مهترین نکات نگهداری نخل مرداب (Cyperus alternifolius) در خانه + روش تکثیر

شرایط درست نگهداری نخل مرداب در خانه
شرایط درست نگهداری نخل مرداب در خانه

معرفی و نگهداری نخل مرداب : از گیاهانی که بیشتر در باتلاق ها و مرداب ها پیدا میشه و این روزها میتونید اون رو در داخل خونه هم نگهداری کنید نخل مرداب هست که به پنجه کلاغی هم معروف هست ، ولی همانطور که گفیتم این گیاه برای باتلاق ها و مرداب ها هست و اگر میخواهید اونو در خانه پرورش بدید باید شرایط نگهداری رو براش فراهم کنید این گیاه عاشق رطوبت بالاست و باید خیلی خیلی بهش آب بدید و برعکس بقیه گیاهان آپارتمانی که عامل اصلی مرگشون آبیاری زیاد هست این گیاه با کم شدن آبیاری و رطوبت محیط از بین میره پس این مطلب رو تا انتها مطالعه کنید چون تمام نکات ریز و درشت نگهداری نخل مرداب رو گفتم.

معرفی نخل مرداب : اصلا از کجا اومده؟

نام علمی و انگلیسی این گیاه  Cyperus alternifolius و از خانواده cyperaceae هستش که بومی باتلاق های جزيره های ماداگاسکار و جزيره موريس و شبه جزیره عربستان هستش و میتونید تو جنگل های گرمسیری و نیمه گرمسیری هم پیداش کنید. این گیاه داری 550 گونه مختلف هستش که همگی به شدت رطوبت دوست هستند. ساقه های گیاه نخل مرداب تقریبا تا 1 متر رشد میکنن. ساقه های این گیاه بدون برگ بود و راس گیاه دارای برگهای شعاعی (خشن) بارک به رنگ سبزه تیره میباشد.

معرفی و نگهداری نخل مرداب
معرفی و نگهداری نخل مرداب
نام های رایج نخل مردابگیاه چتر، نخل چتر، چتر پاپیرویس، Papyrus
نام علمی Cyperus papyrus و yperus alternifolius
PH مناسب خاک 6.0 تا 8.5 (کمی اسیدی تا قلیایی)
زمان گلدهیاواسط تا اواخر تابستان
نور مناسبنور زیاد و حتی مستقیم دوست داره
جدول مشخصات نخل مرداب

نخل مرداب جزو گیاهان ارزان ، زیبا و سادگی در نگهداری می باشد که میتوانید خیلی راحت اونو تکثیر کنید که در ادامه روش های تکثیر آن را هم برای شما بیان میکنم. ساقه این گیاه معمولا سخت و در انتها دارای براکته های سبز رگبرگ مانند است که حالت آبشاری دارند، این براکته ها در انتهای ساقه مانند چتر قرار می گیرند.
این گیاه از در تابستان گل آذین های کوچی در قسمت پایین براکته ها میدهد (اواخر تیر ماه شروع به گلدهی میکنه) که اوایل زرد رنگ بوده و سپس به رنگ سفید و در آخر به رنگ قهوه ای در می آید.

بنر گل من و تو

تاریخچه کوتاهی از نخل مرداب (پاپیروس)

گیاه نخل مرداب از نظر تاریخی اهمیت بسیار زیادی داره جالب هست بدونید که تاریخ این گیاه به عهد عتیق برمیگرده و در مصر باستان از اون برای نوشتن استفاده میشده، استفاده از آن به عنوان یک ابزار برای نوشتن درعصر باستانی فراتر از مرزهای مصر گسترش پیدا کرده بود. تا قبل از پاپیروس از پوست برای نوشتن استفاده میشده، در ضمن کلمه لاتین کاغذ از پاپیروس گرفته شده، بجز ساخت کاغذ از این گیاه برای ساخت ساختمان هم استفاده میشده

نیازهای نخل مرداب
نیازهای نخل مرداب

نیازها و شرایط نگهداری نخل مرداب در خانه

همانطور که در معرفی این گیاه گفتیم و از اسمش هم معلومه این گیاه مکانی با رطوبت و آبیاری زیاد و خاکی غنی دوست داره، سعی کنید موقع کاشت از میزان خاک باغچه زیادی برای اون استفاده کنید و حتما به ترکیب خاک کمپوست اضافه کنید در کل گیاه نخل مرداب به نور زیاد، گرمای متوسط تا زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای عادی یعنی 60 تا 80 درصد و خاک اسیدی تا قلیایی برای رشد و شادابی نیاز دارد که در ادامه هرکدوم از نیازها را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نخل مرداب چقدر نور نیاز داره؟

