صفر تا صد نگهداری گل آشیانتوس (Aeschyanthus) + عکس

نگهداری از آشیانتوس
نگهداری از آشیانتوس

معرفی و نگهداری گیاه آشیانتوس : اگر به دنبال یک گیاه سلطنتی و گلدار هستید اشیانتوس میتونه یکی از گزینه های عالی برای شما باشه، این گیاه رو از خانواده بنفشه آفریقایی میدونن، یادمه سه سال پیش که داشتم مطلب این گیاه رو مینوشتم قیمتش حدود 50 الی 60 هزار تومان بود ولی الان خیلی بالاتر از این قیمت ها هست، اون موقع نوشته بودم که این گیاه تازه وارد ایران شده و پیدا کردنش سخته، الان بیشتر گل فروشی ها دارن و میتونید با کمی گشتن پیداش کنید.

میشه گفت گل آشیانتوس جزو گل های لوکس به حساب میاد، در ادامه همه اون نکاتی رو که باید برای نگهداری این گیاه بدونید رو میگم پس همراه من باشید.

با گل آشیانتوس بیشتر آشنا بشیم

این گیاه بومی جنوب شرق آسیا هست و اسم اون از کلمه یونانی “aischyne” (به معنی شرم و خجالت) گرفته شده نام علمی اون Aeschynanthus Japhrolepis که بهش سبد انگور هم میگن و اگه خوب بهش برسید تا 180 سانتی متر هم رشد میکنه البته در خانه رشد اون تا ارتفاع 50 الی 60 سانتی متری میرسه، این گیاه دو گونه اصلی داره که یکی رشد شاخه برگی میکنه و دیگری رشد قائم داره که در ادامه گونه ها رو بهتون معرفی میکنم، در کل این گیاه رو  گیاهی آویز با شاخه های رونده و قابل استفاده به عنوان سبد آویزان میدونند که برگ های براق، نوک تیز و چرمی داره که زیبایی گلدان و محل نگهداریش رو فوق العاده بالا میبره

بنر گل من و تو

اگه بخوام گلهای اون رو توصیف کنم باید گفت که گلها لوله ای شکل با چهار پرچمی به رنگهای قرمز، لاکی و شرابی، گل اناری داره که در اواخر بهار به طور دسته جمعی در انتهای شاخه دیده میشه

توجه کنید که گیاه آشیانتوس در فصل سرد سال مخصوصا زمستان نیاز به استراحت و خواب داره و حتما در این موقع آبیاری رو کاهش بدید، اگر نیاز سرمایی گیاه فراهم نشه شاید شاهد گلهای کمتری از اون باشید. اگه دوست دارید برگهای زیبا و جذابی داشته باشه بعد از مشاهده گلها میتونید از گیاه جدا کنید.

گلهای آشیانتوس
گلهای آشیانتوس

شرایط و نیازهای گل آشیانتوس

به طور خلاصه اگر بخوام در خصوص نیازهای این گیاه بهتون بگم باید گفت که نور زیاد ولی فیلتر شده و غیر مستقیم نیاز داره و آبیاری متوسط، دمای معمول اتاق، رطوبت نسبتا زیاد نیاز داره که در ادامه تمامی موارد رو مورد بررسی قرار میدیم پس بریم و نیازهاش رو بررسی کنیم راستی این گیاه بعد از حدود سه سال بالغ میشه

نور مناسب برای گیاه آشیانتوس چقدر باشه؟

اگر دوست دارید که گیاهتون رشد خوبی داشته باشه باید براش نور زیاد و غیر مستقیم فراهم کنید، بهترین نور براش پشت پنجره جنوبی و غربی هست که با استفاده از یک پرده نازک فیلتر شده باشه و یا از پنجره حدود 1 متر فاصله داشته باشد. نور مستقیم خورشید میتونه باعث سوختگی برگ های گیاه بشه، پس در حالت کلی نور زیاد و فیلتر شده (بین 7 الی 9 ساعت) میخواد.

میتونید گیاه رو در فصل بهار و تابستون به تراس یا حیاط هم منتقل کنید ولی حتما محل سایه مخصوصا در زمان ظهر انتخاب کنید. اگر دیدید گیاه شما بدقواره رشد میکنه این نشون میده که نور کافی برای گیاه فراهم نکردید.

اگر در خانه نور کافی ندارید پیشنهاد میکنم به نگهداری این گیاه اقدام نکنید و یا با خرید نور رشد مخصوص گیاهان آپارتمانی نور کافی رو براش فراهم کنید. در مطلبی جداگانه به بررسی نور گیاهان آپارتمانی پرداختیم که اگه گل و گیاه زیادی داری حتما اونو مطالعه کنید.

بهترین دما برای نگهداری گل آشیانتوس چقدره؟

این گیاه میتونه در دمای معمول اتاق رشد خوبی داشته باشه ولی کمترین دمایی که میتونه تحمل کنه 10 درجه سانتی گراد و بیشترین دما 29 درجه سانتی گراد می باشد ولی دمای ایده ال برای نگهداری اون 18 الی 23 درجه می باشد و با افزایش دما میزان آبیاری و رطوبت محیط نیز باید افزایش پیدا کند. اگر در مناطق سردسیر هستید پایان تابستان گیاه را به داخل خانه منتقل کنید.

با سرد شدن هوا اومدن اون پایین 15 درجه گیاه شاید ابتدا آسیب نبینه ولی به مرور و با کاهش دما برگهای اون شروع ریزش میکنن همچنین کیفیت گلدهی با تغییرات دمای شدید پایین میاد.

آشیانتوس را چقدر آبیاری کنیم؟

این گیاه نیاز آبی متوسطی داره و هر زمان خاک گلدان تا عمق 2 الی 4 سانتی متر (البته بسته به اندازه گلدان) میتونید به گیاه آب بدید، به هیچ وجه زمان برای آبیاری مشخص نکنید (یعنی نگید هر دو یا چهار روز یکبار ابیاری میکنم) فقط توجه داشته باشید در فصل استراحت گیاه که از اوایل زمستان شروع میشه باید میزان آبیاری رو کاهش بدید.

نشانه آبیاری کم گیاه اشیانتوس چروک شدن برگها و بیحالی اون هست و آبیاری زیاد هم باعث کم شدن درخشش برگها و پوسیدگی ریشه میشود. توجه کنید درست آبیاری نکردن میتونه روی گلدهی گیاه هم تاثیر بگذارد. بهترین روش آبیاری این است که شما گیاه رو کاملا سیراب کنید به این شکل که به اندازه ای گیاه رو آبیاری کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

حتما زهکشی گلدان رو هر ماه یکبار چک کنید چون خوب نبودن زهکشی گلدان باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه خواهد شد.

Aeschynanthus-speciosus

در مطلبی جداگانه به مرور نکات مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

میزان رطوبت مورد نیاز آشیانتوس چقدره؟

این گیاه بخاطر شرایط بومی که داره نیاز زیادی به رطوبت بالا داره (حدود 60 الی 75 درصد رطوبت) پس سعی کنید به روش های مختلف براش رطوبت خوبی فراهم کنید و به هیچ وجه در مقابل سیستم های گرمایشی و سرمایشی قرار ندید چون گیاه دچار مشکل خواهد شد، روش های تامین روطبت به شکل زیر است :

  • گیاه رو با استفاده از آب جوشیده سرد شده از فاصله 40 سانتی متری اونم در زمانی که نور مستقیم روی گیاه نیوفته غبارپاشی کنید
  • یا میتونید از ساخت جزیره برای این گیاه استفاده کنید(نحوه ساخت جزیره گلدان رو به همراه ویدیو در سایت قرار دادیم) کف گلدون سنگریزه بریزید و اون رو پر از آب کنید فقط آب با کف گلدان تماس نداشته باشه
  • یا میتونید از دستگاه بخور سرد برای تامین رطوبت محیط استفاده کنید.

از چه خاکی برای اشیانتوس استفاده کنیم؟

این گیاه خاکی سبک با زهکشی بالا رو دوست داره و به هیچ وجه نمیتونه خاک سنگین رو تحمل کنه چون خاک سنگین رطوبت بالایی در خودش ذخیره میکنه و کم کم ریشه پوسیده میشه و رشد گیاه کاهش پیدا میکنه، پس بهترین ترکیب خاک میتونه خاک برگ+ پرلیت + مقدار کمی خاک باغچه یا ترکیب پرلیت + پیت ماس البته میتونید از خاک های آماده موجود در بازار هم برای این گیاه استفاده کنید. فقط یادتون باشه بعد از خرید خاک رو حتما ضدعفونی کنید.

در مطلبی جداگانه انواع خاک گلدان رو معرفی کردیم که میتونید مطالعه کنید.

نحوه و میزان کوددهی

این گیاه هم مانند سایر گیاهان آپارتمانی و گلدار به کوددهی در فصل رشد نیاز دارد، پس میتونید هر دو الی سه هفته یکبار از کودهای مخصوص گیاهان زینتی و کودهای کرسیتالون مانند سه بیست برای تغذیه استفاده کنید. شما میتونید یک قاشق چای خوری از کود سه بیست رو در یک لیتر آب حل کنید و به شکل آبیاری به گیاه بدید. برای خرید کود گیاهان آپارتمانی میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید چون تمام کودهای که موجود است رو خودمون تست کردیم.

با ظهور اولین گل در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

بهترین زمان تعویض گلدان این گیاه

باید ابتدا ریشه و رشد گیاه رو چک کنید تا زمانی که ریشه از زیر گلدان خارج شد و یا رشد گیاه متوقف شد اقدام به تعویض گلدان کنید در ضمن حتما سایز گیاه با گلدان متناسب باشه، درضمن برای تمیز کردن برگها میتونید از یک پارچه خیس استفاده کنید. به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای براق کردن برگها استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که گیاه اشانتوس و باید بعد از گلدهی هرس کنید تا مجدد رشد خوبی داشته باشه

نحوه تکثیر آشیانتوس در خانه

این گیاه رو میشه به روش قلمه زدن تکثیر کرد، ابتدا یک ساقه با حداقل 10 سانتی متر طول را انتخاب کرده و به شکل اریب برش بزنید و سپس قلمه رو به مدت 24 ساعت در محلی با نور کم قرار بدید تا محل برش پینه ببنده و سپس میتونید در خاک و آب ریشه دار کنید. بعد از انتقال به خاک قلمه رو به محلی با نور زیاد و فیلتر شده منقل کنید تا رشد کند.

گونه های آشیانتوس
گونه های آشیانتوس

انواع گیاه آشیانتوس و گونه های آن

همانطور که در ابتدا گفتیم این گیاه دو گونه اصلی داره که یکی رشد آن به شکل شاخ و برگ است و گونه دیگر رشد عمودی دارد که گونه ها رو با همین تفکیک لیست کردم

گونه های شاخه برگی آشیانتوس

این گونه ها به شکل آویز، بالا رونده و خرنده هستند که میتونید در گلدان های آویز از آنها استفاده کنید :

  • آشیانتوس لانگیسالیس : این گونه رو به عنوان گیاه نمیه خزنده میدونند که گلهایی به رنگ قرمز و برگ های به رنگ سبز و سفید داره.
  • آشیانتوس برکتیتوس : گونه ای رو به عنوان گیاه آویز و بالا رونده استفاده میکنند که دارای گل های قرمز رنگ است.
  • آشیانتوس پولچر : این گونه هم جزو گونه های اویز و بالا رونده است که دارای برگهایی به رنگ قرمز و زرد است.
  • آشیانتوس جافرولپسیس : رنگ برگهای این گونه سبز روشن و بسیار براق است که رنگ گلهای اون قرمز و نارنجی است.
  • آشیانتوس رادیکانز : از دیگر گونه های خزنده این گیاه که دارای گلهایی به رنگ رنگ قرمز و نوار های کرم رنگ است و به عنوان گونه نادر و زیبا هم شناخته میشه رادیکانز است.
  • آشیانتوس مورموراتوس : این گونه گلهایی به رنگ زد که مایل به سبز است داره و بسیار پرطرفدار است.
  • آشیانتوس اشپسش : گونه اشپسش دارای گلبرگهایی به رنگ نارنجی و قرمز است که در شرایط خوب تا 60 سانتی متر هم میتونه رشد داشته باشد

