مشکلات نگهداری آشوریا با اچوریا

مشکلات نگهداری آشوریا با اچوریا
مشکلات نگهداری آشوریا با اچوریا

مشکلات نگهداری آشوریا یا اچوریا : در نگهداری اشوریا شاید دچار مشکلاتی مثل ریزش ، زرد شدن برگ و یا قهوه ای شدن ساقه گیاه بشید که ما در این مطلب به بررسی برخی از رایج ترین مشکلات نگهداری آشوریا یا اچوریا می پردازیم پس حتما این مطلب رو اگر اشوریا دارید دنبال کنید شاید مشکلتون رو بتونید حل کنید.

تفاوت آشوریا با آئونیوم

خیلی ها این دو تا گیاه رو با هم اشتباه میگیرن میتویند این دو تا گیاه رو در مطلبی که برای اشوریا و آئونیوم قرار دادیم اطلاعاتشون رو مطالعه کنید ولی در کل اگر بخواهیم کوتاه و مختصر بگیم آئونیوم دارای ساقه است و در بالای ساقه برگ ها تشکیل می شوند  ولی برعکس در اشوریا ساقه گیاه دیده نمیشه و برگهای اون در حول یک محور تشکیل میشه به همین راحتی.

آئونیوم
آئونیوم

ریزش برگ آشوریا بخاطر نور مستقیم

یکی از علت های ریزش برگ این گیاه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم هست، مهمترین نکته در نگهداری آچوریا مکان مناسبی برای قرار دان گیاه با توجه به نیاز گیاه به نور و… توجه داشته باشید که از قراردادن گلدان در محل هوای گرم یا سرد و محلهای پر تردد که باعث صدمه به گیاه می شود و یا نزدیک به وسایل سرمایش(کولر) و یا گرمایشی جدا خودداری شود. و گیاه رو زیاد جابجا نکنید.

بنر گل من و تو
ایجاد لکه روی برگ های

اگر گیاه شما پشت برگهاش لکه های سیاهی ایجاد شده و یا بعضی برگها کل سطح زیرین سیاه شده و بعضی هم لکه های فرورفته کوچک و بزرگ و یا برگ های پایینی هم زد میشن و میریزن باید سعی کنید گلدان را دور از نور مستقیم قرار دهید. (نور فیلتر شده بهتر است) چون این گیاه همانطور که در بالا گفتم به نور مستقیم حساس هست.و دیگر دلایل این مشکلات میتونه از آبیاری باشه تا حد امکان آبیاری گیاه رو کم کنید  و اجازه بدین که خاک گلدان کاملا خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید.لکه های روی برگها بیشتر به علت آفتاب و صدمات میباشد و نشانه وجود قارچ در گیاه نیست.

مشکلات نگهداری آشوریا یا اچوریا
مشکلات نگهداری آشوریا یا اچوریا
وجود حشرات ریز سیاه در آشوریا

شما باید از حشر کش برای از بین بردن حشرات استفاده کنید به این شکل عمل کنید که ابتدا آچوریا رو با یک محلول کاملا رقیق آب و صابون که عطر نداره یا مایع ظرف شویی سمپاشی کنید(البته از حشره کش های خانگی هم میتونید استفاده کنید ولی بهتر در اولین قدم سمت مواد شیمایی شدید نرید). اگر از حشره کش های خانگی استفاده میکنید از فاصله 20 سانتیمتری این عمل رو انجام بدین و مقدار اسپری هم خیلی کم باشه. این سم پاشی رو در زاویه های مختلف انجام بدین تا گیاه شما کاملا به آب و مایع ظرف شویی آغشته بشه.

شما این عمل رو به فاصله 4 روز و به تعداد 2 الی 3 بار انجام دهید اگر حشرات از بین نرفت از حشره کش های مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید.

سوختگی لبه برگ آچوریا

دلایل مخلتفی برای سوختگی لبه برگ آچوریا وجود داره که باید بررسی بشه این عوامل عبارت اند از افراط و تفریط در آبیاری ، زیاد و یا کم بودن نور و درجه حرارت از این عوامل هستندف حتما شرایط را به تنهایی روی گیاه خود بررسی کنید و مشکل را به تناسب عامل حل کنید.

جمع شدن برگهای آشوریا

جمع شدن برگ آشوریا هم میتونه به آبیاری زیاد و کم و همچنین کمبود مواد مغذی در خاک گلدان بستگی داشته باشه، حتما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود  سپس اقدام به آبیاری کنید و زمانی که گیاه رو میخواهید آبیاری کنید حتما اجازه بدین چند قطره آب از زیرگلدان خارج بشه و گیاه خودتون رو با کودهای مخصوص کاتوس هر سه هفته یکبار در تابستان و بهار تقویت کنید.

جمع شدن برگ آشوریا
جمع شدن برگ آشوریا
آبیاری آچوریا

سعی کنید برای آبیاری این گیاه آب لوله کشی را به مدت 24 ساعت در محیط قرار دهید و سپس با آن آب گیاه رو آبیاری کنید، به هیچ وجه گیاه رو با آب سرد آبیاری نکنید و همچنین زهکشی گادان رو بررسی کنید که آب در گلدان جمع نشه که باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود.از ریزش اب روی برگها خودداری کنید .

رشد علفی آشوریا

اگر گیاه شما رشد علفی داره یعنی ساقه بزرگ میشه ولی فاصله بین برگ ها زیاد هست و برگ های اون کوچیک حتما نیاز نوری گیاه تامین نمیشه حتما گیاه رو به مکانی پر نور منتقل کنید ، توجه داشته باشید که نور فیلتر شده به گیاه بدین.

میزان مجاز استفاده از کود برای این گیاه و رفع مسمومیت

در دادن مواد شیمیایی باید دقت کنید و به هیچ وجه زیاده روی نکیند چون باعث از بین رفتن شادابی گیاه خواهد شد و باعث مسمومیت گیاه خواهد شد. مقدار صحیح مصرف حدودا یک قاشق چای خوری کود را در یک لیتر آب حل نمایید و به صورت آبیاری هر 2 هفته یکبار به گیاه بدهید برای رفع اثرات مسمومیت گلدان را به حمام برده و گلدان را در ظرف بزرگتری حاوی اب (مانند وان)قرار دهید تا کل سطح خاک را در بر بگبرد وبه طور کامل از آب اشباع شود ودیگر حباب اکسیژنی از ان خارج نشود(حدودا 20 دقیقه)سپس گلدان را خارج کنید تا آب اضافی از سوراخ های انتهایی خارج گردد. این کار فقط جلوی گسترش عارضه را میگیری.

اگر سوالی در خصوص مشکلات و نگهداری آشوریا یا اچوریا دارید در قسمت نظرات بیان کنید تا پاسخ داده شود.

مطالب مرتبط:

مشکلات گیاهان هوازی و رفع آن

مشکلات گل شب تاب یا گینورا

مشکلات و بیماری های پوتوس (پتوس)

بررسی تمامی مشکلات برگ عبایی