معرفی گل کلومنه آ (کولومنئا گلوریوزا)

معرفی گل کلومنه آ (کولومنئا گلوریوزا)
معرفی گل کلومنه آ (کولومنئا گلوریوزا)

شاید اسم این گیاه رو خیلی کم شنیده باشید و یا از عکساش خوشتون اومده باشه و بخواهید یدونه از این گیاه زیبا داشته باشید اول کاری بگم که این گیاه چند سالی بیشتر نیست که وارد کشورمون شده و علاقمندان زیادی به خودش جذب کرده، اسم این گیاه رو گل کلومنه آ یا کولومنئا گلوریوزا میگن که در ادامه بیشتر باهاش آشنا میشم و شرایط نگهداریشو توضیح میدیم.

بدون شگ میشه گفت یکی از بهترین و زیباترین گیاهانی است که شما میتونید به عنوان سبد آویز ازش استفاده کنید. برگهاش پر از پرز و گلهاش قرمز و زیگومورف یا نامنظمی داره و بیشتر مواقع این گیاه رو در طبعیت روی ساخته و تنه درختا میشه پیدا کرد. بهش گیاه ماهی طلائی میگن و علت نامگذاری اون هم به خاطر گل های این گیاه است که به رنگهای قرمز و نارنجی و ماهی شکل هستند.

معرفی گل کلومنه آ (کولومنئا گلوریوزا)

اگر بخواهیم بر اساس گیاه شناسی این گیاه رو بررسی کنیم میشه گفت که گیاه کولومنئا ( گیاه ماهی طلائی) گیاهی هستش که به خانواده  Gesneriaceae ( تیره بنفشه آفریقایی) تعلق داره و بومی جنوب و مرکز آمریکا هستش، این گیاه دارای 200 گونه مختلف است که همه آنها به صورت درختچه های گلدار و بومی آمریکا و کارائیب هستند.

بنر گل من و تو
کولومنئا گیاه ماهی طلائی
کولومنئا گیاه ماهی طلائی

جالبه بدونید که نامگذاری کولومنئا در قرن 16 و توسط یک گیاهشناس ایتالیایی انجام شده. عمر تقریبی کلومنه آ 10 سال  است و ظاهر زیبای خود را حفظ میکنه.

نیازها و نگهداری کلومنه آ (کولومنئا )

به طور کلی میشه گفت که کولومنئا (کلومنه آ) به رطوبت بالا احتیاج داره و مخصوص مناطق گرم هست و حتی باید با آب گرم آبیاری میشه، این گیاه آب و هوای گرم رو خیلی دوست داره و دارای گلهای بزرگ بسیار زیبا است.

نور مورد نیاز کولومنئا :

نیاز نوری گیاه ماهی طلائی به گونه ای است که نور غیرمستقیم رو دوست داره و هیچ وقت اون رو زیر نور آفتاب مستقیم قرار ندید که باعث سوختگی برگها میشه، این گیاه به نور بسیار زیادتر از بنفشه آفریقایی برای گلدهی و زندگی نیاز داره ولی توجه کنید که نور کم گلدهی گیاه رو پایین میاره و در موارد خاص باعث ریزش برگهای گیاه هم میشه

نیاز های کولومنئا - کلومنه آ
نیاز های کولومنئا – کلومنه آ

آبیاری:

این گیاه آبیاری زیاد رو دوست نداره و موجب آسیب دین گیاه میشه پس سعی کنید هر وقت خاک گلدان خشک شد به گیاه آب بدین و زمان بین دو آبیاری هم نباید طولانی بشه.

دما:

دمای ایده آل برای این گیاه 18 تا 24 درجه هستش ولی دقت داشته باشید که نوسان دما باعث قارچ زدن برگهای گیاه میشه و حتما گلهای گیاه و همچنین برگاش میریزه.

