صفر تا 100 نگهداری دراسنا بلالی (Dracaena fragrans) + نکات مهم برای رشد عالی

نگهداری دراسنا بلالی
نگهداری دراسنا بلالی

چطور از دراسنا بالالی نگهداری کنیم؟ یکی از گونه های مقاوم از انواع دراسنا است که برگهای سبز و جذابی داره که برای کسانی که تازه میخواهند گل و گیاه نگهداری کنند پیشنهاد میشه، دراسنا بلالی با نام علمی ‘Dracaena fragrans ‘Massangeana و نام انگلیسی Corn Plant گیاهی مناسب برای کارخانجات ، دفاتر صنعتی ، تولیدی بوده و  گونه ای دیگر از ۲۰ نوع دراسناست که در آپارتمان به خوبی جواب مثبت می دهد.

برگها دراسنای بلالی پهن تر با نوارهای سفید موزی در متن سبز است، رشد ان در سرزمین اصلی و در هوای آزاد و مناطق بومی خودش به ۴ متر میرسد، مانند دیگر گونه های دراسنا با قطع جوانه انتهایی میتوان گیاه را دو یا سه شاخه و زیباتر نمود، در نور بیشتر نوارهای سفید رنگ برگ، جلوه بهتری دارند، گیاهان جوان برای کاشت گروهی با گیاهان دیگر مناسب است.

نگهداری از دراسنا بلالی در خانه
نگهداری از دراسنا بلالی در خانه

با دراسنا بلالی بیشتر آشنا بشیم

دراسنا بلالی که بهش گیاه ذرت (Dracaena fragrans) هم میگن و از خانواده بزرگ Asparagaceae می باشد. دراسنا بلالی یک درخت همیشه سبز آفریقایی است که از اواسط دهه 1800 در اروپا به عنوان گیاهی آپارتمانی شناخته شده و از اوایل قرن بیستم دردر آمریکا و سایر کشورها گسترش پیدا کرده. رشد این گیاه کمی کند هست و به مرور ساقه و برگ گیاه ضخیم میشود، نحوه رشد این گیاه همانند نخل های می باشد و به مرور و با رشد گیاه برگهیا پایینی ریخته و گیاه به سمت بالا رشد خواهد کرد.

بنر گل من و تو

زمانی که برای دراسنا بلالی شرایط حداقل ر فراهم کنید به راحتی رشد میکنه و در شرایط ایده آل که در ادامه به شما خواهیم گفت رشد اون چند برابر میشه، فصل رشد گیاه دراسنا بلالی از اوایل بهار تا اواخر تابستان است. درضمن اگر حیوان خانگی دارید مراقب باشید که برگهای اون توسط حیوانات جویده نشود. حتما معرفی دراسنا پرچمی و دراسنا کامپکت رو مطالعه کنید.

نام های رایجدراسنا بلالی، Corn plant, dracaena, false palm
نام علمیDracaena fragrans
PH خاک6.1 تا 6.5 (اسیدی)
زمان گلدهیاواخر پاییز و سپس دوباره در اواخر بهار گلهایی به رنگ سفید و زرد
میزان نور دریافتینیمه سایه و نور زیاد
سمیتبرای حیوانات خانگی سمی است
جدول مشخصات دراسنا بلالی

نیازها و شرایط نگهداری دراسنا بلالی

این گیاه نیاز به مراقبت خیلی زیادی نداره ولی با فراهم کردن نور خوب، آبیاری منظم و متوسط، کوددهی در فصل رشد، دمای 18 الی 24 درجه سانتی گراد میتونید شاهد رشد عالی اون باشد، که در ادامه تک تک موارد رو با هم بررسی میکنیم:

دراسنا بلالی چقدر نور نیاز داره؟

یکی از نیازهای اساسی این گیاه نور هست که تاثیر خیلی زیادی در رشد اون داره، درسته که گفتیم این گیاه جزو گیاهان مقاوم به نور کم هست ولی با فراهم کردن روزانه 6 الی 9 ساعت نور غیر مستقیم میتونه رشد خوبی داشته باشه، سعی کنید این گیاه رو در نزدیک ترین محل به پنجره قرار بدید. اگر میزان نور دریافتی گیاه کم باشه کم کم رنگ برگها از بین خواهند رفت و برعکس اگر میزان نور دریافتی خیلی زیاد و مستقیم باشه شما شاهد سوختگی برگها خواهید بود، پس مکانی با نور خوب و فیلتر شده براش فراهم کنید. اگر خونه شما نور کافی نداره میتونید از نور رشد برای تامین نیاز نوری استفاده کنید.

میزان آبیاری دراسنا بلالی چقدر باشه؟

این گیاه نه آبیاری زیاد رو دوست داره و نه آبیاری کم حتما قبل از آبیاری خاک گلدون رو چک کنید که تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده باشه و بعد اقدام به آبیاری مجدد گیاه کنید، همچنین بعد از آبیاری حتما چک کنید که آب اضافی از زیر گلدون خارج بشه، جمع شدن آب در زیر گلدان باعث بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه خواهد شد. تا جایی که میتونید از آب بدون املاح برای آبیاری استفاده کنید.

میزان دما و رطوبت مورد نیاز دراسنا بلالی چقدر است؟

این گیاه در دمای 18 الی 24 درجه سانتی گراد میتونه رشد خوبی دشاته باشه والی به هیچ وجه دمای پایین رو نمتیونه تحمل بکنه، اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید حتما حواستون به دمای محل نگهداری باشه چون این گیاه نمیتونه دمای پایین تر از 15 درجه سانتی گراد رو به خوبی تحمل بکنه همچنین با بالا رفتن دما (بیشتر از 24 درجه ) حتما باید میزان آبیاری و رطوبت محیط هم افزایش پیدا کند.
همچنین میزان رطوبت نباید کمتر از 40 تا 50 درصد باشه و برای تامین رطوبت هم میتونید از روش های مختلف مثل غبارپاشی، ساخت جزیره برای گلدان یا دستگاه بخور سرد استفاده کنید، در مطلبی جداگانه روش های تامین رطوبت گیاهان رو توضیح دادیم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.

خاک مناسب دراسنا بلالی
خاک مناسب دراسنا بلالی

کدام خاک برای دراسنا ذرتی مناسب هست؟

همیشه خاکی برای دراسنا بلالی انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشه و آب رو از خودش عبور بده، در کنار این مورد باید خاک غنی باشه و یا با کودها اون رو غنی کنید، میتونید از ترکیب های آماده موجود در بازار استفاده کنید یا مقداری خاک باغچه رو با کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس ترکیب کنید تا یک خاک عالی برای گیاهتون حاصل بشه، در ضمن به ترکیب خاک ورمی کمپوست هم اضافه کنید عالی میشه

آیا گیاه دراسنا بلالی نیاز به تغذیه دارد؟

بله این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی در فصل رشد هر دو الی سه هفته یکبار باید با استفاده از کودهای مناسب گیاهان برگی تغذیه شود استفاده کنید، پشنهاد میکنم هر دو الی سه ماه یکبار گیاهتون رو با هیومیک اسید هم تغذیه کنید، راستی تو فروشگاه گل من و تو میتونید تمامی کودهای گیاهان خودتون رو خرید کنید.

آیا دراسنا بلالی نیاز به هرس دارد؟

همانطور که در بالا گفتم این گیاه برگهای پایینی خودش رو تقریباً طی دو الی سه میریزه و بجاش دوباره از قسمت بالایی برگ جدید باز میکنه و این زرد و ریزش برگ عادیه و بعد از اینکه برگها خکش شد از گیاه جدا کنید و بیشتر از این جدا کردن برگ نیاز به هرس کردن نداره، راستی هیمجا هم بگم که هر ماه یکبار با استفاده از آب و اسفنج برگهای گیاهتون رو تمیز کنید تا عمل فتوسنتز به خوبی انجام بشه