گیاه نخل مرداب به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز داره البته اگر میتونید خیس بودن ریشه رو برای همیشه داشته باشید باید نور زیاد بهش بدید در غیر این صورت حتما در محلی با نور معمولی قرار بدین ولی اول کاری بهتون بگم که این گیاه به آبیاری خیلی زیاد نیاز داره پس نور زیاد به شریط خیس بودن ریشه براش خوبه، اگر داخل حیاط میخواهید این گیاه رو بکارید دقیقا براش مرداب درست کنید.
داخل آپارتمان حتما براش نور فیلتر شده فراهم کنید چون نور شدید و مستقیم باعث سوختگی برگهای اون میشه و اگر حداقل 8 ساعت نور داخل خونه ندارید به هیچ وجه سمت این گیاه نرید مگر اینکه بخواهید با نور رشد براش نور کافی رو فراهم کنید.
در مطلبی به بررسی نور مناسب گیاهان آپارتمانی پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

نخل مرداب رو چقدر آبیاری کنم؟

تقریبا تا الان بیشتر در مورد آبیاری این گیاه گفتیم، (این گیاه عاشق آبیاری هست و به هیچ وجه بهش آسیب نمیرسه) این گیاه زادگاهش باتلاق بوده پس برای رشد به آب زیاد چه در فصل گرم و چه در فصل سرد نیاز دارد شما در تابستان و بهار گیاه را روزانه آبیاری کنید و در زمستان و پاییز مقدار آبیاری را کمی کم کنید. توجه داشته باشید که در فصل گرم سال نیاز آبی آن بسیار افزایش پیدا میکند و از گلدانی استفاده کنید که زهکشی خوبی نداشته باشه (برعکس بقیه گیاهان) و سعی کنید زیر گلدانی آن همیشه پر از آب باشه.
پس اگه جزو اون دسته از آدمها هستید که همیشه به گیاهاتون آب میدید این بهترین گزینه برای شما هست.

بهترین دمای برای نگهداری نخل مرداب چند درجه هست؟

این گیاه دمای بین 10 الی 35 درجه سانتی گراد را میتونه به راحتی تحمل کنه ولی بهتر در زمستان دما پایین تر از 10 درجه سانتیگراد نرسه، پس اگر در مناطقی زندگی میکنید که پاییز و زمستون سردی داره یا گیاه رو به خونه منتقل کنید یا اونو کاور کنید اگر دیدی توی فصل سرد شروع به قهوه ای شدن برگ کرد بدون که دمای محل نگهداری پایین هست.
راستی اگر زمستان گیاه نخل مرداب شروع به خزان کرد نگران نباشید چون مجددا در فصل بهار و تابستان شروع به رشد خواهد کرد، در تابستان هم با افزایش دما هم آبیاری را زیاد کنید و هم غبارپاشی را افزایش دهید.

حتما مطالعه کنید : شرایط درست نگهداری نخل کنتیا

نخل مرداب نیاز به رطوبت داره؟

این گیاه به رطوبت زیاد برای شادابی نیاز داره پس در فصل های گرم سال هر روز و در زمستان هفته ای یکبار به شرط خزان نکردن عمل غبارپاشی را انجام بدید. از تشت آب کنار گیاه هم در فصل های گرم سال میتونید استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم شود. بجز همه این موارد میتونید از ساخت جزیره برای گلدان و دستگاه بخور هم برای تامین رطوبت استفاده کنید.

از چه خاکی برای نخل مرداب استفاده کنیم؟

گیاه نخل مرداب خاک اسیدی تا قلیایی رو دوست داره یعنی PH حدود 6 تا 8 پس زیاد روی این مورد حساس نباشید، این گیاه چون در مرداب و باتلاق زندگی میکرده به خاکی سنگین نیاز داره که میتونید برای سنگین کردن خاک و ایجاد رطوبت زیاد از خاک رس در ترکیب خاک آن استفاده کنید ولی ترکیب معمول برای این گیاه مخلوطی از خاک باغچه، تورب و ماسه + خاک رس هستش.

آیا نخل مرداب به کوددهی نیاز داره؟

در خاک های غنی و حاصلخیز نیاز به تغذیه نداره ولی اگر از خاک های آماده استفاده میکنید در فصل رشد گیاه که بهار و تابستان است میتوانید از کودهای کامل که در آب حل میشوند استفاده کنید به این شکل که یک قاشق چای خوری کود را در یک لیتر آب حل کرده و هر دو هفته یکبار به شکل آبیاری به گیاه بدهید.

حتما مطالعه کنید : شرایط درست نگهداری نخل اریکا در خانه

آیا نخل مرداب نیاز به هرس دارد؟

بله ، این گیاه به علت رشد سریع نیاز به هرس هر چند ماه یکبار داره، سعی کنید شاخه های ضعیف و اضافی یا قهوه ای شده رو از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه صرف رشد برگهای جدید و سالم بشه، میتونید هرس رو هر سه ماه یکبار با استفاده از قیچی تیز و استریل شده انجام بدید.

بهترین زمان تعویض گلدان نخل مرداب

اگر گیاه نخل مرداب رو داخل گلدان نگهداری میکنید توجه داشته باشید که هرچقدر ریشه گیاه در گلدان زیاد باشه رشد برگی گیاه بیشتر خواهد شد پس برای تعویض زود گلدان عجله نکنید ، اجازه بدین که یرشه های گیاه از زیر گلدان خارج بشه و پس از اون اقدام به تعویض گلدان کنید. دقت کنید که زمانی که دارید تعویض گلدان رو انجام میدید به ریشه گیاه آسیب نرسه.

