تمام نکات مهم نگهداری انار زینتی (انار مینیاتوری) در خانه – گلنار

نگهداری انار زینتی در خانه
نگهداری انار زینتی در خانه

چطور از درختچه انار زینتی نگهداری کنیم؟ میتونم به جرئت بگم یکی از خاص ترین نوع درختان میوه درخت انار هست که اصولا شنیدید که در طارم یا ساوه رشد خوبی دارند و انار این دو شهر در ایران خیلی معروف هست ولی میخوام بهتون بگم که میتونید نسخه کوچک و مینیاتوری اون رو توی خونه و گلدان پرورش بدید بدون اینکه گیاه دچار مشکل و بیماری بشه، این درخت بر خلاف بسیاری از درختان میوه دیگه، دارای سیستم ریشه کم عمق هست که برای رشد در گلدان گزینه بسیار عالی به حساب میاد

شما فقط کافیه نور، آبیاری و دمای خوبی براش فرام کنید تا رشد فوق العاده ای داشته باشه و حتی میوه های کوچک هم بهتون بده، خیلی ها این گیاه رو به عنوان یک بونسای در خانه نگهداری میکند و با هرس درست و اصولی شکل جذابی بهش میدن، اگر رسیدگی شما به این گیاه خوب انجام بشه گل های قرمز روشن و صوتی خواهد داد که این گلها تبدیل به میوه انار کوچک با پوست قرمز، ضخیم، چرمی خواهد شد که غیرقابل خوردن است.

میوه انار زینتی
میوه انار زینتی

معرفی انار زینتی یا همان انار مینیاتوری

نام علمی این گیاه یا درخت زیبا Punica granatum است که بومی جنوب غرب آسیا می باشد، درخت انار بیشتر به خاطر میوه ی خوشمزه و زیبای آن،که در اواخر تابستان ظاهر  می شود، محبوب است. درختچه ی انار گیاه خزان کننده ای است که تا ارتفاع ۳ تا ۴ متر رشد می کند و گلهای قرمز درخشانی دارد که به میوه های قرمز نارنجی تبدیل می شوند. در میان اقلام گوناگون انار بوته هایی با گلهای کم پَر یا پُرپَر در رنگهای کِرِم، زرد آلویی یا عنابی روشن وجود دارد. انارهای با گل پُرپَر میوه نمی دهند. اغلب گونه های زینتی پاکوتاه اند. انار گیاه پر دوامی است.بیش از ۵ سال طول می کشدتا بالغ شود. از ابتدای حیاتش گل می دهد. منفرداً یا برای ایجاد پَرچین غیر رسمی در مرزها به صورت آمیخته با گیاهان دیگر کاشته میشود.

بنر گل من و تو
نام رایج انار زینتی، انار مینیاتوری، گلنار،Pomegranate
نام علمیPunica granatum
نوع گیاهدرخت ، درختچه
بومیجنوب غربی آسیا
جدول مشخصات انار زینتی
نگهداری انار مینیاتوری
نگهداری انار مینیاتوری

شرایط و نحوه نگهداری انار زینتی (گلنار)

درخت انار هنگامی که بالغ میشود ارتفاع آن به حدود 9 متر میرسد که مسلما این حد برای محیط خانه بسیار زیاد است. اما نگران نباشید، این مشکل را میتوانید حل کنید. برای کاشت درخت انار خانگی میتوانید از درخت انار پا کوتاه ( dwarf ) استفاده کنید که ارتفاع و وسعت آن به 50 تا 120 سانتیمتر میرسه.

بسیاری مردم انار پا کوتاه را به عنوان درخت زینتی میکارند چون میوه های آن کوچک و ترش بوده و مملو از دانه هست. حتما گلدانی برای انار زینتی انتخاب کنید که حداقل قطر 20 الی 35 سانتی متر داشته باشد و اینکه در مکای قرار بدید که بیشترین نور ممکن رو دریافت کنه، اینجوری گیاهتون رشد بهتری خواهد داشت.

انار زینتی چقدر نور برای رشد نیاز دارد؟

این درختچه زیبا نیاز به نور زیاد داره و اگر خونه شما نور کافی نداره به هیچ وجه سراغ نگهداری این گیاه نرید، حداقل نور در طول روز بین 7 الی 8 ساعت است و اگر میخواهید گیاهتون گل و میوه هم بده باید بین 8 الی 11 ساعت نور براش فراهم کنید، در صورت علاقه زیاد به این گیاه و نداشتن نور کافی باید براش نور رشد تهیه کنید. بهترین محل براش پشت پنره جنوبی است اگر می خواهید درخت انار شما میوه بدهد، روزانه بین 8 تا 11 ساعت نور خوب ولی فیلتر شده برشا فراهم کنید چون این گیاه در گلخاه رشد داده شده نمیتونه یکدفعه نور مستقیم خورشید رو تحمل کنه و بهتره از ابتدای بهار ان رو در محلی با نور مستقیم قرار بدید تا به اون شرایط عادت کنه، در غیر این صورت باعث سوختگی برگها خواهد شد.

