بهترین شرایط نگهداری گل آنتوریوم (Anthurium) + رشد فوق العاده و نمادها

شرایط درست نگهداری گل آنتوریوم
شرایط درست نگهداری گل آنتوریوم

شرایط درست نگهداری آنتوریوم : بیاید در ابتدا چند واقعیت از این گیاه رو به شما بگم تا بدونید چه نوع گیاهی رو میخواهیم بررسی کنیم، این گیاه بیش از 1000 گونه مختلف داره که بیشتر این گونه ها سمی هستند، این گیاه رو میشه در دسته گیاهان سمی، گیاهان تصفیه کننده هوا، گیاهان مقاوم به نور کم تقسیم بندی کرد، این گیاه بومی آمریکای مرکزی، شمال آمریکای جنوبی و دریای کارائیب است برخلاف ظاهرش نگهداری از اون بسیار راحت هست پس با من همراه باشید تا نیازها و همچنین نحوه تکثیر این گیاه رو بهتون آموزش بدم و در انتها برخی از مشکلات رایجی که شاید در نگهداری این گیاه براتون پیش بیاد رو بگم.

راستی به گیاه آنتوریوم گیاه فلامینگو هم میگن و علت این نام هم شکل استوانه ای منحصر به فردش هست. این گیاه رو میشه به راحتی در فضای باز هم پرورش داد ولی بیشترین کاربرد اون در فضای داخلی و آپارتمان هست.

بیاید با گیاه آنتوریوم بیشتر آشنا بشیم

نام علمی گونه رایج این گیاه در ایران ANTHURIUM SCHERZERIANUM است که از خانواده شپیوری ها Araceae (آراسه) می باشد و زادگاه اون مناطق مرطوب گرمسیری جنگلی کوهستانی مرکز و جنوب امریکا می باشد، گیاهی با برگهای پهن و قلبی شکل که اگر آنتوریم به گل نشینه هم زیبایی اون چشم نواز هست، این گیاه به علت داشتن گلهایی با رنگ های ( صورتی، زرد، سفید و قرمز) مختلف طرفداران زیادی به خود جلب کرده راستی گلها حدود 2 الی 3 ماه روی گیاه ماندگاری دارند.
این گیاه رو با نام های زبان رنگی ، گل جادویی هم میشناسسند ولی معرفترین اونها گیاه فلامینگو هست، از این گیاه به عنوان دسته گل عروس و هدیه برای کسی که دوستش دارید استفاده میشود ولی دسته گل اون کمی گران خواهد شد.

بنر گل من و تو
نام های رایج آنتوریومگل جادویی، گیاه فلامینگو، Anthurium, tailflower
نام علمی گیاه Anthurium spp
PH مناسب خاکخاک اسیدی دوست داره (5.5 تا 6.5)
سمیتبرای انسان و حیوانات خانگی سمی است
نوع خاکخاک با زهکشی بالا و غنی
میزان نورنور زیاد (نور مستقیم رو هم تحمل میکنه)
سایز گیاه بالغارتفاع 30 الی 50 سانتی متر
جدول مشخصات گیاه آنتوریوم

آنتوریوم به سرما، آب سنگین و نمک دار حساس می باشد و حتما در زمستان باید 6 الی 8 هفته به گیاه استراحت داد

گل من و تو
نماد آنتوریوم
نماد آنتوریوم

تاریخچه و نمادهای گل آنتوریوم

جالبه بدونید این آنتوریومی که الان در خانه و محل کار ما هست با آنتوریومی که قبلا در طبیعت بوده کاملا متفاوت هست، حدود 200 سال پیش ساموئل دامون این گیاه رو به هاوایی برد و شروع به معرفی و پرورش اون کرد، قبلا این گیاه در جنگل های آمازون برای خودش زندگی میکرد و گلهای بسیار پهن و زیبا تولید میکرد ولی بعد از پرورش اون در گلخانه ها و اصلاح ژنتیک حال این گلی که الان میبینید به دست ما رسیده، ما انسان ها میتونید هر موجودی رو متناسب با نیاز خودمون تغییر بدیم حالا نمیدونم بگم این خوبه یا بگم اصلا جالب نیست.