رطوبت کولومنئا:

همانطور که در ابتدای توضیحات گفتم به رطوبت زیاد احتیاج داره و بهترین رطوبت برای این گیاه 50 تا 55 درصدی حداقل براش تامین کنید.رطوبت در گلدهی این گیاه بسیار تاثیر داره به هیچ وجه غبار پاشی برای این گیاه انجام ندین و حتی موقع آبیاری دقت کنید که آب بر روی برگهای گیاه نریزه.در یک کلام باید بگم که در جای گرم و مرطوب از این گیاه نگهداری کنید.

تغذیه :

بهتره در کل سال گیاه رو با کود تغذیه کنید ولی با شروع فصل بهار و بعد از دوره گلدهی حتما گیاهتون رو با کودهایی که برای رشد گیاه مفید هستند تغذیه کنید و در فصل تابستان سعی کنید از کود هایی که دارای فسفر بالا و ازت کم هستند تغذیه کنید تا گیاهتون شروع به گلدهی کنه، برای اینکه گیاهتون به سرما مقاوم باشه با کود پتاس کلومنه آ رو تغذیه کنید.

تعویض گلدان کولومنئا

سعی کنید هر دو سه سال یکبار تعویض گلدان رو انجام بدین همیشه گفتم الان هم میگم یک سایز بزرگتر گلدانتون رو انتخاب کنید اگر سایز گلدان خیلی بزرگ باشه گلدهی گیاه به تاخیر میوفته تا ریشه گلدان رو کامل بگیره البته یک راه خیلی راحت برای اینکه بدونیم چه زمانی برای تعویض گلدان مناسب است اینکه ببینید چه موقع ریشه از زیر گلدون خارج میشه.

تعویض گلدان کولومنئا - گل کلومنه آ
تعویض گلدان کولومنئا – گل کلومنه آ

خاک مناسب گل کلومنه آ

خاک پیت سبک و غنی با ph حدود 6 بهتر است خاک خنثی و یا اسیدی باشد. یعنی بهترین خاک برای این گیاه خاک بنفشه آفریقایی است.

تکثیر کولومنئا

کلا تکثیر خانواده بنفشه آفریقایی خیلی راحت هستش ولی شما میتونید با قلمه گرفتن از برگ هم این گیاه رو تکثیر کنید (آموزش قلمه گرفتن از بنفشه آفریقایی).

روش قلمه ساقه :

در بهار و یا تابستان چند شاخه که جوانه ندارند را انتخاب کنید و به طول 7 تا 10 سانتیمتر ببرید. قلمه های جدید را در یک منطقه روشن، گرم و مرطوب بکارید تا رشد کنن. توجه داشته باشید که گیاهان جدید تا تابستان سال آینده گل نمیده.

تکثیر کولومنئا - کلومنه آ
تکثیر کولومنئا- کلومنه آ

بیماری ها و مشکلات گل کلومنه آ (کولومنئا گلوریوزا)

معمولا به کنه خیلی حساسه اونم توی تابستون ، سعی کنید گلتون رو با اسیدهیومیک یا آسپیرین تغذیه کنید تا همیشه قوی و مقاوم باشه !

علت خشک شدن نوک برگ کولومنئا

دما اگه خیلی بالا باشه و هوا خشک باشه نوک برگها خشک میشه ، این گل برای رشد خوب نیاز به تهویه هوای تازه هم داره که باید هوای تازه براش فراهم بشه.

علت کوچک ماندن برگهای کلومنه آ

دلیل کوچک ماندن برگهای این گیاه تغذیه کم هست که باید با کود کامل تغذیه بشه.

لکه های قهوه ای روی برگ گیاه

اگر روی برگهای این گیاه لکه هایی قهوه ای مشاهده کردید دلیل آن این است که برگهای آنها مرطوب بوده است طبق گفته بالا به هیچ وجه نگذارید آب روی برگها ریخته شود.

نشانه های کنه زدن گیاه

وقتی دیدید روی برگ گرد و خاک هست یا تار عنکبوت هست یعنی کنه زده و باید با موم کنه کش سمپاشی بکنید.

نشانه های شپشک

اگه دیدین پنبه لای جوانه های برگ و ساقه نشونه ی آفت شپشک هست که باید با سم دورسبان سمپاشی کنید.