یک منبع خوب آهن می باشد و 90 درصد این آهن جذب بدن می شود. با این جذب آهن گلبول های قرمز بیشتری تولید می شود که همین موجب افزایش سلامتی و افزایش قدرت فرد می شود.

این هم از تعداد کمی از فواید قارچ حالا برید سراغ روش شستن قارچ

روش صحیح شستن قارچ ها

روش صحیح شستن قارچ
روش صحیح شستن قارچ

همانطور که در بالا گفتیم قارچ از آب تشکیل شده است پس هنگام شستن قارچ آنها را به حال خود در آب رها نکنید تا آب بیشتری جذب کند و در هنگام پخت و پز آب غذایتان بیشتر شود.

بهتر است با مقدار کمی آب گرد و غبار قارچ ها را بگیرید و پس با کمک حوله ای ذرات سیاه روی قارچ را تمیز کنید.