گل آنتوریوم نماد چیست؟

میتونیم نماد کلی گیاه رو با نماد هر رنگ اون متمایز بدونیم ولی در حالت کلی مردم بخاطر شکل برگهای اون (گل برگهای باز) نماد خون گرمی و مهمان نوازی رو بهش دادن و برخی اعتقاد دارند که این گیاه میتونه نماد خوش شانسی باشه و به خوبی شیطان رو از شما دور میکنه و عده ای اون رو نماد خوشحالی، شادی میدونند. به نظرم خرید یک گلدان از این گیاه میتونه حس خوبی به شما بده. ولی بیاید رنگهای مختلف این گیاه رو هم بررسی کنیم.

  • رنگ سفید آنتوریوم رو نماد پاکی و بی گناهی میدونند.
  • رنگ قرمز آنتوریوم رو نماد عشق و علاقه میدونند.
  • رنگ صورتی آنتوریوم رو نماد عشق مادرانه و اشتیاق میدانند.

بهترین شرایط و نیازهای نگهداری گیاه آنتوریم

اگر بخوام بهتون به صورت خلاصه بگم اینجوریه که گیاهان آنتوریوم در نور زیاد و غیر مسقیم (داخل خونه) رشد میکنه و نور مستقیم و شدید رو دوست نداره مگر… ، دمای معمول اتاق براش خیلی خوبه، آنتوریوم نیاز به گلدانی با خاک غنی و زهکشی بالا دارد و رطوبت خاک نسبتا بالا باید باشه میتویند ترکیب خاکی که برای ارکیده استفاده میشه رو با ماسه و پیت ماس مخلوط کنید. برای آبیاری هم باید هر وقت خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی خشک شد آبیاری بشه بریم در ادامه تمام موارد رو با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

معرفی و نگهداری آنتوریوم
معرفی و نگهداری آنتوریوم

گل آنتوریوم چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه نیاز نوری زیادی داره و باید حداقل براش 8 الی 10 ساعت نور کافی فراهم کنید، البته توجه داشته باشید که نور این گیاه باید غیر مستقیم باشه در غیر این صورت برگها شروع به سوختن میکنند، درسته گفتیم این گیاه رو میشه خارج از خانه نگهداری کرد ولی باید در محلی سایه (حداقل زمان ظهر سایه باشه) براش انتخاب کنید. بهترین مکان براش پشت پنجره جنوبی هست که با یک پرده یا شیشه مات پوشیده شده باشه، توجه کنید که کم بودن نور هم باعث رشد کم و هم به تاخیر افتادن گلدهی میشه ولی میتونه کمبود نور رو تحمل بکنه و در این شرایط فقط زنده خواهند موند.

دمای محل نگهداری گیاه آنتوریوم چقدر باشه؟

گیاهی هست که در دمای معمول اتاق (21 درجه سانتی گراد) به خوبی رشد میکنید دمای ایده آل برای این گیاه 18 الی 22 درجه سانتی گراد هست ولی به هیچ وجه اجازه ندید که دمای محل نگهداری از 16 درجه کمتر شود، البته حداقل دما را زمانی باید به گیاه بدهید که میخواهید گیاه به گل بنشیند پس 6 هفته قبل از شروع گلدهی (فصل بهار) گیاه را در دمای 16 درجه قرار دهید توجه کنید که اگر دما پایین تر از 4 درجه سانتی گراد بسه دیگه گیاهتون نابود شده پس اگر مناطقی زندگی میکنید که زمستان هوا خیلی سرد میشه گیاه رو به داخل خونه منتقل کنید.. این گیاه به محل گرم و خشک بسیار حساس هست و اگر در بهار و تابستان دمای محل نگهداری خیلی گرم و خشک شود موجب توقف رشد خواهد شد. پس با افزایش دما باید میزان آبیاری و طوبت محیط افزایش پیدا کند.

