چمن عروس؛ شرایط صحیح نگهداری چمن عروس (هلکسین)

معرفی و نگهداری چمن عروس هلکسین
معرفی و نگهداری چمن عروس هلکسین

معرفی و نگهداری چمن عروس : گیاه زیبای هلکسین که در ایران بهش چمن عروس (اشک نوزاد) میگن نگهداری خیلی راحتی داره و برای راهرو و گلدان های آویز بسیار مناسب است و اگر مبتدی هستید حتما یدونه از اون رو تهیه کنید، در اینجا ما شرایط و نیازه های لازم به همراه نحوه تکثیر و برخی مشکلات رایج که میتونه برای این گیاه پیش بیاد رو مورد بررسی قرار میدم و به شما هر آنچه نیاز هست رو آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

چمن عروس چیست و از کجا اومده؟

نام علمی این گیاه Helxine Soleirolii است که در انگلیسی بهش Mind your own-bussiness میگن و از خانواده گزنه ها بوده و بومی شمال مدیترانه است همانطور که گفتیم نام اصلی اون هلکسین هست که ما ایرانی ها بهش چمن عروس میگیم، گیاه چمن عروس بافت خیلی ریزی و فشرده ای داره که جزو گیاهان ارزان است و رشد بسیار سریع و راحتی داره و نحوه تکثیر اون فوق العاده راحت هست.

اگر نگهداری از گل و گیاه رو تازه شروع کردید گزینه بسیار ایده آلی برای شما خواهد بود، برای گلدان های آویز، راهرو ها بسیار مناسب است. سعی کنید هر چند وقت یکبار گلدان را هرس کنید و از هرس های خود گلدان جدید درست کنید و به دوستان خود هدیه بدید. این هرس کردن هم موجب کنترل و زیبایی گیاه میشه و هم فرم بسایر جذابی بهش میده.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری چمن عروس
شرایط نگهداری چمن عروس

نگهداری و نیازهای چمن عروس:

هر گیاهی برای رشد به شرایط مناسب خود نیاز دارد که گیاه هلکسین هم برای رشد خوب به نور زیاد ولی فیلتر شده، دمای معمول اتاق، آبیاری متوسط و رطوبت نسبتا خوب نیاز دارد که در ادامه به بررسی تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

میزان نور لازم برای گیاه چمن عروس

این گیاه جزو گیاهان سایه دوست است ولی برای داشتن رشد خوب سعی کنید نور خوب و کافی اما فیلتر شده براش فراهم کنید، بهتر مکان برای اون پش پنجره جنوبی و که دارای شیشه مات یا پرده است می باشد اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیره موجب سوختگی برگها خواهد شد و هیچ وقت بعد از غبارپاشی یا ریختن آب روی در معرض نور قرار ندید.

چمن عروس را چقدر آبیاری کنم؟

این گیاه به خشکی حساس هست و حتما باید رطوبت مطلوب براش فراهم بشه ولی خاک باتلاقی رو به هیچ وجه دوست نداره و حتما بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 1 الی 2 سانتی متری باید خشک بشه، یک نکته مهم که باید توجه داشته باشید این است که آبیاری از بالا و با فشار باعث در هم شدن ساقه ها میشود، پس همیشه سعی کنید آبیاری را از زیر ساقه ها و از یک کنار گلدان انجام دهید.

توجه کنید که آب اضافی بعد از ابیاری باید از زیر گلدان خارج شود پس هر ماه یکبار زهشکی را بررسی کنید تا تجمع آب در انتهای گلدان موجب از بین رفت ریشه و پوسیدگی آن نشود.

دمای مناسب برای گیاه هلکسین چقدر باشد؟

این گیاه دمای 7 درجه سانتی گراد را در زمستان به خوبی تحمل میکند ولی بهترین درما برای نگهداری آن 18 الی 22 درجه سانتی گراد هست که هرچقدر دمای محل نگهداری بیشتر میشه باید میزان آبیاری و رطوبت محیط را افزایش دهید. هوای گرم و خشک موجب سوختگی و جمع شدن برگها می شود.

شرایط نگهداری گیاه هلکسین
شرایط نگهداری گیاه هلکسین

رطوبت مورد نیاز گیاه چمن عروس چقدر است؟

این گیاه رطوبت را دوست دارد پس سعی کنید هوای معتدلی براش فراهم کنید که برای این کار میشه از ساخت جزیره برای گلدان، دستگاه رطوبت ساز و یا غبارپاشی استفاده کرد که بهترین راه 2 روش اول است. توجه کنید که اگر از غبارپاشی استفاده میکنید این کار را در زمان ظهر انجام ندید چون باعث ایجاد لک روی برگها خواهد شد. اگر دیدید که لکه های قهوه ای رو برگها ایجاد میشه کلا غبارپاشی را متوقف کنید.

بهترین خاک برای هلکسین کلدام است؟

برای پرورش آن باید از خاکی سبک که زهکشی بالای دارد استفاده کنید که ترکیب خاک برگ با پرلیت میتونه گزینه مناسبی باشه یا از خاک های آماده استفاده کنید، برای ساخت ترکیب خانگی میتوانید مقدار کمی خاک باغچه را با مقداری شن و خاک برگ ترکیب کنید و انتهای گلدان چند سنگ ریزه بریزید.

کودهی و تغذیه گیاه

این گیاه زیاد نیاز به تغذیه ندارد ولی برای داشتن گیاهی شاداب هر دو الی سه هفته یکبار با استفاده از کودهیا مخصوص گیاهان زینتی آن را تغذیه کنید.

زمان تعویض گلدان

هر زمان دیدید که ریشه ها از زیر گلدان خارج شده اند و گیاه رشد خوبی ندارد یعنی زمان تعویض گلدان گیاه شما فرا رسیده است.

تمیز کردن برگها :

برگها خیلی ریز هستند و تمیز نمودن انها با پارچه و یا اسفنج مرطوب سخت است،غبارپاشی در این مورد کافی به نظر میرسد.

شرایط نگهداری چمن عروس
شرایط نگهداری چمن عروس

نحوه تکثیر چمن عروس در خانه

یکی از گیاهانی که به روش های خوابانیدن ساقه، تقسیم بوته و قلمه گرفتن میشه تکثیر کرد همین چمن عروس هست، برای کسانی که تازه کار هستن روش قلمه گرفتن رو پیشنهاد میکنم که ویدیو اون رو هم براتون قرار دادم.

بهترین فصل برای تکثیر این گیاه به روش های قلمه و تقسیم بوته فصل بهار است ولی اگر در خانه شرایط گلخانه ای را میتوانید فراهم کنید هر فصلی این کار را میتوانید انجام دهید.

برای قلمه گرفتن کافیه که زمان هرس ساقه های گیاه رو با قیچی تیز و استریل شده از گیاه مادری جدا کنید و در گلدانی با خاک سبک بکارید و سپس آبیاری کنید که ویدیو اون رو در زیر مشاهده میکنید.

تکثیر به روش تقسیم ریشه:

در هنگام بهار و شروع فصل رشد گیاه پر پشت تر شده را از گلدان خارج کنید و خاک های اطراف ریشه ها را به ارامی با یک مداد کنار بزنید،بر حسب نوع رشد ریشه گیاه را به چند قسمت تقسیم کنید،به طوری که هر کدام از قسمت ها دارای ریشه و ساقه مطلوب باشند،تقسیمات را درون گلدان های جدید کاشت کنید و جهت تشویق ریشه به اب یابی و توسعه دو روز اول ابیاری نکنید.

آیا چمن عروس برای تراریوم مناسب است؟

یکی از گیاهان زیبا که در تراریوم هم میشه استفاده کرد گیاه هلکسین می باشد که حتما باید با گیاهانی که نیاز یکسانی دارند کاشته شود و توجه داشته باشید که نباید آب روی برگهای اون ریخته شود و در معرض نور مستقیم قرار نگیرید.

مشکلات و بیماری های چمن عروس

گیاه پژمرده شده و خود را انداخته است: هوا گرم و خشک است،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید و ابیاری نمایید،غبارپاشی را فراموش نکنید

برگها در زمستان سیاه میشوند:هوا خیلی سرد است،گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید.

برگها زرد شده و میمیرند:خاک گلدان باتلاقی است،زهکش را بازدید کنید،ابیاری را متوقف کنید تا سطح خاک خشک شود،همیشه سطح خاک را قبل از ابیاری بازدید کنید.

برگها دارای نقاط سوخته هستند:برگهای گیاه از اشعه مستقیم افتاب اسیب دیده اند،گیاه را به محل با نور غیر مستقیم ببرید

لکه های زنگ مانند روی برگهاست:استفاده از مواد براق کننده ی برگها عامل ان است،از انها استفاده نکنید،غبارپاشی با اب سبک ولرم برگها را نیز تمیز میکند

برگها مملو از حشرات ریز سفید رنگ است:گیاه را با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید

برگها چروکیده و آویزان هستند:گیاه تشنه است،گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،غبارپاشی را فراموش نکنید،ابیاری را تنظیم نمایید.

مشکلات هلکسین چمن عروس
مشکلات هلکسین چمن عروس

چمن عروس یه دود حساس است

هلکسین نسبت به دود اشپزخانه و گاز نفت حساس است،این گیاه را در هوای مملو از اکسیژن نگهداری نمایید.در کاشت گروهی تنه های لخت و عاری از برگ دیگر گیاهان را به راحتی می پوشاند.

جمع بندی نگهداری گیاه چمن عروس

این گیاه برای کسانی که مبتدی هستند و یا دنبال گلدانی سایه دوست با نگهداری آسان هستند بسیار مناسب می باشد و با فراهم کردن حداقل نیازهای اون مثل نور متوسط، آبیاری متوسط و دمای معمول اتاق گیاهی شاداب و سرحال خواهند داشت و هر زمان گیاه کمی بزرگ شد آن را هرس کنید و گلدان جدیدی بسازید.

اگر شما هم در نگهداری هلکسین تجربه یا نظری دارید حتما در دیدگاه برامون بنویسید تا سایر دوستان از ان استفاده کنند.

مطالب مفید :

آموزش تکثیر برگ بیدی

نحوه تکثیر اسپاتی فیلوم