معجزه سنبل الطیب

معجزه سنبل الطیب
معجزه سنبل الطیب

سنبل الطیب یا علف گربه گیاهیست بوته ای و چند ساله که دارای گل های خوشه ای ریز و زیبا به رنگ صورتی یا سفید است. این گیاه بسیار معطر است و گربه ها را به سمت خود جذب می کند و نوعی اثر روان گردانی روی آن ها دارد. نام علف گربه که به سنبل الطیب اطلاق می شود به دلیل همین ویژگی است.

قسمت مورد استفاده سنبل الطیب ریشه گیاه است که پس از خشک شدن به رنگ قهوه ای در می آید و بویی مطبوع دارد. ریشه سنبل الطیب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و در طب سنتی به خاطر خاصیت آرام بخشی و تسکین سیستم عصبی شهرت دارد و از قدیم برای داشتن خوابی آرام توصیه می شده است. به ویژه زمانی که بی خوابی و بدخوابی بدلیل ناراحتی های سیستم عصبی باشند سنبل الطیب تاثیر بیشتری خواهد داشت.

مکانیسم اثر سنبل الطیب برای درمان بی خوابی همچنان مورد بحث است و تحقیقات بسیاری در این مورد صورت گرفته است. اما مکانیسم هرچه باشد در مورد تاثیر سنبل الطیب بر بهبود بی خوابی و داشتن خوابی آرام جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. با هم به مرور چند خاصیت دارویی این گیاه شگفت انگیز می پردازیم:

بنر گل من و تو
معجزه سنبل الطیب
معجزه سنبل الطیب

کمک به داشتن خوابی عمیق و آرام

بی خوابی می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. همگی در برهه هایی از زندگی بی خوابی را تجربه کرده و با مشکلات ناشی از آن آشنا هستیم. این روزها بی خوابی مشکلی شایع در جوامع مدرن محسوب می شود.

مطالعات نشان می دهد سنبل الطیب مدت زمان به خواب رفتن را کاهش می دهد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. بنابراین اگر دچار بی خوابی یا بدخوابی هستید سنبل الطیب گزینه بهتری از داروهای خواب آور است و اثرات جانبی داروهای خواب آور را نیز ندارد.

ترکیبات انرژی زای موجود در ریشه سنبل الطیب موجب افزایش گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) درون مغز شوند. به همین دلیل مصرف این گیاه به ما کمک می کند تا بتوانیم راحتتر به خواب برویم و خواب عمیق طولانی تری داشته باشیم.
نوشیدن یک فنجان دمنوش سنبل الطیب به همراه یک قاشق عسل قبل از خواب یک نوشیدنی آرامش بخش برای داشتن خوابی آرام و عمیق است.

کاهش اضطراب و استرس

سنبل الطیب به دلیل اثر آرام بخشی که دارد در کاهش استرس و اضطراب نیز موثر است. این خاصیت سنبل الطیب به دلیل مواد شیمیایی موجود در این گیاه است که به گیرنده های خاصی از مغز مرتبط می شوند. سنبل الطیب با افزایش سطح اسید گاما آمینو بوتیریک تاثیری آرامش بخش دارد و عملکرد سلول های عصبی را تنظیم می کند.

حفظ سلامت قلب

سنبل الطیب به حفظ سلامت قلب کمک می کند. این گیاه عروق خونی را تقویت می کند و خاصیت ارتجاعی آن ها را افزایش می دهد. سنبل الطیب همچنین به کاهش فشار خون نیز کمک می کند. و از آنجا که بیماری های قلبی-عروقی یکی از دلایل عمده مرگ و میر در دنیای امروز است بنابراین گنجاندن دمنوش سنبل الطیب در برنامه غذایی انتخاب مناسبی خواهد بود.

تسکین سردردهای میگرنی

اثرات تسکین دهنده و آرام بخش سنبل الطیب باعث کاهش سردردهای میگرنی می شود و به ویژه در بهبود سردردهای ناشی از اضطراب و استرس بسیار موثر است. برای تهیه این دمنوش، کافیست تی بگ سنبل دمنوش سنبل الطیب را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و 3 الی 5 دقیقه صبر کنید.

تسکین علایم سندرم پیش از قاعدگی

خاصیت ضد انقباضی، تسکین بخش و آرامش بخش سنبل الطیب به کاهش ناراحتی های ناشی از گرفتگی و انقباض عضلات پیش از دوران قاعدگی کمک بسزایی می کند. نوشیدن روزانه یک الی دو فنجان دمنوش سنبل الطیب چند روز قبل از شروع عادت ماهیانه به کاهش این دردها و ناراحتی ها کمک می کند.

منبع: mehr-e-giah