همه چیز در خصوص نگهداری و پرورش گل کوکب

معرفی و نگهداری گل کوکب
معرفی و نگهداری گل کوکب

معرفی و نگهداری گل کوکب : یکی از همه پسند ترین گیاهانی که میتونید به راحتی در باغچه و داخل آپارتمان پرورش بدی  همین گل زیبا هست که در گونه های رنگی مختلف و معطر میتونید پیدا کنید و محیط زندگی خودتون رو زیباتر کنید. در این مطلب به بررسی نگهداری و نیازهای این گل می پردازیم و نحوه تکثیر آن را هم ذر خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

معرفی گل کوکب

نام این گیاه به انگلیسی Dahlia هست و از خانواده گلستارگان Asteraceae به حساب می آید و بومی مکزیک است.گل کوکب دارای بیشت از 20 گونه مختلف است که به خاطر رنگ و شکل زیبایی گلهای خود مورد توجه همه کاسنی که به کاشت گل در خانه و باغچه علاقه دارند شده است. در گونه های مختلف ارتفاع اون میتونه بین 60 تا 180 سانتی متر متغییر باشه و قطر گلهای اون از 2/5 تا 5 سانتی متر هم میتونه تغییر کنه که این مورد کاملا به طرز کاشت گیاه بستگی داره.

گلهای زیبای اون از رنگهای سفید، قرمز ، زرد و بنفش تشکیل شده است که در برخی گونه ها میتونه این رنگ کاملا ترکیبی زیبا تشکیل بده که چشم هر ببینده ای رو خیره کنه، این گیاه برعکس سایر گیاهان گلهای خود را از اواخر تابستان تا اوایل پاییز باز میکنه و میتونه تنوع خوبی به باغچه شما بده

بنر گل من و تو
گل کوکب
گل کوکب
جالب هست بدونید که:

فرانسیسکو هرناندز اولین بار در سال 1615 و در مکزیک متوجه دو رقم دیدنی و جذاب این گیاه شد و آن را به عنوان گونه ای از گیاهان دارویی معرفی کرد. پس از آن در اسپانیا در سال 1651 معرفی شد و بعد نیکولا – جوزف Thiéry د Menonville ،گیاه شناس فرانسوی از ارزش آن برای تولید رنگ قرمز مایل به زرد اشاره کرد و از آن با عنوان گل عجیب و زیبا در گزارش رسمی خود که در سال 1787 آورد اشاره کرد.

نیازها و شرایط نگهداری گل کوکب

در اصل این گیاه برای مناطق گرم و مرطوب مناسب نمیباشد ولی میتویند در تابستان اون رو داخل باغچه با گلدان خود بکارید، ولی باید شرایطی مثل دمای 13 تا 25 درجه، نور حداقل 8 ساعت و خاکی با زهکشی خوب را براش فراهم کنید که در ادامه به بررسی تمامی موارد می پردازیم.

نور مناسب برای گل کوکب

این گیاه به مکانی که نور حداقل 8 ساعت در روز را نیاز دارد و سعی کنید که در هنگام آفتاب شدید ظهرگاهی در سایه قرار داشته باشید این مورد مخصوصا در فصل تابستان دارای اهمیت زیادی می باشد، اگر نور زیاد به گیاه شما بتابد باعث سوختگی نوک برگها میشود. پس نیازهای نوری را برای رشد و شادابی گیاهتون حتما رعایت کنید.

دمای مناسب

این گیاه میتواند دمای 5 الی 30 درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل کند ولی دمای ایده آل رشد آن بین 13 تا 25 درجه می بشاد ، گل کوکب به سرما بسیار حساس بوده و به هیچ وجه دمای زیر صفر را تحمل نمیکند، پس وقتی که گیاه رو میخواهید بکارید اجازه دهید که آخرین سرمای فصل بهار کاملا به اتمام برسد.

نیازها و نگهداری
نیازها و نگهداری
خاک مناسب

برای کاشت آن در باغچه سعی کنید خاکی حاصلخیر انتخاب کنید تا رشد و گلدهی بهتری داشته باشید و اگر در گلدان اقدام به کاشت میکنید حتما خاک شما دارای زهکشی خوبی باشه تا ریشه گیاه دچار مشکل نشود. برای حاصلخیز شدن خاک میتونید از خاک برگ ، کود بسیار پوسیده گاوی ، پیت موس در مخلوط خاکی استفاده کنید و شن را نیز برای افزایش زهکش خاک استفاده کرد.

