مشکلات و پرسش های گل آزالیا

مشکلات و پرسش های گل آزالیا
مشکلات و پرسش های گل آزالیا

مشکلات نگهداری گل آزالیا : همانطور که میدانید گل آزالیا یکی از زیباترین گل و درخچه هایی هست که میشه تو خونه نگهداری کرد، شما برای اطلاع از نحوه نگهداری از گل آزالیا میتوانید مطلب معرفی و نگهداری این گیاه زیبا در وب سایت گل من و تو مراجعه کنید و ما در این مطلب قصد داریم تا برخی از مشکلاتی که در نگهداری آزالیا امکان داره براتون پیش بیاد رو مورد بررسی قرار بدیم.

مشکلات نگهداری گل آزالیا

برای اینکه به مشکلات این گیاه بپردازیم بهتر هست اول برخی سوالات متدوال در خصوص شرایط نگهداری گل آزالیا را مطالعه کنیم.

آیا میتوان آزالیا را در فصل زمستان بیرون نگهداری کرد؟

بنر گل من و تو

به هیمچ وجه این کار را انجام ندهید. البته این توصیه برای عزیانی هست که در تهران و یا سایر شهرهایی هستند که زمستان هوا سر میشه. برای انتقال گلدان به محیط بیرون زمانی اقدام کنید که وقتی خطر یخبندان برطرف شد باشد و سپس گلدان را در محلی سایه و بدون باد منتقل کرد و تا اوایل پاییز به کوددهی، آبیاری و مه پاشی ادامه داد . در پاییز گلدان به محلی خنک در خانه منتقل کنید.

آیا گل آزالیا را میتوان در نور متوسط به پایین نگهداری کرد؟

خیر.همانطور که شرایط نگهداری این گیاه را مطالعه کرده اید گیاه آزالیا از آن دسته از گیاهان است که به نور زیاد ولی غیر مستقیم برای رشد و پرورش نیاز داره شما میتونید این گیاه رو در آپارتمان نگهداری کنید ولی به یک محیط پر نور و دمای خنک(18 درجه) نیاز داره.

آزالیا چند روز در هفته نیاز به آبیاری دارد؟

همانطور که میدونید آبیاری این گیاه از اهمیت ویژه ای برخوردار هستش پس سعی کنید که خاک گلدان آزالیا هیچ وقت خشک نشه، اینجوی میشه گفت که آبیاری زیاد در کل سال یک امر ضروری برای این گیاه به حساب میاد. (البته توجه داشته باشید که لبیاری با آب بدون املاح و تصفیه شده انجام بشه). در فصل های گرم سال 4 الی 5 بار و در فصل های سرد سال 2 بار در هفته آبیاری انجام بشه.

کوددهی آزالیا از چه زمانی شروع میشه؟

کود مورد نیاز آزالیا را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از فروردین تا شهریور ، به گیاه داد تا گیاهی شاداب و سرحال داشت.

ریزش برگ آزالیا هنگام گلدهی

اگر شما از این گیاه به صورت درست و صحیح مراقبت نکنید حتما برگ ها و گلهای اون در مدت 2 هفته خواهند ریخت. برای داشتن یک گل شاداب و همچنین گل دادن گیاه برای چند هفته قرار دادن گلدان در محلی پر نور و خنک هستش و در کنار اون خیس نگه داشتن خاک گلدان هست. ولی توجه داشته باشید که حتما پس از گلدهی و خشک شدن گلها فورا گل ها را بچینید تا انرژی گیاه برای تشکیل دانه نشود و رشد گیاه متوقف نشه.

تنش پس از جابجایی آزالیا
تنش پس از جابجایی آزالیا

تنش پس از جابجایی آزالیا

اگر شما آزالیا خریداری کرده اید و یا از مکانی به مکان دیگه جابجا میکنید و سپس مشاهده میکنید که برگ گیاه زرد میشه و میریزه و یا گل ها و گنچه های اون زرد میشن و میریزن زیاد نگران نباشید چون گیاهتون دچار تنش شده که پس از جابجایی تا حدی طبیعی میتونه باشه. هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می آورید برخی از برگ های آن زرد یا قهوه ای خواهند شد؛ انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته ، مجدداً رشد کنند.

بجای نگران شدن بهتر هستش که از گیاهتون خوب مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشه. شرایط نگهداری از گل آزالیا را از اینجا مطالعه کنید. برگ هایی که از این پس رشد خواهند کرد می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند. مشکلات گیاه تا دو هفته پس از جابجایی طبیعی است و به مروراین مشکلات کم خواهد شد. در ضمن دمای مناسب این گیاه 12-18 درجه است.

ریزش برگ آزالیا و نارس شدن گلها

دلایل متعددی برای ریزش برگ آزالیا وجود داره که یکی از اونها آبیاری کم و هوای گرم و خشک هستش برای آبیاری این گیاه حتما از روش آبیاری از بالا اقدام کنید.گلدان را باید دور از منبع حرارتی قرار داد و روزانه برگها را مه پاشی کرد توجه داشته باشید که مه پاشی را روی برگ ها انجام دهید و از مه پاشی گلها و غنچه ها خودداری کنید .آفتاب خیلی زیاد و آب خیلی کم می تواند منجر به نارس ماندن گلها شود. پس از اينكه گل دادن آزاليا تمام شد گلهاي خشك شده را جدا كرده و گلدان را در محلي كه نور كافي به آن برسد و حرارت 6 تا 8 درجه سانتيگراد قرار داده و از ميزان آب دهي کم کنید. جوانه هاي جديد را نيز از شاخه ها بايد جدا کنید

توجه داشته باشید دمای بالا علت ریزش برگهای آزالیا میتونه باشه

ریزش برگ آزالیا و نارس شدن گلها
ریزش برگ آزالیا و نارس شدن گلها

خشکی نوک برگ آزالیا

خشکي نوک برگ آزالیا علت های زیادی میتونه داشته باشه که از جمله این علت ها یمیتوان به :گرما و نور زیاد، رطوبت کم و خشکی محیط، آبیاری کم و نامناسب اشاره کرد. برای حل این مشکل تک تک شرایط گفته شده را بررسی کنید و اگر مشکل گیاه شما رفع نشد باید گلدان را به خنکترین محل خانه و نور کافی منتقل کنید و حتما برای آبیاری از آب بدون املاح استفاده کنید.

هر روز باید به مقدار کم آبیاری شود. به طور کلی خاک آن باید همیشه مرطوب باشد.سعی شود خاک گلدان هیچوقت خشک نشود ، از باز بودن سوراخهای انتهایی گلدان و خروج آب اضافی از گلدان مطمئن بشید. از جمع شدن آب در زیر گلدانی جلوگیری کنید ویا داخل زیر گلدانی (بین گلدان و زیر گلدانی) یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد. این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است.در ضمن نباید از کود دامی برای این گیاه استفاده بشه.