گل آنتوریوم چقدر رطوبت نیاز داره؟

این گیاه بومی مناطق گرمسیری است پس باید براش رطوبت خوبی فراهم کنید (حدود 50 الی 70 درصد)، برای رشد خوب و گلدهی به رطوبت خوبی در بهار و تابستان نیاز دارد پس سعی کنید براش جزیذه دسرت کنید و یا از دستگاه بخور سرد استفاده کنید اگر بتونید شرایط درست غبارپاشی رو فراهم کنید میتونیدروزانه صبح یا عصر گیاه رو غبارپاشی کنید. برای ساخت جزیره میتویند سنگریزه در زیر گلدان بریزید و داخلش رو پر آب کنید تا رطوبت دائمی برای آن فراهم کنید ولی اجازه ندهید که ته گلدان با آب تماس داشته باشد.

میزان و نحوه آبیاری آنتوریوم چطور باید باشه؟

یکی از اصلی ترین شرایط نگهداری گل آنتوریوم میزان و نحوه آبیاری هست، این گیاه به آبیاری متوسط نیاز دارد (البته دوست داره که کمی خاک گلدان رطوبت در خودش داشته بشاه ولی به هیچ وجه خاک باتلاقی رو دوست نداره) پس حتما اجازه بدید که خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید، میزان آبیاری را در زمستان کاهش دهید، البته در زمان استراحت و خواب گیاه سعی کنید آبیاری تا حد امکان کاهش پیدا کند.
آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد و به مرور برگهای گیاه زرد و در نهایت گیاه از بین میره ولی در کنار آبیاری زیاد آبیاری کم هم باعث پژمردگی و کم شدن میزان گلدهی خواهد شد. در کنار پژمردگی وقتی دیدید که نوک برگها قهوه ای میشه یعنی میزان آبیاری کم بوده.

بهترین ترکیب خاک برای گل آنتوریوم چیست؟

تمامی گیاهان آپارتمانی به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز دارند چون نداشتن زهکشی موجب پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگها خواهد شد ولی برای این گیاه هم شما میتویند از ترکیب از خاک برگ + ماسه + کمی خاک باغچه استفاده کنید و یا از ترکیب کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس استفاده کنید. حتما از سنگ ریزه در ته گلدان برای بالا بردن زهکشی استفاده کنید. البته در ابتدا گفتم که میتونید از ترکیب خاک ارکیده (پوست چوب یا خزه) با پیت ماس هم استفاده کنید. شرط اصلی خاک آنتوریوم زهکشی بالا با مواد مغذی خوب هست.

آیا گیاه آنتوریوم به کوددهی نیاز داره؟

بله این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی گلدار به کوددهی در فصل رشد نیاز داره ، بهترین ترکیب کود برای آنتوریوم کود فسفر(10-52-10) بالا است که باید در آب حل کنید و هر دو الی سه هفته یکبار در فصل رشد (بهار و تاسبتان) به گیاه بدید ، توجه کنید که استفاده از کود پتاس بالا هم برای این گیاه مفید هست. آیا میتونیم از کود سه بیست برای آنتوریوم استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال پر تکرار باید گفت که بله ولی بهتر اولویت رو به کودهای فسفر بالا و پتاس بالا بدید.

تعویض گلدان گل آنتوریوم
تعویض گلدان گل آنتوریوم

زمان مناسب تعویض گلدان آنتوریوم

توجه داشته باشید که هیچ وقت زمانی که گیاه دارای گل است تعویض گلدان را انجام ندهید، زمان مناسب برای تعیوض گلدان، زمانی است که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شوند و گیاه گلهای خود را ریخته باشد با احتیاط گیاه را از گلدان خارج کنید و در گلدانی با تفاوت یک سایز بکارید. نکته خیلی مهم در تعویض گلدان اسن هست که گلدان جدید حتما زهکشی بالایی داشته باشه و حتما سوراخ های انتهای گلدان رو بررسی کنید.

آیا نیاز به تمیز کردن برگهای آنتوریوم هست؟

بله بهتره ماهی حداقل یکبار برگها تمیز بشن ولی دقت کنید که به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای تمیز کردن برگها استفاده نکنید چون موجب از بین رفتن گیاهان شما خواهد شد پس با استفاده از یک پارچه یا اسفنج مرطوب برگهای گیاه را تمیز کنید. چون با تمیز کردن برگها به گیاه اجازه میدید که راحت فتوسنتز بکنه

آیا گل آنتوریوم نیاز به هرس داره؟

بله حتما گیاه رو هرس کنید البته هرس کردن دو مدل هست اولی حذف برگهای در حال پژمرده شدن و دیگری شکل دهی به گیاه هست، زمانی که مشاهده میکنید برخی از برگها پژمرده یا زرد شدن حتما اون رو از گیاه جدا کنید چون خیلی وقتها گیاه تلاش میکنه تا این برگها رو مجدد زنده کنه که انرژی بسیار زیادی رو صرف این مورد میکنه پس با حذف برگهای و گلهای پژمرده انرژی گیاه رو ذخیره میکنید.
برای شکل دهی کلی و زیبایی اون هم میتویند با استفاده از یک قیچی تیز و استریل برگ و ساقه های اضافی گیاه رو هرس کنید تا گیاه بتونه رشد خوبی داشته بشاه و به شکل مدنظر شما نزدیک بشه

ایجاد شرایط گلدهی آنتوریوم

اولین نکته برای گلدهی این گیاه این است که اجازه ندید که پاجوش ها بزرگ بشن پس هر زمان که دیدید گیاه پاجوش میزنه اونها رو از گیاه مادری جدا کنید و شرایط نگهداری ایده آل رو براش فراهم کنید اگر میخواهید که زمان گلدهی طولانی بشه سه گرم کود آهن رو با یک قرص ال دی ترکیب کنید و در یک لیتر آب حل کنید و ماهی یکبار به گیاه بدید.

معرفی انواع گونه های رایج آنتوریوم

در زیر برخی از گونه های رایج این گیاه رو که میشه در بازار پیدا کرد رو به شما معرفی میکنم

  • Anthurium andreanum : این گونه رایج هست ، برگ های قلبی شکل داره که در شرایط ایده آل رشد اون تا 30 سانتی متر هم میرسه که رنگ گلهای اون قرمز، سفید، صورتی می باشد.
  • Anthurium scherzerianum : این گونه بسیار رایج که در ایران بیشتر گلفروشی ها این گونه رو دارن و تمام توضیحاتی که در ابتدا داده شده بیشتر برای این گونه بود.
  • Anthurium crystallinum : گونه ای که کمتر رایج هست و برگ های سبز تیره و مخملی با دنده های سفید داره؛ طول برگ ها تا 80 سانتی متر هم میرسه
  • Anthurium faustinomirandae : این گونه هم خیلی کم پیدا میشه و گیاهی به اندازه هیولا با برگ های مقوایی سفت، تا 152 سانتی متر هم قد میکشه و تقریباً منحصراً یک گیاه گلخانه ای هستش
نحوه تکثیر آنتوریوم
نحوه تکثیر آنتوریوم

روش های تکثیر آنتوریوم در خانه

شما میتویند با استفاده از سه روش قلمه زدن، بذر، پاجوش و تقسیم ریشه این گیاه زیبا رو تکثیر کنید. که راحت ترین روش پاجوش و تقسیم ریشه هست برای اینکار پاجوش ها رو از گیاه مادری جدا کنید (بدون اینکه به گیاه مادری اسیبی برسه) و در گلدان جدید با خاک سبک بکارید. که در مطلبی جداگانه نحوه تکثیر آنتوریوم رو بهتون آموزش دادیم که حتما باید مطالعه کنید.

تکثیر به روش تقسیم ریشه

گیاه رو از گلدان خارج کنید و توده های ریشه رو به آرامی از هم جدا کنید (توجه داشته باشید که ریشه ها آسیب نبیند) سپس آنها را در گلدانی با قطر دهانه ۱۳-۱۱ سانتیمتر ، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بکارید. مراقب باشید گیاهچه به زیر خاک فرو نرود و کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. دمای محیط را روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و رطوبت را بالا نگه دارید. برای این منظور یا مرتب مه پاشی کنید و یا گلدان یا کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

تکثیر به روش قلمه زدن

برای استفاده از روش قلمه زدن با استفاده از چاقوی تیز شاخه های جوان و سالم را انتخاب کنید و برش بزنید و سپس قلمه را در داخل خاک قرار دهید تا ریشه بزنه در مدت ریشه دهی حتما رطوبت مورد نیاز رو براش فراهم کنید.

  • یک ساقه از آنتوریوم جوان و سالم رو انتخاب کنید و یک قلمه به طول 15 سانتی متر که حداقل دو الی سه برگ شاداب داشته باشه رو با یک قیچی یا کاتر تیز و استریل شده برش بزنید.
  • قلمه رو به مدت 24 ساعت در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید تا محل برش پینه ببنده
  • حالا یک گلدان با حداقل 15 سانتی متر رو با خاک سبک با پرلیت پالا پر کنید و سپس قلمه رو داخل خاک قرار بدید. حداقل باید 8 سانتی متر از قلمه داخل خاک فرو بره
  • اطراف قامه رو با خاک پر کنید و سپس گلدان رو آبیاری کنید تا همه قسمت ها مرطوب بشه و سپس گلدان رو به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید
  • هر زمان خاک خشک شد بهش آب بدید.
  • بعد از 4 الی 6 هفته قلمه شما ریشه خواهد داد، حتما مطلب تکثیر رو مطالعه کنید.

تکثیر از طریق کاشت بذر

این روش به هیچ وجه برای مصرف خانگی خوب نیست چون حدود چهار سال طول میکشه تا گیاهی داشته باشید که قابل عرضه باشد، برای این کار یک گلدان با حداقل قطر 25 سانتی متر تهیه کنید و سپس بذر ها رو با فاصله حداقل 5 سانتی متر روی خاک قرار بدید وسپس روی بذرها خاک بریزید (نیم سانتی متر) بعد گلدان رو با اسپری ابیاری کنید و با یک پلاستیک کاور کنید تا رطوبت داخل گلدان بمونه، گلدان رو پشت پنجره قرار بدید و موقعی که جوانه ها رو مشاهده کردید کاور رو بردارید.

مشکلات و بیماری های رایج آنتوریوم

در ابتدا یک توضیح در خصوص بیماری های و آفت رایج میدم و بعضی از اونها رو بررسی میکنم ولی برای بررسی همه اونها یک مطلب جدا آماده کردیم که حتما مطالعه کنید.(مشکلات و بیماری های آنتوریوم)، آنتوریوم هم مثل بقیه گیاهان آپارتمانی تحت تأثیر آفت هایی چون : شپشک آردآلود، کنه عنکبوتی، مگس سفید و فلس میشود. شته ها به مرور زمان روی برگها خال و انحراف ایجاد میکند.
اگر شما هم ردی از مورچه ها روی گیاهان خود مشاهده می کنید، نشانه وجود شپشک آرد آلود (معرفی و نحوه از بین بردن شپشک آرد آلود رو اینجا توضیح دادم) در گیاه شما هست چون مورچه ها از باقی مانده چسبناک شته تغذیه می کنند.

برگ هایی که نوک زرد دارند میتونه نشانه وجود کنه های عنکبوتی باشند. تریپس ها نیز مانند شپشک های آرد آلود باعث ایجاد برگ های خالدار در گیاه میشود. اگر حشرات روی گیاه باقی بمانند، پژمرده می‌شوند و به مرور گیاه از بین خواهد رفت. پس هرچه سریعتر گیاه رو با سم های مخصوص کنترل کنید.

علت گل ندادن آنتوریوم چیست؟

این مشکل به به علت فراهم نبودن شرایط ایده آل رشد می باشد، اولین علت نبود نور کافی برای رشد گیاه است پس حتما گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید، اگر گیاه را زیاد آبیاری کنید مخصوصا در زمستان گلدهی متوقف خواهد شد، اگر همه شرایط وجود دارد و برگهای پر پشت دارید گیاه شما از کمبود مواد مغذی رنج میبرد حتما با کودهای کامل و کودهای مخصوص گیاهان گلدار تغذیه کنید.

مشکلات و بیماری گیاه آنتوریوم
مشکلات و بیماری گیاه آنتوریوم

دلیل زرد شدن برگهای آنتوریوم چیست؟

اگر این اتفاق در زمستان افتاد بیشتر بخاطر سردی هوا می باشد حتما گلدان را به محلی با دمای بالا منتقل کنید، اگر برگ گیاه شما پیچیده میشود هم دلیل آن سرما می باشد، ولی از دیگر دلایل زرد شدن برگها آبیاری زیاد می باشد پس حتما بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شود.
اگر ریزش برگ به همراه نازک بودن برگها باشد نشانه کم بودن آبیاری است حتما گیاه را آبیاری کنید و فاصله آبیاری را کمتر کنید. همچنین زیاد بودن نور دریافتی هم باعث زرد شدن برگها میشه ولی در کنار زرد شدن نوک برگها سفید و قهوه ای رنگ میشن پس تک تک موارد رو باید بررسی کنید.

