مصرف گشنیز را در زمستان فراموش نکنید

مصرف گشنیز را در زمستان فراموش نکنید
مصرف گشنیز را در زمستان فراموش نکنید

سلام به دوستان عزیز گل من و تو. اغلب غذاهایی که در روزهای سرد زمستان می‌خورید می‌توانند کلسترولتان را بالا ببرند. اما نگران نباشید زیرا برگ‌های گشنیز می‌توانند کمک کنند سطح کلسترول بد خونتان را کاهش دهید. گشنیز، گیاهی است که به میزان فراوان در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه که بومی جنوب غرب آسیا و غرب تا شمال آفریقاست به طور گسترده ای در خاورمیانه، منطقه مدیترانه، هند، آسیای جنوبی، آمریکای لاتین، چین و آفریقا مورد مصرف قرار می گیرد. مصرف گشنیز علاوه بر دادن طعم و بوی مطبوع به غذا، دارای ارزش غذایی بالایی نیز هست.

گشنیز

گشنیز گیاه و سبزی معروفی است که در انواع غذاها استفاده می‌شود، هم به عنوان یکی از عناصر اصلی و هم برای تزئین.

از گشنیز می‌توانید در تهیه‌ی انواع سالاد و خوراک‌های سبزی‌جات یا گوشتی، دسرها و نوشیدنی‌ها استفاده کنید. برگ‌های گشنیز سرشار از ویتامین A، ویتامین K و ویتامین C هستند؛ بنابراین گیاه بسیار مفیدی است که در طی ماه‌های سرد سال باید بیشتر مصرف کنید تا سیستم ایمنی‌تان تقویت شود.

مصرف گشنیز را در زمستان فراموش نکنید
مصرف گشنیز را در زمستان فراموش نکنید

گشنیز : منبع غنی ویتامین C است

برگ‌های گشنیز 30 درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین C را تامین می‌کنند. این گیاه می‌تواند در پیشگیری و درمان آبله مفید باشد و همچنین به عنوان یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی عمل کند.

گشنیز : به کنترل فشارخون کمک می‌کند

خوردن برگ‌های گشنیز به آن‌هایی که دچار فشارخون بالا هستند توصیه می‌شود. کلسیم موجود در گشنیز با فرارسان‌های عصبی وارد تعامل شده و احتمال حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهند. پس برای حفظ سلامت قلب و عروقتان این روزها بیشتر گشنیز بخورید!

برگ‌های گشنیز ضد آلرژی‌اند

برگ‌های گشنیز به دلیل دارا بودن خاصیت ضد آلرژی، در فصل زمستان بسیار مفیدند. این برگ‌ها حاوی ترکیبات آنتی باکتریالی هستند که می‌توانند درمانی برای عفونت‌های قارچی یا باکتریایی باشند. بنابراین خوب است طی ماه‌های سرد زمستان، گشنیز بخورید تا آلرژی فصلی‌تان را کنترل کنید.

مصرف گشنیز را در زمستان فراموش نکنید
مصرف گشنیز را در زمستان فراموش نکنید

گشنیز : منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها است

برگ‌های گشنیز غنی از ویتامین C و آهن هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای سرد زمستان کمک می‌کنند. برای اینکه خودتان را در برابر سرماخوردگی بیمه کنید باید هر روز گشنیز بخورید تا از فواید آنتی‌اکسیدان معروف آن یعنی کوئرستین بهره‌مند شوید.

گشنیز : موجب تقویت سلامت استخوان‌ها می‌شود

مصرف برگ‌های گشنیز به افرادی که از آرتروز یا پوکی استخوان رنج می‌برند، توصیه می‌شود. سرمای زمستان می‌تواند برای استخوان‌ها ناراحت‌کننده باشد. بنابراین باید گشنیز بخورید تا با کلسیم و املاحی که دارد از سلامت استخوان‌هایتان محافظت کنید.

گشنیز : به تنظیم کلسترول کمک می‌کند

اغلب غذاهایی که در روزهای سرد زمستان می‌خورید احتمال دارد کلسترول خونتان را بالا ببرند؛ اما نگران نباشید زیرا برگ‌های گشنیز می‌توانند کمک کنند سطح کلسترول بد خونتان (LDL) را کاهش دهید. زیرا اسیدهای موجود در آن در کاهش کلسترول بسیار مؤثرند و ضمناً می‌توانند سطح کلسترول خوب خونتان (HDL) را نیز بالا ببرند.

گشنیز : تقویت‌کننده معده است

گشنیز گیاهی جادویی است که می‌تواند معده را تقویت کرده و مشکلات مرتبط با گوارش و حالت تهوع را تسکین دهد. این برگ‌ها به تولید مایعات و آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کنند. در فصل زمستان ممکن است غذاهای سنگینی بخورید که باعث ناراحتی معده شوند، پس با خوردن برگ‌های گشنیز می‌توانید از ناراحتی معده پیشگیری کنید.

مصرف گشنیز را در زمستان فراموش نکنید
مصرف گشنیز را در زمستان فراموش نکنید

ویتامین های موجود در گشنیز

گشنیز حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر است.سبزی گشنیز به عنوان دوای معده و بهبود دهنده عمل گوارش و هضم غذا شناخته شده است و تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن باعث دفع سرب و آلومینیوم نیز می شود.

فواید تخم گشنیز

تخم گشنیز نیرو دهنده قلب و نشاط آور است. تخم گشنیز خاصیت نیرو دهنده، هضم کننده غذا وباد شکن دارد.

تخم گشنیز را پودر کرده و به نسبت مساوی با شکر یا عسل مخلوط کنید که برای تقویت بدن بسیار مفید است.

برای نرم کردن سینه از جوشانده تخم گشنیز استفاده می کنند ، بدین صورت که 10 تا 30 گرم از آن را در یک لیتر آب دم کرده و مانند چای با شکر بنوشید.

برای بر طرف کرن تب و سرماخوردگی مفید است. برای این منظور یک سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه تهیه کنید و پس از چند مرتبه مصرف ، اثر معجزه آسای آن را ببینید.

تخم گشنیز شیر مادران شیرده را زیاد می کند ، برای این منظور باید 2 تا 5 گرم از آن را با کمی عسل تناول کنند.

تخم گشنیز قاعده آور و ادرار آور است.

برای تسکین درد دندان تخم گشنیز بجوید.

خوردن تخم گشنیز معده را تقویت می کند و به همراه غذا به هضم آن کمک می کند. معده و روده را ضد عفونی می کند و کرم کش است. برای این منظور 2 تا 5 گرم تخم بو داده آن مصرف شود.

جوشانده تخم گشنیز یا خوردن تخم گشنیز بو داده ، اسهال خونی و بیماری های عفونی روده مثل تب تیفوئید را بهبود می بخشد، چون شدیداً میکروب کش است.