منظور از نور فیلتر شده برای گیاهان آپارتمانی

نور فیلتر شده برای گیاهان آپارتمانی
نور فیلتر شده برای گیاهان آپارتمانی

نور فیلتر شده برای گیاهان آپارتمانی : یکی از ابتدایی ترین نیازهای یک گیاه نور می باشد که البته این نیاز در گیاهان مختلف مختلف می باشد ولی خیلی از مواقع شنیدیم که میگن برای فلان گیاه از نور فیلتر شده استفاده کنید این یعنی چه؟ خب در ادامه ما این مورد رو بررسی میکنیم و منظور از نور فیلتر شده برای گیاهان آپارتمانی را بیان خواهیم کرد.

نوع نور

نوع نور مورد نیاز گیاهان به سه دسته تقسیم می‌شود:

نور مستقیم : در این مورد همانطور که از تعریف مشخص است نور خورشید بدون هیچ مانعی به گیاه می تابد.
نور غیر مستقیم: در این حالت نور خورشید فضای اتاق را روشن می‌کند و به گیاه می‌رسد اما مستقیم بر روی آن نمی‌تابد.
نور پخش شده یا فیلتر شده: نور در این حالت از یک واسطه مانند پرده نازک یا صفحه‌ای مانند شیشه مات عبور می‌کند و سپس به گیاه می‌رسد. که در ادامه به بررسی کامل این نوع نور می پردازیم.

بنر گل من و تو

نور فیلتر شده برای گیاهان آپارتمانی

اگر کمی بخواهیم علمی بیان کنیم طیف نوری خورشید از فرابنفش تا فرو سرخ می باشد، برخی از کیاهان ما به این طول کامل نیاز ندارند و ما باید این بازه را کنترل کنیم تا گیاهانمان دچار آفتاب سوختگی نشوند. برای اینکه بتوان نور فیلتر شده به گیاهان خود بدهیم می توانیم از صفحات پلی کربنات، پلاستیک های مخصوص گلخانه، شیلد های توری، طلق و یا حتی کاغذ و روزنامه نیز استفاده کنیم.

نور فیلتر شده برای گیاهان آپارتمانی
نور فیلتر شده برای گیاهان آپارتمانی

توجه داشته باشید که این فیلتر کردن علاوه بر فیلتر کردن طول موج ها باعث کاهش شدت تابش نور خورشید نیز خواهد شد و این در مناطقی که شدت تابش نور خورشید بالا هست یم نزیت به حساب خواهد آمد. ولی اگر شما در شهرهایی از کشور عزیزمون ایران زندگی میکنید که شدت تابش نور ملایم و معتدل می باشد این کار رو فقط در روزهای گرم سال انجام دهید.

چرا نور فیلتر شده برای کاکتوس ها ؟

به طور مثال در خصوص کاکتوس ها میتوان گفت که اصل زیستگاه کاکتوس ها مناطقی می باشد که این گیاه ها به نور مستقیم آفتاب عادت کرده و با آن خو گرفته اند لذا نور زیاد و تابش مستقیم خورشید برای سطح کاکتوس‌ها باعث نمی‌شود که سطح گیاه سوخته شود. اما چرا توصیه میشود که آنها را در نور فیلتر شده نگهداری کنیم؟ دلیل این کار این است که ما برای رشد و تولید کاکتوس آنها را در گلخانه نگهداری میکنیم و پرورش میدهیم و این امر باعث ضعیف شدن کاکتوس ها و عادت نداشتن به نور مستقیم خورشید شود.

به غیر از کاکتوس تمامی گیاهانی که در طبیعیت به نور مستقیم عادت دارند را در آپارتمان نمیتوان به طور مستقیم در مقابل نور خورشید قرارد داد، یا باید این مراحل را به صورت آرام آرام انجام دهید تا گیاهان شما کم کم با این شرایط خو بگیرند و یا از نور فیلتر شده توسط پرده و یا هر وسیله دیگر استفاده کنید.

نور فیلتر شده برای کاکتوس
نور فیلتر شده برای کاکتوس
رشد گیاهان در نور فیلتر شده

در خصوص گیاهان آپارتمانی سعی کنید که از نور فیلتر شده استفاده کنید چون گیاهان در نور فیلتر شده خیلی خوب رشد خواهند کرد و به هیچ وجه دچار سوختگی نخواهند شد ولی توجه داشته باشید که از نیاز نوری هر گیاهی را خیلی کم تامین کنید باعث رشد علفی گیاه خواهد شد و میزان فیلتر کردن نور به مل زندگی و جغرافیا شما بستگی دارد. به طور مثال برای کاتوس ها در استان‌های شمالی کشور کاکتوس در گلخانه فقط با یک لایه پلاستیک نیاز دارد و نهایتاً یاز یک شید با درصد پایین که نور بیشتری از خود عبور دهد ولی در استان‌های جنوبی کشور شدت تابش خورشید بیشتر می‌شود و باید از شید با درصد بالاتری استفاده شود.

شما در خانه ها خود میتوانید نور فیلتر شده را کاملا تنظیم شده به گیاهان خود بدهیداگر گیاه خود را پشت پنجره جنوبی قرار میدهید و رشد خوبی خواهد داشت ولی برای کاهش این شدت نور موتوانید از پرده و یا روزنامه برای فیلتر کردن و کاهش شدت نور استفاده کنید. ولی بهترین راه برای کاهش شدت نور استفاده از شید است که می توانید به راحتی نور دریافتی را کنترل کنید.