گونه هایی که رشد عمودی دارند

  • آشیانتوس هیلدباراندی
  • آشیانتوس اِواردی

مشکلات و بیماری های رایج گل آشیانتوس

در ادامه برخی از مشکلات و بیماری های رایجی که بیشتر دوستان پرسیده بودند رو پاسخ دادم و اگر شما هم سوال یا مشکلی دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

علت گل ندادن گیاه آشانتوس در سال دوم چیست؟

وقتی گیاه نور کافی نداشته باشه، تغذیه درست انجام نداده باشید و گلدان بزرگ یا کوچک براش استفاده کرده باشید عاملی میشه که گیاه در سال دوم یا سالهای بعد به گلدهی نرسه پس تمام شرایط گفته شده رو بررسی کنید.

علت خشک شدن و ریز برگهای آشیانتوس چیست؟

اگر هوای محل نگهداری گرم و خشک باشه (یعنی رطوبت کافی نداشته باشه) برگهای خشک میشن و به مرور میریزن که باس اتفاده از روشهایی که در بالا گفته شد رطوبت مورد نیاز گیاه رو تامین کنید.

علت وجود نقاط سیاه روی برگهای آشیانتوس چیست؟

علت این مشکل بیماری قارچی به نام قارچ بوتری تیس است که بیتشر زمانی که هوا سرد و خیلی مرطوب باشه به وجد میاد پس باید گیاه رو به محلی با دمای بیشتر و رطوبت کم منتقل کنید و سریعا با استفاده از قارچ کش آن را سمپاشی کنید.

برای آشنایی با بیماری قارچی گیاهان آپارتمانی حتما مطلب اون رو از سایت مطالعه کنید.

علت سیاه شدن گلهای آشیانتوس در فصل گرم چیست؟

نشون میده که رطوبت خوب برای گیاه فراهم نشده و باید براش جزیه درست کرد یا از غبارپاشی با اصول گفته شده رطوبت رو تامین کنید.

علت دراز و منحرف شدن ساقه آشیانتوس چیست؟

کمبود نور محل نگهداری باعث رشد علفی و منحرف شدن ساقه گیاه میشه که باید گیاه رو به محلی با نور زیاد منتقل کنید و یا از نور رشد گیاهان اپارتمانی استفاده کنید.

Aeschynanthus-speciosus

علت زرد شدن برگها و وجود تار عنکبوت آشیانتوس چیست؟

مشاهده مشکل در این گیاه و سایر گیاهان آپارتمانی نشان دهنده حمله کنه ریز قرمز به گیاه است پس با پارچه و یا اسفنج سطح زیرین برگها را تمیز کنید و با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم تار عنکبوت های زیر برگ از بین بره، تامین رطوبت و غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

پژمرده شدن گیاه آشیانتوس در تابستان

این نشون میده با بالا رفت دما شما آبیاری رو افزایش ندادید و گیاه دچاره تشنگی شدید است پس گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه به سطل یا تشت پر از آب قرار بدید.

علت ریزش برگهای آشیانتوس در زمستان چیست؟

این نشانه سرد بودن هوای محل نگهداری گیاه است پس حتما گیاه را به محلی با دما بالا منتقل کنید.

در این مطلب سعی کردم تمام نکات و مشکلات رایج گیاه آشیانتوس رو بهتون بگم ، اگر حس میکنید نکته یا موردی از قلم افتاده حتما در بخش دیدگاه برامون بنویسید در ضمن میتونی هر سوال یا مشکلی در خصوص این گیاه دارید هم در همین بخش بنویسید تا کارشناسان ما پاسخ را برای شما ارسال کنند.