بهترین دما و رطوبت برای نگهداری انار زینتی چقدر هست؟

درخت انار به راحتی میتونه در فضای باز، با دمای بالا و رطوبت معمول رشد خوبی داشته باشه و دمای بالا 25 درجه سانتی گراد براش توی تابستان دمای ایده آل هست ولی برعکس گیاه انار زینتی در داخل خانه هست و دمای بین 18 الی 24 درجه سانتی گراد رو نیاز داره و هرچقدر دما بالاتر بره باید میزان آبیاری و همچنین رطوبت محیط افزایش پیدا کنه تا گیاه دچار سوختی برگ نشه، این گیاه رطوبت خیلی خیلی زیاد هم نیاز نداره و در رطوبت معمول اتاق رشد خوبی خواهد داشت و با بالا رفتن رطوبت گلدهی گیاه هم کاهش پیدا خواهد کرد. نکته بسیار جالب این درختچه این هست که تا دمای -10 درجه سانتی گراد رو میتونه تحمل کنه ولی بهتره هیچ وقت درختچه انار در این شرایط قرار نگیرده

بونسای انار زینتی
بونسای انار زینتی

انار مینیاتوری هر چند وقت آبیاری کنیم؟

خیلی گیاه حساسی نیست و میتونه آبیاری کم رو تحمل بکنه ولی بهتره هر وقت خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متر خشک شد شما اقدام به آبیاری مجدد کنید، همچنین با بالا رفتن دما و گرم و خشک شدن محیط میزان آبیاری هم باید افزایش پیدا کند، همچنین به یاد داشته باشید که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه تا بعد از مدتی شاهد پوسیدگی ریشه این گیاه نباشید. سعی کنید آبیاری و نور رو برای گیاه به خوبی فراهم کنید تا شاهد رشد عالی گیاهتون باشید.

از چه خاکی برای انار زینتی استفاده کنیم؟

کاشت درخت در باغچه نیاز به خاک خاصی نداره ولی وقتی گیاهی رو در داخل گلدان میخواهید بکارید باید توجه داشته باشید که حتما خاک و خود گلدان زهکشی خوبی داشته باشه و بتونه به خوبی آب رو از خودش عبور بده اینجوری ریشه گیاه میتونه به خوبی رشد داشته باشه، برای انار زینتی هم بهتره خاکی با زهکشی بالا از ترکیب خاک باغچه + پرلیت + پیت ماس + کوکوپیت استفاده کنید و یا از خاک های آماده موجود در بازار براش استفاده کنید.

از چه کودی برای انار زینتی استفاده کنیم؟

خیلی زیاد نیاز به کوددهی نداره و در فصل رشد هر ماه یکبار با استفاده از کود گیاهان آپارتمانی مثل کود سه بیست، 121236، 105210 استفاده کنید، البته پیشنهاد میکنم هر سه ماه یکبار از هیومیک اسید برای بالا رفتن میزان جذب مواد مغذی استفاده کنید. برای خرید کودهای با کیفیت و تضمین شده به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

آیا انار مینیاتوری نیاز به هرس دارد؟

یکی از کلیدی ترین نکات در نگهداری گلنار این هست که شما قبل از رسیدن فصل رشد گیاه رو هرس کنید و همچنین در طول رشد گیاها هر وقت مشاهده کردید که گیاه شاخ و برگ اضافی داره که زیبایی اون رو کم کرده از گیاه جدا کنیدف اینجوری میتونید بعد از گذشت چند سال یک بونسای انار فوق العاده زیبا داشته باشید. همچنین همیشه شاخ و برگ خشک و قهوه ای شده رو از گیاه جدا کنید.

تعویض گلدان و اندازه گلدان مناسب

اندازه گلدان به نوع گونه ای که انتخاب میکنید بستگی دارد ولی در حالت کلی باید گلدانی با حداقل 25 الی 35 سانتی متر قطر برای کاشت درختچه انار استفاده کنید، این گیاه نیز ندارد که هر سال تعویض گلدان بشه چون رشد ریشه گیاه به اندازه سایر درخته ها نیست ولی باید هر 2 الی 3 سال یکبار حتما تعویض گلدان انجام بشه، گلدان جدید فقط یک سایز از گلدان قبلی بزرگتر باشه

بعد از گذشت چند وقت انار زینتی میوه میده؟

باید گیاه شما به سن بلوغ برسه تا شروع به میوه دهی کنه، البته وقتی شما انار مینیاتوری رو از بازار میخرید اصولا روش میوه داره در غیر این صورت اگر دانه اون رو کاشته باشید حدود 3 الی 5 سال طول میکشه تا گیاه شما شروع به گلدهی و میوه کنه.

تکثیر انار زینتی

از طریق قلمه های نیمه خشبی برگرفته در تابستان یا اوایل پاییز،یا قلمه های خشبی برگرفته از چوبهای در حال خواب زمستانه تکثیر می شود.

بونسای انار - انار زینتی گل من و تو
بونسای انار – انار زینتی گل من و تو

بررسی مشکلات و بیماری های رایج انار زینتی

درخت انار در برابر آفات و بیماری های مختلف مقاومت بالایی داره ولی خب هر گیاهی دچار آفت خواهد شد، این گیاه بیشتر مورد حمله مگس میوه، مگس سفید و پروانه های انار قرار می گیرد. همچنین باید مراقب شپشک‌های آردآلود و شته‌ها باشید به‌ویژه در طول دوره گلدهی.

یکی از مشکلاتی که درخت انار و همچنین انار مینیاتوری دچار اون میشه این هسا که میوه و انار دچار ترک میشه که نشون از مناسب نبودن رطوبت برای گیاه است و حتما از طریق روشهایی که در خصوص تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی گفتیم ، رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید.

در این مطلب سعی کرد هر آنچه برای نگهداری انار زینتی باید بدونید رو به صورت کامل توضیح بدم، اگر شما هم تجربه یا سوالی در خصوص نگهداری این گیاه دارید میتونید در بخش دیدگاه مطرح کنید.