کوددهی و تغذیه گل کوکب

سعی کنید در فصل های بهار و تابستان که گیاه شروع به رشد میکند از کودهایی که پایینی دارند استفاده کنید مثل فرمولهای ۱۰-۱۰-۵ و ۲۰-۲۰-۱۰. توجه داشته باشید که زیاده روی در کوددهی بخصوص وجود نیتروژن زیاد مانع از گلدهی آن خواهد شد و همچنین پوسیدگی ریشه را یه همراه خواهد داشت . زمان شروع کوددهی هم باید از وقتی که گیاه ۴-۳ جفت برگ دارد آغاز شود.

نحوه تکثیر گل کوکب

روش های مختلفی برای تکثیر گل کوکب وجود دارد که  از این روش ها میتوان به تقسیم غدد ریشه یا قلمه زدن اشاره کرد ولی برخی دیگه از گونه های آن را هم میتوان به روش کاشت بذر تکثیر نمود در ادامه تمامی روش ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تکثیر گل کوکب به روش تقسیم غده

منظور از تقسیم غذه یعنی تقسیم پیاز کوکب میباشد در این روش ريشه ها را نبايد در همان حالي که در پائيز سال قبل از خاک خارج کرده اند بکارید، چون از اين ريشه ها انبوهي شاخه بيرون خواهد آمد که گرچه انتهاي هر شاخه يک گل پيش رس ميدهد اما پس از آنها از بوته گل غير از شاخ و برگهاي بيهوده و کم گل يا بدون گل تا آخر سال چيزي باقي نخواهد ماند . بنا به آنچه گفته شد اين ريشه ها را بايد قسمت کرده و هر قسمت را جداگانه در محل خود بکارند ، البته بايد دانست آن قسمت از اين غده ها قابل پرورش و بوجود آوردن بوته کامل تازه خواهد بود که انتهاي آن غده يک قسمت از شاخه سال گذشته که در قاعده آن نزديک به غده چشمه هاي جاي جوانه آتيه وجود داشته باشد.

زيرا تنها اين غدد قابل بوجود آوردن بوتة کامل ميباشند . کوکب براي رشد و نمو به آفتاب و آب فراوان در تابستان نياز دارد. کمبود آب و رطوبت درتابستان ازغنچه کردن مجدد آن جلوگيري خواهد کرد. براي پرورش گلهاي درشت و بزرگتر از حد معمول بايد غده ها را که معمولا درعمق ۱۵ سانتيمتري ميکارند در عمق ۲۰ تا ۵۲ سانتيمتري زمين بعد از پايان يخبندان و اوائل بهار بکارند.

تکثیر گل کوکب
تکثیر گل کوکب
مراحل کاشت غدههای جدید

در زمان کاشت مقداري کود پوسيده دامي در زير غده ها بريزند و طبيعي است براي داشتن گياه نيرومندي که تاب تحمل گلهاي بزرگ را داشته باشد بايد رطوبت و هاي ديگر را » غذاي بيشتري فراهم کرد. براي داشتن گل درشت بايد ساقه قويتر را انتخاب نمود و پاجو هرس کرد و براي يک شاخه فقط دو عدد غنچه در نظر گرفت و بقيه را چيد . يکماه پس از باز شدن اولين گل از غنچه بعدي ميتوان استفاده کرد. در صورتي که گل بزرگ مورد نظر نباشد ميتوان غنچه ها را بحال خود گذاشت ولي چيدن غنچه هاي اضافي در بعضي از واريته هاي کوکب مانند پومپون و مينياتور ضروري است . براي اين منظور پس از نمايان شدن چهار جفت از برگها آخرين غنچه و کمي بعد دو تا چهار غنچه اي که اول بر روي ساقه ظاهر شده اند را بايد چيد.

نکته جالب که باید بدونید

 اين روش باعث قويتر شدن ساقه با شاخه هاي بيشتر ميشود . کوکب هائيکه بوسيله بذر در گلخانه سبز شده اند هنگام بهار وقتيکه در باغچه کاشته ميشوند بايد هفت تا هشت سانتيمتر عميق تر از قبل يعني حد اقل در عمق بيست تا بيست و پنج سانتيمتري کاشته شوند . در پائيز قبل از شروع يخبندان و سرما بايد غده ها را سالم و بدون بريدگي از زيرخاک بيرون آورد و پس ازتميز کردن چند ساعت در محل خشکي قرار داد سپس درمکاني خنک و خشک با درجه حرارت پنج الي شش درجه سانتيگراد سرتاسر زمستان نگاهداري نمود .