هر چند وقت یکبار دراسنا بلالی رو تعویض گلدان کنیم؟

این گیاه رشد خیلی زیادی نداره و با تعویض گلدان زود هنگام باعث کند شدن رشد گیاهتون میشید اجازه بدید که گیاه گلدان رو از ریشه پر بکنه و بعد اقدام به تعویض گلدان کنید، حتما بعد از تعویض گلدان از آمینو اسید برای کاشه تنش استفاده کنید. راستی حتما گلدان جدید فقط یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی باشه و اینکه سوراخ های کف گلدان به تعداد کافی باشه تا گلدان شما زهکشی خوبی داشته باشه

گلدهی دراسنا بلالی
گلدهی دراسنا بلالی

چیکار کنیم دراسنا بلالی گل بده

این گیاه خیلی بخاطر گلدهی خریداری نمیشه و میشه گفت توی خونه دیدن گلهای اون سخته ولی اگر گیاه به سن بلوغ برسه، سعنی حدودا 5 ساله باشه شاید با فراهم کردن شرایط ایده آل (شرایط منطقه بومی خودش) گل خواهد داد، شکل گلها به این صورت هست که ساقه های گل از مرکز برگها بیرون می آیند و می توانند حتی 1 متر هم رشد داشته باشند. گل های اون شبیه گلوله های خوشه ای سفید رنگ است که عطر فوق العاده ای دارند. شکوفه های این گیاه حدود دو الی چهار هفته مایان خواهند بود.

نحوه تکثیر دراسنا بلالی

این یگاه رو میشه به روش های مختلفی مانند کاشت بذر، قلمه زدن تکثیر کرد که بهترین روش قلمه زدن است که در ادامه هر دو روش رو براتون توضیح میدم :

تکثیر دراسنا بلالی به روش قلمه زدن

همانوطر که گفتیم یکی از بهترین روش های تکثیر این گیاه قلمه زدن هست که اصولا بهترین فصل برای این کار فصل بهار می باشد ولی در خانه و با فراهم کردن شرایط گلخانه ای میتونید هر فصلی از سال این کار رو انجام بدید، این روش باعث میشه رشد گیاه شما عالی بشه و از بالا جوانه هیا جدید بزنه، مراحل کار به این شکل هست :

  • یک چاقو یا قیچی تیز و استریل شده رو آماده کنید
  • قسمت پایین برگ ابتدایی رو در نظر بگیرید و سپس با استفاده از چاقوی تیز اون رو برش بزنید. (اگر میخوایهد از ساقه قلمه تهیه کنید ساقه های برش داده شده باید حداقل 10 الی 15 ساتی متر قد داشته باشند)
  • برای ریشه دار کردن میتونید ساقه رو در داخل آب قرار بدید تا ریشه بزند
  • قلمه رو در مکانی با نور فیلتر شده و دمای حدود 21 الی 24 درجه سانتی گراد قرار بدید
  • هر یک هفته در میان آب رو تعوض کنید (اگر میتونید یک قطعه زغال هم داخل آب بندازید)
  • زمانی که ساقه گیاه شما ریشه داد (ریشه هیا 2 الی 3 سانتی متری) میتونید اون رو به خاک سبک که ترکیب پیت ماس + پرلیت + کوکوپیت هست منتقل کنید.
  • در مدتی که گیاه کاملا سرحال بشه سعی کنید رطوبت گلدان رو همیشه چک کنید.

تکثیر دراسنا بلالی از طریق کاشت بذر

برای اینکه درصد موفقیت شما در کاشت بدرهای این گیاه بالا بره بهته به مدت 3 الی 5 روز اون رو داخل آب بخیسانید و سپس گلدانی با عمق 15 سانتی متر آماده کنید و بذرها رو با فاصله 3 الی 5 سانتی متری از هم در گلدان بکارید و سپس اون رو آبیاری کنید، بعد از آبیاری گلدان رو کاور کنید و در محلی با نور خوب و دمای حدود 21 درجه سانتی گراد قرار بدید و روی کارو چند سوراخ ایجاد کنید بعد از جوانه زن حتما کاور را بردارید. حدود 4 الی 5 هفته طول میکشد تا بذرها تبدیل به جوانه شوند.

مشکلات و بیماری های دراسنا بلالی
مشکلات و بیماری های دراسنا بلالی

مشکلات و بیماری های رایج دراسنا بلالی

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی دچار بیماری و مشکل میشود (حتما مطلب مشکلات گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید) عمده آفتی که این گیاه رو تهدید میکنه کنه عنکبوتی، تریپس و فلس هستند.این آفت ها باعث ناسالم دیده شدن برگها میشوند،آفات از شیره گیاه تغذیه کرده و باعث بیحال و پژمرده شدن گیاه شما خواهند شد، سعی کنید هر دو هفته یکبار برگها را بررسی کنی و به محض مشاهده این بیماری ها گیاه را باس موموی مثل کنفیدور، دیازینون و.. سمپاشی کنید.

علت خشک شدن برگ دراسنا بلالی چیست؟

این مشکل بیشتر به آبیاری و رطوبت محیط مربوط میشه، زمانی که گیاه شما در مکانی با روطبت کم و دمای بالا قرار داشته باشه نوک برگها شروع به خشک شدن میکنند. به روشهایی که در بالا گفتم رطوبت مورد نیاز رو برای گیاه فراهم کنید. در برخی موارد خشک شدن همراه با زرد شدن است که بخاطر مصرف بیش از حد کود می باشد.

علت ریزش ناگهانی برگها دراسنا بلالی چیست؟

این مشکل در خیلی از موارد همراه با زرد شدن برگها است که نشانه آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی خوب در گلدان است، این مورد به مرور باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد. آبیاری رو زمانی انجام بدید که خاک به اندازه 2 الی 3 سانتی متر خشک شده باشه

علت وجود لکه های خشک روی برگها دراسنا بلالی چیست؟

این مشکل در بیشتر موارد نشون میده که گیاه شما نور زیاد و مستقیم دریافت کررده و باید به محلی با نور کم و فیلتر شده منتقل بشه در برخی موارد غبارپاشی هنگام ظهر هم میتونه از دلایل این مشکل باشه

علت بوی بد از ساقه و ریشه چیست؟

اگر متوجه شدید که نیمه پایینی گیاه سیاه شده یا بوی بد میده، احتمالا پوسیدگی در قسمت ساقه و ریشه اتفاق افتاده، اگر میزان پوسیدگی کم باشه با قارچ کش آبیاری کنید و در غیر این صورت حتما از گیاه قلمه تهیه کنید.

علت ریزش برگهای سبز دراسنا بلالی چیست؟

سرما و تغییر ناگهانی دمای محل نگهداری از دلایل اصلی ریزش برگهیا سبز و ناگهاین گیاه است در ضمن هیچ وقت گیاه را در معرض وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندید.

چرا رشد دراسنا بلالی متوقف شده؟

این یکی از نشانه های سرد بودن محل نگهداری و یا کوچک بودن گلدان گیاه شما هست که باید موارد تک به تک بررسی شود، البته تغذیه کم و نور کم هم میتونه از عوامل باشه

ایجاد لکه هیا قهوه ای و تغییر رنگ دراسنا بلالی

این مورد نشون میده که گیاهتون دچار حمله آفت شده و بیماری و حشرات دارن از شیره گیاه تغذیه میکنند، نمونه این آفت میتوان به شپشک آردآلود و آفت شپشک سپردار اشااره کرد و حتما باید از سموم مخوصل این حشرات استفاده کنید.

چرا برگهای جدید ریز میشن و رشد گیاه کم شده؟

این اصلی ترین دلیل بر کمبود مواد مغذی است، گیاه شما باید هر دو الی سه هفته یکبار با استفاده از کودهای مخصوص که در بالا معرفی شد تغذیه بشه

سعی کردم در این مطلب هر آنچه در خصوص دراسنا بلالی یا همون دراسنا ذرت باید بدونید بهتون بگم، حتما شما هم تجربه شخصی خودتون رو به همراه سوال یا مشکلی که در نگهداری این گیاه داشتید و یا دارید در بخش دیدگاه بنویسید تا خوانندگان این مطلب از تجربیات شما استفاده کنند و کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ پرسش های شما رو ارسال کنند.