هر آنچه برای نگهداری گل حنا باید بدانید

نگهداری گل حنا
نگهداری گل حنا

شرایط نگهداری گل حنا : گیاهی که چند سالی هست وارد کشورمون شده و در همین سال ها طرفداران خیلی زیادی پیدا کرده، این گیاه زیبا جزو گیاهانی است که تمامی طول سال رو میتونه گل داشته باشه و محل کاشته شده رو بسیار زیبا نشون بده راستی از این گیاه برای کاشت در باعچه و باغ هم استفاده میشه پس با ما همراه باشید تا تمامی موارد لازم برای کاشت ، نگهداری و تکثیر گل حنا رو بهتون بگیم.

معرفی گل حنا

گل حنا گیاهی چند ساله است که با نام علمی IMPATIENS WALLERIANA و نام انگلیسی امپاتیانس و Busy Lizzy از خانواده بالزامیناسه (Balsaminaceae) که بومی شرق آفریقا و کنیا تا موزامبیک شناخته میشود. بهترین محل زندگی آن شهرخایی که آب و هوایی مدیترانه ای دارند میباشد ولی به راحتی میتونید در تمامی شهرهای ایران اون رو پرروش بدین. گیاهی است که به راحتی میتونید با استفاده از قلمه تکثیر کنید.

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد درصورت فراهم شدن تمامی شرایط میتواند در طول سال دارای گلهای بزرگ و زیبا به رنگ های نارنجی، صورتی، بنفش، قرمز، زرد و سفید خواهد بود البته برگهای زیبای سبز رنگ آن میتونه چشم های هر بیننده ای رو خیره کند.

بنر گل من و تو
معرفی گل حنا
معرفی گل حنا

نیازها و شرایط نگهداری گل حنا

برای نگهداری گل حنا شما باید نور زیاد، هوای ملایم، خاک قوی و رطوبت زیاد فراهم کنیدو برای تکثیر گل حنا از طریق کاشت بذر و قلمه زدن میتوانید اقداک کنید که تمامی موارد به صورت کامل در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دمای مناسب

این گیاه زیبا دمای 16 تا 20 درجه سانتی گراد را برای رشد دوست دارد ولی سعی کنید که محلی گیاه را قرار دهید که بیشترین دمای ممکن را دریافت کنید چون باعث گلدهی دائم گیاه خواهد شد، البته این گیاه درمای پایین را هم میتواند تحمل کنید ولی این دما نباید از 12 درجه سانتی گراد کمتر باشد. سعی کنید استراحت زمستانه را برای گیاه فراهم کنید تا گل حنا دچار مشکل رشد و گلدهی نشود.

نور مورد نیاز

یکی از شرایط نگهداری گل حنا فراهم کردن نور برای گلدهی و رشد می باشد سعی کنید گیاه را در محلی پر نور و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، ولی در زمستان برای فراهم کردن شرایط گلدهی مجدد حتما روزانه چند ساعت را در مقابل نور آفتاب قرار دهید.

اگر گیاه را در حیاط و باغچه میکارید سعی کنید محلی را انتخاب کنید که حداقل در زمان نور ظهر تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

نیازی آبی

این گیاه زیبا در تابستان اگر در حیاط قرار دارد هر روز باید آبیاری شود و گرنه خاک گلدان را چک کنید به محض اینکه خاک سطحی گلدان خشک شد اقدام به آبیاری کنید. آبیاری گیاه رو در زمستان اگر در محیط بیرون قرار دارد به هفته ای دو بار کاهش دهید. توجه داشته باشید که خشک بودن خاک باعث کم شدن گلها و ریزش برگ میشود.

میتونید از خزه ها برای یکسان کردن رطوبت خاک در گلدان استفاده کنید.هر چه قدر بوته هاي درون گلدان بيشتر باشد، مقدار بيشتري آب لازم دارد. حال اگر خاک اطراف ريشه خشک شد

رطوبت متناسب

در شرایط نگهداری گل حنا و گلدهی اون حتما باید ره رطوبت توجه ویژه داشت چون با مرطوب بودن خاک (نه باتلاقی بودن توجه داشته باشید) میتوان انتظار رشد و گلدهی خوبی از گیاه داشت. همانوطر که در بالا گفتیم میتونید از خزه و کود دامي برای تامین رطوبت استفاده کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه خاک اين گياه نبايد خشک شود. ولی توجه داشته باشید، از پاشید‌ن آب روی بوته، بهخصوص گل‌ها باید‌ خود‌د‌اری کرد‌

شرایط نگهداری گل حنا
شرایط نگهداری گل حنا
خاک مناسب

گل حنا خاک های اسیدی که زهکشی مناسبی داشته باشد را دوست دارد، شما میتونید از ترکیب پیت ماس و پرلیت یا ککو پیت بریا خاک استفاده کنید و در این خاک از شن شسته و خاک برگ هم حتما استفاده کنید تا هم حاصلخیزی بالا رفته و هم زهکشی مناسبتری داشته باشید.

زمان تعویض گلدان

اگر شما این گیاه زیبا را در گلدان نگهداری میکنید تا زمانی که گلدان پر از ریشه نشده باشد گیاه به گل نخواهد نشست پس در تعویض گلدان عجله نکنید و اجازه دهید که ریشه ها از زیر گلدانی خارج شوند و سپس اقدام به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر و نه بیشتر کنید. توجه داشته باید که حتما زمان تعویض گلدان زهکشی را بررسی کنید .

کود

در زمان تعویض گلدان و یا کاشت حتما از کود حویانی برای تامین مواد مغذی و رطوبت استفاده کنید و در زمان رشد گیاه هم میتونید از کودهای مخصوص گیاهان زینتی و گلدار مانند یه بست استفاده کنید. نحوه استفاده از این نوع کوها به این شکل است که هر دو هفته یکبار به صورت محلول در آب و در زمان آبیاری به گیاه بدهید.

زمان و نحوه تکثیر گل حنا

برای تکثیر گل حنا میتوانید از دو روش روش قلمه گيري و کاشت بذر استفاده کنید. در خیلی از گلخانه ها و پرورش دهندگان این گیاه نشاء را در فصل بهار در گلدان مي کارند تا در فصل تابستان گياهي غرق در گل داشته باشند.

تکثیر گل حنا به روش قلمه گیری

برای این کار شما ابتدا ساقه‌های 5/7 تا 10 سانتی‌متری را از گیاه ببرید و سپس آن را مستقیما در بستری از پیت، ماسه مرطوب، لوم و یا آب قرار دهید ولی بهترین روش همان کاشت در بستر خاک می باشد. سعی کنید که خاک قلمه را تا حد امکان مرطوب نگهداری کنید تازمان ریشه دهی. قلمههای گل حنا، در مدت کوتاهی ریشهدار میشوند. نشاءهای ریشهدار شده را در فصل بهار در گلدان بکارید تا در فصل تابستان گياهي غرق در گل داشته باشید.

کاشت بذر

شاید پیدا کردن بذر این گیاه کار سختی باشد ولی برای کاشت بذر میتونید اوایل بهار برای کشت اقدام کنید. بوتههای این گیاه به سرعت رشد خواهند کرد و در اوایل تابستان به گل مینشینند. اگر بذر این گیاه را در تابستان یا پاییز بکارید، در این حالت بوتهها در طول ماههای زمستان گلریزان خواهند کرد. به همین خاطر بیشتر بذر گل حنا را در اسفند ماه در جعبه ها یا گلدانهای انفرادی به صورت سطحی میکارند و در دمای 16 الی 18درجه سانتیگراد نگهداری میکنند و پس از مقاوم سازی گیاه به سرما، در اردیبهشت ماه به زمین اصلی منتقل میکنند.

نکات مهم

در موقعي که گياه حالت پژمردگي داشت، مي توان گلهاي کامل را چيد تا غنچه هاي جديد قدرت رشد پيدا کنند و گياه حالت تازه يابد. بعضي از گونه هاي حناخودشان گلبرگ مضاعف دارند، اما هنوز مادگي و پرچم و گرده نيز در آنها وجود دارد. با اين قبيل گلها مي شود کار گرده افشاني و تکثير را انجام داد. ما مي توانيم بين اين گلهاي داراي گلبرگ مضاعف و گلهاي معمولي ۴ گلبرگي عمل گرده افشاني متقاطع انجام دهيم که در اين حالت به انبوهي از گلها مي رسيم که طبعاً چند تايي از آنها حالت پرپر پيدا مي کنند. البته براي رسيدن به هدف بايد تعداد گلهاي بيشتري را انتخاب کرد.

تکثیر گل حنا
تکثیر گل حنا

این گیاه را بیشتر کجا می کارند؟

بیشتر از اين گياه در فضاي سبز جهت نقش و نگار دادن به فضا استفاده میکنند همانطور که در بالا گفتید گیاه را ابتدا در داخل جعبه میکارند و سپس به فضای سبز منتقل میکنند.

مشکلات و بیماری های گل حنا

در زیر برخی از مشکلاتی که میتونه در نگهداری این گیاه برای شما اتفاق بیوفته رو گفتیم جتما مطالعه کنید.

ریزش برگها : میتونه علت اون سرد بودن محیط نگهداری گیاه باشه سعی کنید گیاه رو به محلی گرمتر منتقل کنید و همچننی یکی دیگر از دلیلها آبیاری ما منظم یا حمله کنه قرمز یا شته باشه

علت پژمرده شدن گل حنا

در صورت بروز چنین مشکلی علت میتونه از آبیاری زیاد ، نداشتن زهکشی مناسب، و یا تعویض گلدان و آسیب به ریشه باشه در صورت آبیاری زیاد اجازه بدید که خاک گلدان کاملا خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید، در صورت زیاده روی در استفاده از سم میتونه باعث ایجاد مسمومیت در گیاه شما بشه که علائم اون : پژمردگی سریع و ریزش برگها هست.در صورت زیاده روی باید با شستشوی شاخ و برگ و غوطه ور کردن گلدان در آب به مدت ۱۵ دقیقه و خروج آب اضافی از گلدان اثرات مسمومیت رو کاهش دهید. با این کار فقط جلوی گسترش عارضه رو میگیرید.

برای زهکشی هم حتما سوراخ خای ته گلدان را بررسی کنید که باز باشند و بعد از آبیاری آب اضافی از اون خارج بشه

کم شدن گل ها : دلیل اصلی اون میتونه کمبود نور و مواد مغذی باشه پس شرایط رو بررسی کنید.

زنگ زدگی یا پوسیدگی ساقه : آبیاری بیش از حد علت این مشکل خواهد بود هرچه سیرعتر از گیاه قلمه گرفته و میزان آبیاری را کاهش دهید.

ریزش گلها : کمبود نور و هوای خشک میتونه باعث این مشکل شود پس گیاه لا به محلی با نور بیشتر و رطوبت بالا منتقل کنید راستی خشک شدن خاک گلدان هم میتونه باعث ایجاد این مشکل بشه

مطالب مرتبط :

هرآنچه برای نگهداری و کاشت آماریلیس باید بدانید

مشکلات نگهداری آگلونما

چگونه گیاهان زینتی فضای باز را پرورش دهیم؟