دقت در انبار کردن

انبار کردن اين غده ها در زمستان به توجه بيشتري نياز دارد و بايد توجه نمود که غده ها کاملا خشک نشوند و در عين حال نبايد رطوبت هم بحدي باشد که محيط مساعد براي نشو و نماي بيماريهاي قارچي بوجود آورد . گاهي هم غده ها را در ماسه نرم و خشک نگاهداري مي کنند و گه گاه براي جلوگيري از خشک شدن کامل روي آنها را آبپاشي ميکنند . در بهار اين غده ها را از هم جدا نموده و بطور مجزا مي کارند و بهتر است که دو تا سه هفته قبل از کاشت آنها را در محيط گرم و مرطوب نگاه داشته و سپس اقدام به کشت نمود.

تکثیر گل کوکب به روش قلمه زدن

قلمه زدن روش ديگر ازدياد کوکب وسيله قلمه زدن مي باشد . براي اين منظور از اوائل زمستان تا اواسط اسفند ماه غده ها را در گلخانه و در ماسه مي کارند و پس از اينکه ساقه ها ظاهر و به ارتفاع سه تا پنج سانتيمتر رسيدند ، آنها را باضافه مقدار کمي از غده با چاقوي تيزي جدا نموده و انتهاي بريده شده را با هورمون ريشه زا آغشته کرده و به عمق يک تا دوسانتيمتر درماسه نرم که قبلا براي قلمه آماده شده کاشته و درگلخانه گرم قرار دهند و محل بريدگي در روي غده را به خاک ذغال نرم آغشته نمايند .

پس از سه تا چهار هفته قلمه ها داراي ريشه شده و ميتوان آنها را به محل اصلي در باغچه و هواي آزاد منتقل نمود . در صورت کاشت اين قلمه هاي ريشه دار در گلدان و قرار دادن آن در محل سايه و آفتاب ريشه ها بسرعت رشد کرده و توليد غده مي کنند که ميتوان از آنها براي فصل بعد استفاده کرد .

واريته هايي از کوکب مانند :

بوسيله بذر به آساني سبز ميشوند و براي اين منظور بذر را در اواخر زمستان در گلخانه بطور » آنوين « خزانه کاشته و اوائل بهار پس از پايان سرما در باغچه مي کارند . آفت هائي از قبيل کرمهاي برگخوار و ساقه خوار و شته به کوکب صدمه مي زنند که بايد از اوائل تابستان تا اوائل پائيز نظارت دقيق نموده و به موقع سمپاشي کرد.

گل کوکب نارنجی
گل کوکب نارنجی

گونه های مختلف گل کوکب

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم این گل زیبا دارای گونه های مختلف است و انتخاب از بین آنها برای کاشت کار بسیار دشواری است که برخی از این گونه ها را در زیر برای شما عزیزان لیست کردیم

اسقف لینداف (Bishop of Llandaff): کوچک، با گل‌هایی به رنگ قرمز مایل به زرد و با برگ‌ های کبود، تیره و خوش‌ نقش.

خانوم رز فلچر (Miss Rose Fletcher): گلی زیبا، خاردار با کاس ‌برگ‌ های بلند، چین ‌دار و گل ‌برگ‌ های صورتی.

بون اسپرانس (Bonne Esperance) به معنی «به امید خوبی» در زبان فرانسه است ، با قدی ۳۰ سانتی‌ متری و گل ‌هایی ۴ سانتی ‌متری، صورتی مایل به قرمز و آفتاب ‌دوست به شکل کوکب‌ های ویکتوریا (که در سال ۱۹۴۸ فروخته می‌ شد).

کیدز کلایمکس (Kidd’s Climax): گلی بی‌ نهایت زیبا به پهنای ۲۵ سانتی‌ متر با گل ‌برگ ‌های متراکم صورتی رنگ و رگه ‌های طلایی.

جرزیز بیوتی (Jersey’s Beauty): یک گیاه صورتی با قد ۲۰ سانتی ‌متر با گل‌هایی به اندازه ‌ی کف دست که در پاییز به باغ نشاط و شادابی می‌ بخشد.

مطالب مرتبط :

چگونه گیاهان زینتی فضای باز را پرورش دهیم؟

معرفی گل های پاییزی

هرآنچه که درباره گل مرجان مینیاتوری باید بدانید