قیچی باغبانی و نکات کاربردی

قیچی باغبانی و نکات کاربردی

قیچی باغبانی یک ابزار پرکاربرد برای تمامی علاقه مندان به گل و گیاه، یاغ دار، یا گلخانه دار یا هرجایی که به نحوی با گل و گیاه سر و کار دارد می باشد. قیچی باغبانی برای بریدن شاخه ها و اصلاح درختان یا به اصطلاحی هرش و اصلاح، تهیه قلمه و … بکار برده می شود.

انواع قیچی باغبانی

انواع مختلفی از قیچی های باغبانی وجود دارند که همگی آن ها یک کار را انجام می دهند و آن هم قطع شاخه ها و برگ های گیاهان می باشد. قیچی باغبانی دارای یک دسته که کار اهرم را انجام می دهد و دو تیغه فلزی تیز است که عمل برش را انجام می دهد.

دو نوع قیچی داریم. یکی دسته کوتاه و دیگری دسته بلند. که قیچی دسته کوتاه برای هرس درختان، شاخه های نازک و گل ها استفاده دارد. ولی قیچی دسته بلند برای هرس پرچین ها و شاخه هایی با ضخامت بیش تر یا در ارتفاع بالاتر کاربرد دارد. این نوع از قیچی باید باریک و خیلی تیز باشد.

بنر گل من و تو

قیچی باغبانی

نکات کاربردی قیچی باغبانی

برای اینکه یک قیچی خوب داشته باشیم باید به این ویژگی ها دقت کنیم.

اول این که قیچی باید خوش دست باشد. موقعی که قیچی بسته می شود باید تیغه ها کاملا جفت شوند و روی هم قرار بگیرند. مهمتر اینکه تیغه قیچی باغبانی باید کاملا تیز باشد و جنس آلیاژ آن مرغوب باشد. همیشه بعد از انجام دادن کار باغبانی به خوبی قیچی را تمیز کنید. هیچگاه قیچی باغبانی را در محیط مرطوب نگهداری نکنید. تیغه ها را چرب کنید تا دچار زنگ زدگی نشوند. با این قیچی شاخه های خشک را برش ندهید زیرا این کار باعث کندی قیچی شما خواهد شد. پیچ میانی تیغه ها را چرب کنید.

تیغه های قیچی هر چند وقت یکبار، به نسبت میزان کاری که انجام داده اید نیاز به تیزکاری دارند. لبه قیچی باید از یک طرف تیز شوند و طرف دیگر صاف بماند. معمولا برای تیز کردن تیغه ها از سوهان، ماشین سنگ زنی و یا سنگ دستی استفاده می کنند.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: