معرفی و نیازهای گل گازمانیا

گل گازمانیا - گیاه گازمانیا
گل گازمانیا - گیاه گازمانیا
معرفی گل گازمانیا : یکی از گیاهانی هست که در طول رشد و نمو خود فقط یکبار گل میده، جالب هست بدونید که یکی از خیره کننده ترین گل ها در حال حاضر در سراسر جهان است. این گل در خانواده بروملیاسه و بومی اکوادور و پرو است.و دارای حدود 110 گونه از گیاهان چند ساله همیشه سبز است که مناسب کشت در گلخانه، پاسیو و آپارتمان هستند.برگهای این گیاه حول تنه اصلی رشد میکنند و در وسط یک فرو رفتگی دارد که زندگی گیاه به اون بستگی داره و حتما باید پر از آب باشه. برگها دارای لبه صاف و گوشتی و گل در وسط اون قرار داره.عمر گیاه سه سال و در آخر عمر فقط یکبار گل خواهد داد،قبل از خشک شدن گیاه در کنار پایه برگ “پاگیاه یا پاجوش” شروع به رشد میکند که با جدا کردن و کاشت پا جوش ها در گلدان گیاه تازه ای متولد خواهد شد.

معرفی کلی گیاه گازمانیا

میزان رشد گیاه گازمانیا و همچنین ارتفاع اون به 25 الی 30 سانتی متر می رسد و از برگ های نیزه ای شکل که سه سمت بیرون خم شده اند و از تراکم بسیار بالایی برخوردار هستند و با رنگ های قرمز و سفید خودنمایی می کنند. گل این گیاه گازمانیا در مرکز گیاهف لئله ای شکل و به رنگ های زرد یا سفید دیده می شود.

نگهداری و نیازهای گیاه گازمانیا

گل گازمانیا نیاز به رطوبت بالا و جریان هوای گرم دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط نگهداری این گیاه زیبا ادامه مطلب را مطالعه کنید.

نور مناسب

در تمام طول سال نیاز به نور کافی دارد،البته توجه داشته باشید که نور مستقیم به برگها و گل گیاه صدمه وارد میکند.

دما

در بهار و تابستان گیاه را در درجه حرارت ۱۸ نگهداری کنید،حداقل درجه حرارت در زمستان برای گیاه گازمانیا ۱۳ سانتی گراد می باشد.

گیاه گازمانیا
گیاه گازمانیا

خاک مناسب

مخلوطی از خاک لوم و پیت که عاری از آهک باشند برای این گیاه بهترین محیط رشد ریشه را تشکیل خواهند داد. البته می تونید گلدان حاوی مخلوطی از شن درشت، خاک برگ و مقداری از الیاف سرخس اسموندا هم برای خاک گل گازمانیا استفاده کنید.

البته خاک مناسب گازمانیا برای سیستم ریشه ای این گیاه به دو روش مختلف که با آن سازگار هستد به شکل زیر نیز انتخاب می شود:
۱- کاشت در یک گلدان خاک؛ که در این حالت ریشه ها توانایی جذب مواد غذایی و خاک را دارند. خاک گلدان باید سبک و دارای زهکشی عالی باشد. ترکیبی مساوی از خاک پیت + خاک برگ + پرلیت یا شن مناسب برای این گیاه است. کوددهی برای گیاهان در حال رشد در فصل گرم، ماهانه با کودی معمولی انجام شود. می توان در فصل رشد هر دو هفته یکبار از کود های مایع برای برگ ها و همچنین فنجان گیاه استفاده کرد.
۲- گیاه سوار شده بر روی چوب؛ که در این حالت ریشه هایی قوی و زمخت ایجاد می شود که توانایی جذب مواد غذایی و خاک را ندارند و تنها به عنوان نگهدارنده عمل می کند تا گیاه استوار بماند. در این حالت فنجان انتهایی گیاه با کودی مایع کوددهی می شود.

آبیاری

گیاه گازمانیا به آبیاری در حد متوسط نیاز دارد و همچنین در تابستان و بهار هر هفته گیا را آبیاری کنید لازم هست  بدونید که مه پاشی در این دو فصل مه پاشی گیاه را فراموش نکنید. هر ۳ الی ۴ هفته برای جلوگیری از پوسیدگی آب آن را عوض کنید. به غیر از زمان گلدهی؛ فنجان گیاه باید با آب باران یا آبی سبک پر شود؛ با انجام این کار در زمان گلدهی عمر گل کم می شود. ورود آب به قاعده برگها اشکالی ندارد،در زمستان فقط با خشک شدن سطح خاک آبیاری را شروع کنید،از آب بدون املاح استفاده گردد.

رطوبت

در درجات حرارت بالا غبارپاشی روزانه لازم است.به میزان زیادی هوای اکسیژن دار نیاز دارد.در غیر این صورت به امراض قارچی مانند بوتری تیس مبتلا میشود.

تغذیه

دو بار در تابستان و دو بار در بهار  با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه کنید.(نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی است)

تعویض گلدان

پس از خشک شدن گیاه مادری و رشد پاجوشها،انها را از مادر جدا نموده و در گلدان جدیدی و با خاک مناسب کاشت کنید.

تمیز نمودن برگها

سعی کنید هر دو ماه یکبار با پارچه و یا اسفنج مرطوب برگها گل گازمانیا را به ملایمت تمیز کنید،خیل مراقب ساقه گل گیاه باشید.

گل گازمانیا
گل گازمانیا

تکثیر گل گازمانیا

برای تکثیر گل گازمانیا کافی است پس از خشک شدن پا جوش های موجود در  پایه مادری را جدا کنید و در خاک لوم و پیت بکارید. گیاهچه هایی که در کنار گیاه مادر می رویند هر کدام میتوانند به گیاه مستقلی تبدیل شوند، به شرط آن که ریشه داده باشند و شرایط مناسبی برای آنها به وجود آید. گیاهچه ها را می توان در ماه های فروردین و اردیبهشت از گیاه مادر جدا نمود. گونه های زینتی گازمانیا معمولا عاری ازآفات و بیماری های گیاهی می باشند.

مشکلات و بیماری های گیاه گازمانیا

گیاه مادری در حال خشک شدن است ولی پاگیاه شروع به رشد کرده

کاملا طبیعی است،صبر کنید تا گیاه مادری کاملا خشک شود،سپس با دقت پاگیاه را جدا نموده و در خزه اسفاگنوم و پیت ان را کشت کنید.

لکه های سفیدی روی برگها مشاهده میشوند

علت ان غبارپاشی با اب سنگین است،از اب سبک بدون املاح مانند اب باران استفاده کنید.

برگها قهوه ای شده و خشک میشوند

گیاه تشنه است،ابیاری کنید.

برگهای پائینی میمیرند

هوا سرد است و یا اگر بعد از گلدهی است،کاملا طبیعی می باشد،عمر گیاه تمام شده است.گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

در تابستان گیاه میپوسد

قارچ بوتری تیس عامل ان است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است،گیاه را با سم قارچ کش سمپاشی نموده و به محل گرمتری منتقل و غبارپاشی را کاهش دهید،اجازه دهید سطح خاک قبل از آبیاری کاملا خشک شود،سپس ابیاری کنید

ساقه گل دهنده گل نمیدهد

هوا سرد و خشک و یا نور کافی نیست و یا نیاز به تغذیه مصنوعی دارد،شرایط را بازدید و نارساییها را برطرف کنید.

در زمستان تمام اندام گیاه سیاه میشوند

هوا خیلی سرد است و یا ممکن است خاک گلدان ها باتلاقی شده باشد،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و اجازه دهید سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری کنید،زهکش را بازدید نمایید

نوک برگها قهوه ای شده و خشک میشوند،گیاه چروکیده است

هوا گرم و خشک است،گیاه را با اب ولرم و سبک و بدون املاح غبارپاشی روزانه نمایید،به خصوص مواقعی که درجه حرارت بالاست

زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها و قاعده انها تشکیل شده است

حشره افت عامل ان است،گیاه را با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند،یا با اسفنج اغشته به سم سطح لکه ها را خیس کنید.

سطح زیرین برگها پر از تار عنکبوت است

کنه قرمز ریز عامل ان است،با پارچه و یا اسفنج اغشته به سم کنه کش سطح زیرین انها را تمیز کنید،تامین رطوبت به خصوص رطوبت دائمی و پایدار در کاهش افت موثر است