علت ریزش برگهای گل آنتوریوم چیست؟

یکی دیگر از نشانه های کمبود مواد مغذی و فقیر بودن خاک گلدان ریز بودن برگهای جدید هست که حتما گیاه رو تغذیه کنید.

دلیل اصلی سیاه شدن برگهای گیاه آنتوریوم چیست؟

از دیگر نشانه هیا سردی محل نگهداری سیاه شدن برگها می باشد و حتما باید گلدان را از کنار پنجره به محلی با دمای بالا منتقل کنید ولی اگر این سیاه شدن مربوط به لبه برگها باشد نشانه کمبود مواد مغذی و کلسیم و همچنین کمبود رطوبت می باشد پس گیاه را با مواد مغذی تغذیه کنید ولی لکه های سیاه را در وسط گل مشاهده کردید به خاطر قارچ آنتراکنوز میباشد و باید با بنومیل سم پاشی کنید.

علت رنگ پریدگی برگها آنتوریوم چیست؟

یکی از نشانه های هوای گرم و خشک محل نگهداری رنگ پریدگی و از دست دادن براقی برگها هست که حتما با غبارپاشی و یا حالت جزیره ای رطوبت گیاه رو تامین کنید و اگر برگها شکافدار هستند این مشکل نشانه آسیب فیزیکی به گیاه هست و گیاه در جایی که تررد زیادی است قرار گرفته

علت وجود لکه های قهوه ای روی برگ آنتوریوم چیست؟

وجود لکه قهوه ای روی برگها نشانه حمله قارچ به گیاه شما می باشد پس گیاه را با استفاده از قارچ کش ها سمپاشی کنید و اگر شدت قهوه ای شدن زیاد باشه حتما برگ را از گیاه جدا کنید.

نشانه حمله کنه قرمز چیست؟

یکی دیگر از بیماری های رایج و آفت های این گیاه حمله کنه قرمز هست که باعث ایجاد تار عنکبوت روی برگها می شود ابتدا سطح برگها را با استفاده اسفنج یا دستمال مرطوب برگها را تمیز کنید این کار باعث کاهش آفت می شود.

رنگ برگها سبز سیر میشه

این نشانه ی کمبود نور است پس باید گیاه رو به محلی از خانه منتقل کنید که نور کافی وجود داشته باشد.

علت نرم شدن برگهای گل آنتوریوم چیست؟

این مشکل نشون میده که گیاه شما دچار بیماری قارچی شده و باید هرچه سریعتر گیاه رو با استفاده از قارچ کش هایی مثل کاربندازیم سم پاشی کنید.

آیا آنتوریوم سمی هست؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتم این گیاه سمی است شاید سوال براتون پیش اومده باشه که کدام قسمت های آنتوریوم سمی هست؟ به علت وجود کریستال کلسیم اگزالات در تمامی قسمت های گیاه باید بگم تمام قسمت های گیاه سمی هستند و باید مراقب باشید که کودکان و حیوانات خانگی از آن استفاده نکنند (بلیعیده نشه) چون باعث اختلالات گوارشی نظیر معده درد، اسهال و استفراغ میشود همچنین آنتوریوم می‌تواند باعث ایجاد التهاب پوستی برای پوست‌های بسیار حساس شود. در صورت مشاهده علايم ناشی از مسمومیت آنتوریوم موارد نوشیدنی سرد نوشیده و به دنبال قرص مسکن باشید.

در کل نگهداری از گل آنتوریوم بسیار راحت هست و میتونید به راحتی در خانه اون رو پرورش بدید در ضمن یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه کردن هوای خونه به حساب میاد، در ضمن برخی گونه های این گیاه معطر هستند ولی گل بیشتر گونه ها هیچ عطری ندارند و باید مراقب باشید چون جزو گیاهان سمی به حساب میاد. اگر سوال یا تجربه ای در نگهداری این گیاه دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.