آیا نخل مرداب سمی هست؟

این گیاه رو جزو گیاهان با سمیت خیلی خیلی کم دسته بندی شده و تا حالا هم هیچ گزارشی از مسمویت بعد از خوردن و بلعیده شدن اون توسط انسان و داده نشده است. ولی مراقب باشید چون بعد از بلیعیده شدن احتمال استفراغ وجود داره و بهتره دور از دسترس کودکان قرار دهید. حتما مطلبی که گیاهان سمی رو معرفی کردیم مطالعه کنید.

مهترین نکات نگهداری نخل مرداب (Cyperus alternifolius) در خانه + روش تکثیر
گلدهی نخل مرداب

گلدهی نخل مرداب

اگر شرایط گفته شده در بالا رو به خوبی رعایت کنید نخل مرداب شما از اوایل تابستان شروع به گلدهی میکنند و بعد از چند هفته شروع به قهوه ای شدن میکنند و میریزند، چون گلهای این گیاه زیبایی خاصی ندارند (البته نظر شخصی هست) سعی کنید گل ها رو از گیاه جدا کنید. راستی زمان گلدهی از کود 121236 هم میتونید استفاده کنید.

نحوه تکثیر نخل مرداب

این گیاه رو میشه به روش های مختلفی اکثیر که که بهترین اونها تقسیم بوته و قلمه برگ هست که در ادامه هر دو روش رو مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تکثیر نخل مرداب به روش تقسیم بوته

شما میتونید به راحتی این گیاه رو از اواسط فصل بهار تا اوایل تابستان از این طریق تکثیر کنیدبه این شکل که ابتدا کل بوته را از خاک خارج کنید به نحوی که ریشه گیاه دچار آسیب نشود و سپس با دست ریشه ها را به چند دسته تقسیم و از هم جدا کنیدو سپس داخل گلدان با خاک مرطوب قرار می دهیم .( هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه ۹تا ۱۱ سانتی متر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و کامل آبیاری کنید.)

نحوه ریشه دار کردن نخل مرداب در آب
نحوه ریشه دار کردن نخل مرداب در آب

تکثیر نخل مرداب به روش قلمه برگ

برای این کار شما باید راس گیاه به همراه برگهای زیر آن را با یک قیچی تیز برش بزنید و سپس در کمپوست مخصوص بذر و قلمه مرطوب قراردهید به طوری که ساقه آن بر عکس به سمت بالا باشد برگها داخل آب قرار بگیرند. بعد از آنکه ریشه زد آن را به یک گلدان مناسب با سایز گیاه منتقل کنید.

مشکلات و بیماری های رایج نخل مرداب

قبل از بررسی برخی از سوالات و مشکلات پر تکرار شما باید بگم که این گیاه یک آفت مهم و اصلی داره و اونهم کسی نیست جز کنه تارعنکبوتی، این آفت در زیر برگ گیاه خودش رو تکثیر میکنه و از شیره گیاه برای زنده موندن و تکثیر استفاده میکنه که بعد از گذشت مدتی باعث از بین رفتن نخل مرداب شما خواهد شد، بهتره در اولین دیدار با این آفت از سم های مخصوص برای سمپاشی استفاده کنید.
در کنار موارد بالا از دیگر آفت های رایج این گیاه شپشک و حلزون هست که میتوانید به وسیله سم ملانیون باهاش مبارزه کنید و همچنین همیشه ساقه های قهوه ای رو از گیاه جداکنید و حتما در فصل های سرد سال گیاه رو به داخل خانه منتقل کنید.

معرفی گیاه نخل مرداب
معرفی گیاه نخل مرداب

دلیل چروک شدن برگهای نخل مرداب چیست؟

زمانی که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیره و آب کافی بهش نرسه (آبیاری کم انجام بشه) برگها دچار این مشکل خواهند شد پس گیاه را به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید.

علت زرد و قهوه ای شدن برگها نخل مرداب چیست؟

این گیاه نیاز آبی زیادی داردو شما این مورد رو رعایت نکردید پس برای شروع گلدان را در یک تشت آب به مدت 15 دقیقه قرار دهید. از این پس هم غبار پاشی را افزایش دهید و هم دفعات آبیاری.

علت خشک شدن برگها در زمستان نخل مرداب

با پایین رفتن دما (زیر 10 درجه) برگها شروع به ریزش خواهند کرد پس باید گلدان را به محلی با دمای بیشتر منتقل کنید.

دلیل ریز بودن برگهای جوان نخل مرداب چیست؟

این شکل دلایل زیادی داره که اصلی ترین اون کمبود مواد مغدی در خاک هست که باید د فصل رشد هر دو الی سه هفته یکبار گیاه رو تغذیه کنید.

دلیل پیچیدگی برگها نخل مرداب چیست؟

این مشکل نشون میده که نور برای رشد گیاه کافی نیست و باید سریعا گیاه رو به محلی با نور زیاد و غیر مستقیم منتقل کنید. اگر چنین شرایطی ندارید باید براش نور مصنوعی تهیه کنید.