معرفی خاک لومی

خاک لومی

باغبانی کار زیاد سختی نیست ولی یسری اصطلاحات رو لازمه همه بدونند. برای رشد گیاهان بجز آب و نور یک خاک خوب و مناسب لازم داریم. ولی منظور از خاک لومی چیه؟

هر کشاورزی خیلی سریع به این نکته پس میبره که باید خاک زمینش مرغوب باشه تا بتونه محصول مرغوب تری رو برداشت کنه. خاک خوب به این معنی است که مواد غذایی کافی در خاک برای تغذیه گیاهان وجود داشته باشد و بافت خاک به گونه‌ای باشد که آب به میزان کافی در اختیار گیاهان قرار بگیرد و زهکشی خاک به اندازه‎ای باشد که ریشه بتواند به راحتی رشد کند.

بهترین بافت خاک برای رشد گیاهان خاک لومی نامیده می‎شود.

 

چرا خاک لومی برای گیاهان خوب است؟

خاک لومی خاک ایده آلی برای باغبانی و کشاورزی است. بافت آن متخلخل است به طوری که آب با سرعت مناسب (نه خیلی سریع و نه خیلی کند) در آن حرکت می‎کند تا گیاهان به راحتی بتوانند به آب دسترسی داشته باشند.

بنر گل من و تو

لوم چیست؟

ترکیب خاک لومی

خاک لومی خاکی است که دارای موارد زیر می‎باشد:

کمتر از 52 درصد شن و ماسه

تا 50 درصد گل و لای یا سیلت

تا 27 درصد خاک رس

ولی اگه همه بخوان با این درصد پیش برن خب کارشون سخت میشه این که این نسبت هارو رعایت کنیم هر سری که میخوایم خاک باغچه یا باغمون رو غنی کنیم کار خیلی سختیه.

پس اساسا خاک لومی یک خاک تشکیل شده از مقادیر مساوی شن و ماسه و سیلت و مقدار کمتری خاک رس می‌باشد. از این سه جزء، ذرات شن و ماسه از همه بزرگ ‌تر هستند. شن و ماسه رطوبت را خیلی نگه نمی‎دارند ولی تهویه کافی را در خاک ایجاد می‎کنند.

از طرف دیگر، ذرات رس کوچک تر هستند و به راحتی در کنار هم جمع می‌شوند. به همین دلیل از خاک رس برای آجر سازی استفاده می‎شود، ولی آب در آن می‎ماند و ریشه گیاه به راحتی در آن گسترش نمی‌یابد.

ذرات سیلت از خاک رس بزرگ تر هستند و از شن و ماسه کوچک تر می‎باشند، رطوبت را بیشتر از شن و ماسه نگه می‎دارد ولی مواد مغذی آن از خاک رس کمتر است. سیلت به راحتی می‎تواند ذرات شن و ماسه و خاک رس را باهم مخلوط کند.

اندازه ذرات خاک لومی متوسط بوده (حد واسط بین ذرات رس و شن) و از این رو فضای کافی برای تهویه و آب مورد نیاز گیاه در بین خلل و فرج آن وجود دارد.

حاصلخیزی خاک‌های لومی نسبتا بالا است و مقادیر مورد نیاز عناصر غذایی را در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

ﻟﻮم ﺑﻪ ﻃﻮر ‏طبیعی دارای ﻣﻮاد ﻣﻐﺬی و ﻫﻮﻣﻮس ﺑﻴﺸﺘﺮی از ﺧﺎک‌ﻫﺎی ﻣﺎﺳﻪ‌ای ﺑﻮده و ﻧﻔﻮذﭘﺬﻳﺮی و زهکشی ﺑﻬﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ خاک رسی و سیلتی دارد.

مقاومت خاک لومی در برابر انواع فرسایش نسبتا بالا است و هدررفت کمتری دارد.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: